Verschil in lichtsterkte achterlicht S80

GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: rogerkuypers.eu
Subject:

Verschil in lichtsterkte achterlicht S80

· 
Posted: 26.12.2024 - 15:03  ·  #1
Deze week geconstateerd dat er een achterlicht aan de bestuurdeskant iets minder fel licht geeft dan de andere drie lampen. Na openen bleek het om de duplolamp te gaan die tevens voor het mistlicht wordt gebruikt. Maar twee nieuwe lampen gekocht (12V/21W/4W) en nog steeds verschil in beide lampjes. Even getest met een "enkel" lampje en dat brandt gewoon dus er moet genoeg "prik" op zitten:

Iemand hiermee bekend? Ik heb al wat zitten zoeken maar dan wordt ik verwezen naar led-lampjes die schijnbaar niet toegestaan zijn voor de openbare weg ..........
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Verschil in lichtsterkte achterlicht S80

· 
Posted: 26.12.2024 - 21:19  ·  #2
Massa probleem?
Kijk even wat er gebeurt met het lampje als je richting aangeeft en/of remt.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.12.2024 - 22:26  ·  #3
Quote door M95

Massa probleem?
Kijk even wat er gebeurt met het lampje als je richting aangeeft en/of remt.

Kan ik eens naar kijken inderdaad. Wilde al het binnenwerk van de oude S80 proberen maar ik zag vandaag bij het ophalen van de Volvo, die nog in Maastricht stond dat de daar de onderste lampen voor het dimlicht zijn en niet de bovenste. Waarschijnlijk het verschil tussen bouwjaar 2002 en 2005......
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2024 - 00:12  ·  #4
Is de lamp aan de buitenkant niet wat doffer aan de kant van de uitlaat? Dat zie je wel eens bij van die roetdiesels. Geen idee of dat voor jou ook geldt, maar als je bijv wat olieverbruik hebt kan er toch wat zwartigs uit de uitlaat komen.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2024 - 07:38  ·  #5
Quote door Bolbo

Is de lamp aan de buitenkant niet wat doffer aan de kant van de uitlaat? Dat zie je wel eens bij van die roetdiesels. Geen idee of dat voor jou ook geldt, maar als je bijv wat olieverbruik hebt kan er toch wat zwartigs uit de uitlaat komen.

Helaas, mijn auto's was ik wekelijks met de hand en alles wordt dan onder handen genomen...... Geen sprake van een hoog olieverbruik gelukkig. Maar het had gekund natuurlijk.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 29.12.2024 - 08:00  ·  #6
Ik weet even niet uit mijn hoofd of het qua stekkers kan, maar probeer eens het binnenwerk te wisselen met links en rechts om te testen. Dan kun je misschien weer iets uit sluiten.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2024 - 08:19  ·  #7
Quote door elevating

Ik weet even niet uit mijn hoofd of het qua stekkers kan, maar probeer eens het binnenwerk te wisselen met links en rechts om te testen. Dan kun je misschien weer iets uit sluiten.

Dat zal ik eens bekijken vandaag want ik heb begrepen dat enkel het mistachterlicht aan de bestuurderskant gebruikt wordt. Kan ik zien of het eventueel toch iets met aarding te maken heeft.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 29.12.2024 - 11:21  ·  #8
Klopt onze wetgeving staat geen 2 mistachterlichten toe.

Maar misschien zit er een massa probleem in 1 van je binnenwerken, anders weet je dat verder moet gaan zoeken dan de achterlichten.

Selected quotes for multi-quoting:   0