Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 
 
 
 
 
ZwitserseV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 13:04  ·  #1
Hoi , ik heb een vraagje. Over het forum lees ik niet veel over de 2.0T 5 cilinder motor van de v70n 2e generatie. Ik heb zelf nu de 2.5T, maar heb de 2.0T overwogen. Ik ben benieuwd wat het verschil is. De auto die ik zag was van 2006 en origineel nederlands
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 13:17  ·  #2
Die vraag hebben we op Volvo forum al uitgebreid beantwoord ;)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 13:32  ·  #3
De boring( diameter) van de cilinders .
2.0T 5cyl. Heeft samen met de T5 een 81mm en de overigen 83mm.
ZwitserseV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 13:44  ·  #4
Quote door Jeroen

Die vraag hebben we op Volvo forum al uitgebreid beantwoord ;)


Dat was vooral over de verschillende motoren van de v70 en ik was nu benieuwd naar de verschillen specifiek over de 2.0t motor en of de cilinderwanden de enige verschillen waren :) of dat er nog meer dingen anders waren. Vooral omdat een 2.0T minder pk's heeft dan een 2.4t / 2.5t. Dus of hij bijvoorbeeld een andere turbo heeft :)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 13:54  ·  #5
Quote door jiska

Quote door Jeroen

Die vraag hebben we op Volvo forum al uitgebreid beantwoord ;)


Dat was vooral over de verschillende motoren van de v70 en ik was nu benieuwd naar de verschillen specifiek over de 2.0t motor en of de cilinderwanden de enige verschillen waren :) of dat er nog meer dingen anders waren. Vooral omdat een 2.0T minder pk's heeft dan een 2.4t / 2.5t. Dus of hij bijvoorbeeld een andere turbo heeft :)


De 2.0T heeft een lage druk (en idd een kleine) turbo.
Ook heeft de 2.0T voor een turbo motor een relatief hoge compressie, althans dat heeft iemand me hier wel eens aan gegeven.

De cilinderwanden van de 81mm motoren zijn dus ook dikker. Vandaar dat die geen last hebben van eventueel scheurende wanden.
ZwitserseV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 14:50  ·  #6
Hoi MTE,
Bedankt voor je reactie! Best interessant!😁
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 15:10  ·  #7
Ik heb nog een 2.0T die ik mogelijk van de hand ga doen. Het is wel een handbak en pre-facelift. Misschien is het wat voor je ;-)
ZwitserseV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 15:30  ·  #8
Quote door joriz

Ik heb nog een 2.0T die ik mogelijk van de hand ga doen. Het is wel een handbak en pre-facelift. Misschien is het wat voor je ;-)


Hoi Joriz, bedankt voor het aanbod. Ik ben al voorzien van een 2.5T. Vorige maand heb ik de overstap van een diesel v70 naar een benzine v70 gemaakt en toen kwam ik ook een 2.0T tegen uit 2006 en ik was benieuwd wat de verschillen waren. Anders was jou 2.0T zeker interessant geweest voor mij😁
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1020
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 20:39  ·  #9
Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.
ries123
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 502
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 21:44  ·  #10
Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.


Dat verschil in koppel is er nauwelijks, 230nm vs 240nm standaard. Ik heb een 2.4 gehad en rij nu een 2.0T met Rica tuning. Dan ga je naar 300nm en 225pk. Dat maakt het rijden erg aangenaam.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1020
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 14.05.2024 - 22:13  ·  #11
Quote door ries123

Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.


Dat verschil in koppel is er nauwelijks, 230nm vs 240nm standaard. Ik heb een 2.4 gehad en rij nu een 2.0T met Rica tuning. Dan ga je naar 300nm en 225pk. Dat maakt het rijden erg aangenaam.


Ja maar wel bij een veel lager toerental meen ik. Tuning van een turbo motor levert inderdaad wel flink wat op!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 00:26  ·  #12
Het turboloze 2.4 blok kun je niet vergelijken met de blokken die wel een turbo hebben.

Dat koppel komt niet alleen veel later in, het heeft ook weinig power.
Heb het gehad in een s60 met handbak.
Het lijkt heel wat, 5 cilinders, ruim 2 liter maar er is eigenlijk weinig in huis als je er met je rechtervoet om vraagt. De s60/v70 is mi te zwaar voor het blok.

Ook gechipt is een 2.4 bar weinig, nauwelijks iets meer dat er nog later pas in komt.

De 2.4i heeft 1 voordeel… omdat er eigenlijk weinig uitkomt gaan ze gaan heel lang mee…
ZwitserseV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 08:56  ·  #13
Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.


Ik heb nu een V70 2.5T AWD Summum. Op dit moment doet ie het perfect en zijn er geen technische gebreken aan. Is er een grote kans dat de cilinderwanden scheuren?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 09:43  ·  #14
Quote door jiska

Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.


Ik heb nu een V70 2.5T AWD Summum. Op dit moment doet ie het perfect en zijn er geen technische gebreken aan. Is er een grote kans dat de cilinderwanden scheuren?

Volgens mij is het een hit & miss en lichtelijk overdreven allemaal, ik heb er nooit problemen mee gehad (2 S80 2.5T's gehad). De eerste is weg gegaan met 330k en rijdt nog steeds rond met ruim 450k op de teller), de 2e is met ~320k km weg gegaan en had ook geen problemen.
Een XC70 heeft standaard al een 2.5T, hoeveel kapotte XC70's zie jij hier op het forum of online?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Verschil 2.0T ten opzichte van de 2.4 / 2.4T / 2.5T / T5

 · 
Posted: 15.05.2024 - 10:58  ·  #15
Quote door [-Tom-]

Quote door jiska

Quote door koennie

Ik zie de 2.0T als een soort ultiem compromis als je moet kiezen voor zoveel mogelijk koppel Inc combinatie met een zo laag mogelijk brandstof verbruik.

Een 2.4 170 pk heeft een relatief laag koppel, een 2.0T een stuk meer met een verwaarloosbaar hoger verbruik, zonder in leveren op duurzaamheid.
Een 2.4T / 2.5T zou ik niet overwegen vanwege de kans op scheurende cilinder wanden.


Ik heb nu een V70 2.5T AWD Summum. Op dit moment doet ie het perfect en zijn er geen technische gebreken aan. Is er een grote kans dat de cilinderwanden scheuren?

Volgens mij is het een hit & miss en lichtelijk overdreven allemaal, ik heb er nooit problemen mee gehad (2 S80 2.5T's gehad). De eerste is weg gegaan met 330k en rijdt nog steeds rond met ruim 450k op de teller), de 2e is met ~320k km weg gegaan en had ook geen problemen.
Een XC70 heeft standaard al een 2.5T, hoeveel kapotte XC70's zie jij hier op het forum of online?


N=1, maar een kennis met een XC70 2.5T heeft hem toch maar weg gedaan toen het tweede blok het binnen afzienbare tijd ook had begeven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0