Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 29.10.2014 - 23:31  ·  #1
Ik heb de specs van de turbo benzine blokken van de S70 en V70n eens naast elkaar gelegd, en het lijkt erop dat deze zo goed als hetzelfde zijn;
Beide 2435cc, beide boring/slag 83/90mm, beide compressie verhouding 9-1, en het minimale verschil in vermogen (200 en 193 pk) kan eenvoudig in de afstelling zitten.
De oudere 2.5T heeft als het goed is hydraulische klepstoters, en de nieuwere vaste stoters, maar verder kan ik zo geen verschillen ontdekken.
En het rare is dat het oude 2.5 blok als onverwoestbaar wordt omschreven, en de 2.4t als de mindere broeder (alhoewel ik daar nog nooit harde bewijzen van heb gezien, en alles kan stuk door verkeerd gebruik).
Dus hoe zit t nou?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 30.10.2014 - 09:15  ·  #2
geen verschil, Volvo heeft in 99 op zn gooi gehad omdat afronden van 2435 naar 2.5 te hoog zou zijn, toen hebben ze hem omlaag afgerond. ( volgens mij zo'n EU regeltje )
Dat is ook de reden waarom de D5 2.4 is ( die kwam pas uit in 01 ) anders had de toenmalige D5 nu ook een 2,5 geweest.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 30.10.2014 - 10:11  ·  #3
Betekent dat dan ook dat in dat blok (en dus ook de B5244S2 die ik heb) hydraulische klepstoters gemonteerd kunnen worden bij een koprevisie? Of moet er dan allerlei electronica worden aangepast?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 30.10.2014 - 11:55  ·  #4
Hydraulische klepstoters kunnen Niet gemonteerd worden, deze type's motoren bezitten klepstoters die een vaste waarde hebben. Klepspeling meten en bij aanpassing klepspeling stoter vervangen zodat speling juiste waarde heeft.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 30.10.2014 - 14:32  ·  #5
He Emiel, dat ze vaste klepstoters hebben weet ik. Maar aangezien de blokken kennelijk hetzelfde zijn, maar een andere naam hebben dacht ik wellicht kunnen er dus ook hydraulische klepstoters worden gemonteerd, c.q. een cylinderkop van een ouder blok waarin wél hydraulische klepstoters zaten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verschil 2.5T-20V en 2.4t; geen ?

 · 
Posted: 30.10.2014 - 14:47  ·  #6
Misschien dat een hele andere kop er op zou kunnen, maar de oliedruk voor de stoters moet ook ergens vanddan komen, misschien dat het daarop mis gaat.

Ik zag trouwens dat de 2.4 10V ook 2435cc is en 83/90 als boring slag heeft. Waarschijnlijk zijn alle onderblokken en cylinderblokken hetzelfde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0