Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2054
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 10:58  ·  #16
Quote door jiska

Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.


Ik heb nu een V70 2.5T AWD Summum. Op dit moment doet ie het perfect en zijn er geen technische gebreken aan. Is er een grote kans dat de cilinderwanden scheuren?


Ze scheuren als de temperatuur te hoog oploopt.

Niet per se te warm op de meter, maar in de motor zelf. Het verschil tussen de mate waarin het aluminium van de motor en het staal van de cilinderbus uitzet is het probleem. Die laten los van elkaar en daarna gaat het scheuren.

Goed onderhouden koelsysteem is het belangrijkste, echter alleen al een keer de koelvloeistof dop van het reservoir stuk of niet vast gedraaid en je bereikt het kookpunt tussen cilinder 4 & 5 en dan laten ze los en scheuren ze bij de grote (83mm) boring motoren.

Het kan dus al bij <200k km stuk gaan, of goed gaan tot 500k km.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 11:01  ·  #17
Het is vooral van de R-blokken bekend dat ze scheuren, maar die zijn ook wel het meest getuned / daar wordt het meest van gevraagd. De blokken met 83 mm boring zijn gevoeliger, maar het hangt ook van de tuning en gebruik af hoe lang ze meegaan. Een S80 wordt doorgaans anders bereden dan een R.
Plus, als ik me niet vergis heeft een 2.5T een lagere-druk turbo, dus komt het koppel eerder los en is er in het hoogste toerenbereik minder te halen, dus wordt het blok minder zwaar belast (iig qua hitte).
Een trekhaak is denk ik wel een risico, maar ook daar hangt het er weer vanaf of er een fietsendrager opgaat of een paardenkar / dikke caravan. Voor dit laatste zijn de 83-mm blokken niet ideaal wellicht, maar ze gaan ook niet bij de vleet kapot voor zover mij bekend... maar er zullen wel forumleden zijn die vaak op een sloop komen en auto's zien staan met motorschade. Als dat altijd dezelfde types zijn, weet je al iets meer.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 11:02  ·  #18
Tussen 4 en 5 omdat het koelwater daar als laatste komt in het circuit?
En door koken gaat het bubbelen met minder koelen? Koken onder hogere druk werkt anders toch, ik weet niet of dat gaat bubbelen hoor maar kan me voorstellen dat die luchtbelletjes op één of andere manier schade kunnen aanrichten op zo'n moment.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 11:08  ·  #19
Quote door Bolbo
Het is vooral van de R-blokken bekend dat ze scheuren, maar die zijn ook wel het meest getuned / daar wordt het meest van gevraagd.

Een trekhaak is denk ik wel een risico, maar ook daar hangt het er weer vanaf of er een fietsendrager opgaat of een paardenkar / dikke caravan. Voor dit laatste zijn de 83-mm blokken niet ideaal wellicht, maar ze gaan ook niet bij de vleet kapot voor zover mij bekend... maar er zullen wel forumleden zijn die vaak op een sloop komen en auto's zien staan met motorschade. Als dat altijd dezelfde types zijn, weet je al iets meer.


Dat eerste wat je zegt, een R nodigt natuurlijk ook meer uit om het gas wat dieper in te trappen dan een 2.5T, al is die laatste ook al snel.

Met een zware aanhanger kan je nog altijd gezond verstand gebruiken en zorgen dat de motor hoger in toeren blijft, welke motor dan ook. Zelfde belasting bij lager toerental is grotere explosie per slag van de zuiger. Dubbele toerental is al de helft aan explosie per slag, dus je zou zeggen in theorie ook de helft aan druk op de cilinderwanden.
En 2.5T (2.4T) blokken die wel kapot lopen door scheurtjes komen uiteraard sneller op de sloop dan degene die wel 4 of 5 ton halen, en die zijn er ook gewoon genoeg. Maar op de sloop krijg je al gauw de indruk dat de 2.5T altijd kapot gaat omdat er zo veel van liggen vergeleken met andere motoren. Maar dan nog weet je de geschiedenis van die auto's niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3829
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 11:11  ·  #20
Quote door Bolbo

Het is vooral van de R-blokken bekend dat ze scheuren, maar die zijn ook wel het meest getuned / daar wordt het meest van gevraagd. De blokken met 83 mm boring zijn gevoeliger, maar het hangt ook van de tuning en gebruik af hoe lang ze meegaan. Een S80 wordt doorgaans anders bereden dan een R.
Plus, als ik me niet vergis heeft een 2.5T een lagere-druk turbo, dus komt het koppel eerder los en is er in het hoogste toerenbereik minder te halen, dus wordt het blok minder zwaar belast (iig qua hitte).
Een trekhaak is denk ik wel een risico, maar ook daar hangt het er weer vanaf of er een fietsendrager opgaat of een paardenkar / dikke caravan. Voor dit laatste zijn de 83-mm blokken niet ideaal wellicht, maar ze gaan ook niet bij de vleet kapot voor zover mij bekend... maar er zullen wel forumleden zijn die vaak op een sloop komen en auto's zien staan met motorschade. Als dat altijd dezelfde types zijn, weet je al iets meer.

Klopt, LPT, maximum koppel is al beschikbaar bij 1500rpm, dat zijn dieselwaardes 8-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 11:24  ·  #21
En vooral met een handbak voel je ook echt hoe sterk en soepel die 2.5T echt is, het is best wel een heel erg fijn blok hoor.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2054
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 12:39  ·  #22
Quote door Jeroen

Tussen 4 en 5 omdat het koelwater daar als laatste komt in het circuit?
En door koken gaat het bubbelen met minder koelen? Koken onder hogere druk werkt anders toch, ik weet niet of dat gaat bubbelen hoor maar kan me voorstellen dat die luchtbelletjes op één of andere manier schade kunnen aanrichten op zo'n moment.


Ja precies, net na de waterpomp is doe koelvloeistof nog wat koeler, aan de bakzijde het heetst.

Als het kookt, wat koelvloeistof die niet onder druk staat snel doet als er ergens een lek is/ dop stuk/los (lager kookpunt), dan krijg je luchtbellen en daar koelt het dus helemaal niet meer.

Of je nu een R hebt met 300pk of een 2.5t maakt nieteens zo veel uit, ze gaan allemaal stuk als de temperatuur een keer niet in orde is..

En zo lang het wel in orde blijft gaat het ook niet scheuren. Een aanhanger of meer pk's die ook daadwerkelijk gebruikt worden maakt de boel natuurlijk warmer en de risico's een stuk groter.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2446
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 18.05.2024 - 11:00  ·  #23
Ik heb 8,5 jaar een V70N 2,5T AWD Geartronic gereden, gekocht met 200k op de teller en ingeruild met 365k en die rijdt nu 3, 5 jaar later nog steeds rond. Een heel fijne motor met heel veel koppel bij lage toeren. Idd diesel waardes.
Regelmatig had ik er een aanhanger van ca. 2000 kg achter hangen en dan is het verstandig om te kiezen voor een lagere versnelling zodat de motor met een hoger toerental draait. Blijft een kwestie van je verstand gebruiken. Mijn ervaring met de 2.5T is heel positief.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0