Er zijn sites waarop je de bandenmaat kunt vergelijken, bijvoorbeeld
https://tiresize.com/comparison/
Als je daar 205/55R16 en 245/35R18 naast elkaar zet, krijg je een afwijking van -0,4% of 2mm op de diameter (ruim binnen het verschil veroorzaakt door slijtage), wat resulteert in 2 extra omwentelingen per kilometer. Bij 150 op de teller rijd je 149,5 in het echt. Dus verwaarloosbaar.
In de computer van mijn auto staat 225/55R16 als standaard bandenmaat ingesteld. Maar in de winter rijd ik op 205/60R16 (exact dezelfde maat qua diameter, verschil is 0) en in de zomer op 225/55R17 (+0,8%, 5 mm meer diameter). Bij de laatste is 130 op de teller 131 in het echt.
Echter, stel ik de cruise control in op 130, rijd ik misschien 126 op de GPS. Er zit dus altijd een marge in die een stuk groter is dan het verschil wat veroorzaakt wordt door een andere bandenmaat. Misschien dat het per auto verschillend is, die van mij wijst altijd te weinig aan.
Vandaar dat de techneut van de dealer met "onzin" het juiste advies heeft gegeven.