Quote door jiska
Quote door koennie
Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.
Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.
Ik heb nu een V70 2.5T AWD Summum. Op dit moment doet ie het perfect en zijn er geen technische gebreken aan. Is er een grote kans dat de cilinderwanden scheuren?
Ze scheuren als de temperatuur te hoog oploopt.
Niet per se te warm op de meter, maar in de motor zelf. Het verschil tussen de mate waarin het aluminium van de motor en het staal van de cilinderbus uitzet is het probleem. Die laten los van elkaar en daarna gaat het scheuren.
Goed onderhouden koelsysteem is het belangrijkste, echter alleen al een keer de koelvloeistof dop van het reservoir stuk of niet vast gedraaid en je bereikt het kookpunt tussen cilinder 4 & 5 en dan laten ze los en scheuren ze bij de grote (83mm) boring motoren.
Het kan dus al bij <200k km stuk gaan, of goed gaan tot 500k km.