Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 
 
 
 
 
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.08.2021 - 13:13  ·  #16
Natuurlijk ook niet vergeten dat het type band er toe doet maar natuurlijk ook of hij goed op spanning is.
Asterix
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 705
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.08.2021 - 13:23  ·  #17
Contact opnemen met ETS1. Als iemand zoiets kan regelen is hij het wel: https://www.ets1.nl/
Een deskundig en betrouwbaar adres.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.08.2021 - 16:21  ·  #18
Weten jullie dat er bij een wielmaat ook software hoort ?
Als een auto met 17 inch wordt geleverd, dan heeft hij andere software voor de snelheid, als een gelijke auto met 18 inch.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.08.2021 - 16:28  ·  #19
Ja dat weet ik. Maar dat wil je dus juist niet doen als je de werkelijke waarde wilt laten weerzien in de DIM.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4326
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 06.08.2021 - 10:29  ·  #20
Dat wist ik niet (@Bigdog), maar is eigenlijk wel vreemd, want in theorie zou de wielomtrek toch (ongeveer) hetzelfde moeten zijn? Of is bij de grotere velgmaat de wielkast ook daadwerkelijk meer gevuld? Doorgaans geldt toch "grotere velg, plattere band, plm. dezelfde wielomtrek". Maar het zal wel om die 'ongeveer/plusminus' afwijking gaan, dit zal een kwestie zijn van 1-3% vermoed ik, waarbij 1% bij 120km/u natuurlijk al 1.2 km/u is en we spreken hier over een paar km/u afwijking tussen dashboard en gps/dongle.
XC70D3
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.09.2021 - 07:33  ·  #21
Door de vakantie en tijd niet aanwezig geweest, dus een wat later reactie.
Bedankt voor alle reacties. Het is dus geen simpele waarde in software die aan te passen is. Ik ga ets1 eens benaderen.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 05.09.2021 - 10:20  ·  #22
Quote door Bigdog

Weten jullie dat er bij een wielmaat ook software hoort ?
Als een auto met 17 inch wordt geleverd, dan heeft hij andere software voor de snelheid, als een gelijke auto met 18 inch.


Nooit geweten Hans.
Om welke reden wordt dat dan gedaan of zou dat nodig zijn volgens Volvo?
Mijn auto stond af fabriek op 205/55 R16 bandjes en nu op 245/35 R18 banden
Dat is een diameterverschil van -3.1mm ofwel een half procent ofwel veeel minder dan de wettelijk toegestane slijtage van eerstgenoemde OEM bandenmaat. (Minstens 1,18cm bij 7.5mm nieuw profiel tot 1.48cm bij 9mm nieuw profiel)
Hoe weet de processor (dus die die andere software nodig zou hebben) dat er sprake is van een andere maat velg?
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 08:19  ·  #23
Gezien het uitblijven van reactie (begrijp ik hoor, druk druk druk) maar aan de software specialist bij de Volvo dealer (een heel grote) deze vraag gesteld.
Ik wil uiteindelijk wél de zaken goed doen.
Kreeg een kort beetje onvriendelijk antwoord.

“Onzin”

Scheelt weer money for the next thing LOL :thumb
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 10:02  ·  #24
Ik heb wel gemerkt dat er verschil zit in voertuigen als het gaat welke wielomtrek in de voertuigconfiguratie staat ingeleerd. Maar dat lijkt mij logisch dat deze is aangepast naar de meegeleverde bandenmaat.
Maar dan lijkt het juist gekoppeld te zijn aan de bandenmaat, en niet zoals bigdog claimt, gerelateerd aan de gemonteerde inch maat van de velg.

In Vdash is deze omtrekmaat trouwens aan te passen. Ik kocht per ongeluk vorig jaar een te hoge band waardoor de teller te weinig aangaf. Ik heb toen tijdelijk de omtrekmaat aangepast om boetes te voorkomen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 10:22  ·  #25
Om nog even in te gaan op de onderwerp van het topic:
Ik kan mij er iets bij voorstellen dat fabrikanten een vaste standaard kiezen voor het doorberekenen van de gereden KM vanuit de CEM. Een vaste waarde betekent betrouwbaarheid op die waarde.

Theoretisch kan een eigenaar na modificatie van de CEM getelde KM tot meer dan 15% werkelijk gereden KM hebben afgelegd wanneer het voertuig minder KM registreert dan reeel. Door deze waardes te bevriezen zijn verschillen niet mogelijk.

Ter voorkoming van boetes snap ik dat de gebruiker wordt voorzien van een tellerwaarde die boetes voorkomt en iets minder aangeeft dan reeel. Dan is het wel handig dat een voertuig te configureren is naar een passende wielomtrek.

Dit kan eenvoudig het verschil tussen CEM snelheid en tellersnelheid verklaren.

In het internationaal transport wordt / werd regelmatig een tachograaf geijkt met een kleinere maat banden terwijl er met hogere bandenmaat bereden werd om met een hogere technisch mogelijke snelheid te kunnen rijden.

Tegenwoordig is dit ook strafbaar gesteld via de tachograaf verordeningen.

Bij de p2 chassis heb ik altijd het idee gehad dat dit voertuig oorspronkelijk op de markt was gezet met een grotere bandenomtrekmaat dan feitelijk gerealiseerd is. Het kan zijn dat een grotere wielmaat de toch al zo grote draaicirkel te veel in de weg zat en men na homologatie van het chassis gekozen heeft voor een kleinere bandenmaat voor iets meer wieluitslag. Het is een theorie..

Mij viel altijd iig op dat ten opzichte van de hectometerpaaltjes de KM teller van het voertuig sneller telde. De P3 lijkt iets meer spot on te zijn. De P2 is in mijn ervaring ook altijd behoorlijk van het padje geweest als het gaat om het doorrekenen van het voertuig verbruik.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 10:42  ·  #26
Er zijn sites waarop je de bandenmaat kunt vergelijken, bijvoorbeeld https://tiresize.com/comparison/
Als je daar 205/55R16 en 245/35R18 naast elkaar zet, krijg je een afwijking van -0,4% of 2mm op de diameter (ruim binnen het verschil veroorzaakt door slijtage), wat resulteert in 2 extra omwentelingen per kilometer. Bij 150 op de teller rijd je 149,5 in het echt. Dus verwaarloosbaar.

In de computer van mijn auto staat 225/55R16 als standaard bandenmaat ingesteld. Maar in de winter rijd ik op 205/60R16 (exact dezelfde maat qua diameter, verschil is 0) en in de zomer op 225/55R17 (+0,8%, 5 mm meer diameter). Bij de laatste is 130 op de teller 131 in het echt.
Echter, stel ik de cruise control in op 130, rijd ik misschien 126 op de GPS. Er zit dus altijd een marge in die een stuk groter is dan het verschil wat veroorzaakt wordt door een andere bandenmaat. Misschien dat het per auto verschillend is, die van mij wijst altijd te weinig aan.

Vandaar dat de techneut van de dealer met "onzin" het juiste advies heeft gegeven. :)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 12:02  ·  #27
In mijn geval ging het om 245/40/18 versus 245/45/18 die ik verkeerd ingekocht had. Dit is 4% en 5 km/u verschil bij 120 km/u.
De wagen reed toen 1 km langzamer op de teller ten opzicht van de GPS. Dat vond ik te tricky.

Overigens lees ik het 1e bericht in dit topic opnieuw. Het is opmerkelijk dat CC waarde en teller van elkaar afwijken. Zou een verstelling van de wijzernaald er geen oorzaak van kunnen zijn?

En ja, heb ik ook wel eens gehad. Opgelost door in Vida een dashboard controle te doen waarbij alle lampen branden en de wijzernaalden ronddraaien en tegen de aanslag geduwd worden. Daarna liep dit weer synchroon
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39899
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 10.09.2021 - 22:14  ·  #28
Quote door martijn-a

Maar dan lijkt het juist gekoppeld te zijn aan de bandenmaat, en niet zoals bigdog claimt, gerelateerd aan de gemonteerde inch maat van de velg.



Dat zou je inderdaad verwachten, echter, de software is verkrijgbaar voor 16, 17 en 18inch (P2).
Kennelijk gaan ze uit van een vaste maat band/ velg combinatie, of beter gezegd, gingen.
Bij de P3 wordt de omtrek namelijk wel gemeten, dit ook m.b.t. de controle van de bandenspanning.
Ga je van 17 naar 18 inch, dan krijg je al vrij snel een waarschuwing m.b.t. de bandenspanning.
Software heb ik zelf nooit laten wijzigen en inderdaad, zonde geld.
Eiken met de GPS is mijns inziens een betere optie.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1636
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 12.09.2021 - 08:35  ·  #29
Quote door brinkie

Er zijn sites waarop je de bandenmaat kunt vergelijken, bijvoorbeeld https://tiresize.com/comparison/
Als je daar 205/55R16 en 245/35R18 naast elkaar zet, krijg je een afwijking van -0,4% of 2mm op de diameter (ruim binnen het verschil veroorzaakt door slijtage), wat resulteert in 2 extra omwentelingen per kilometer. Bij 150 op de teller rijd je 149,5 in het echt. Dus verwaarloosbaar.

In de computer van mijn auto staat 225/55R16 als standaard bandenmaat ingesteld. Maar in de winter rijd ik op 205/60R16 (exact dezelfde maat qua diameter, verschil is 0) en in de zomer op 225/55R17 (+0,8%, 5 mm meer diameter). Bij de laatste is 130 op de teller 131 in het echt.
Echter, stel ik de cruise control in op 130, rijd ik misschien 126 op de GPS. Er zit dus altijd een marge in die een stuk groter is dan het verschil wat veroorzaakt wordt door een andere bandenmaat. Misschien dat het per auto verschillend is, die van mij wijst altijd te weinig aan.

Vandaar dat de techneut van de dealer met "onzin" het juiste advies heeft gegeven. :)

Bij mijn P3 exact hetzelfde Robert. 130 km/u van de auto is 126 km/u op de gps van de dashcam +die van de telefoon.
Tegenwoordig rij ik dus meestal 108 km/u als ik boetevrij wil rijden.

Maarehh.. waar stel je dan die bandenmaat in op de computer van de auto? Ik heb dat nog niet gezien in het menu.???
De mijne staat op 18 inch 235, ik denk vanaf de aflevering aan de eerste eigenaar, hoort bij die uitvoering vermoedelijk..?

De S60 uit 2007 (P2) had trouwens exact dezelfde afwijking; 4 km/u teveel. Die stond op de originele 17 inch 225 banden van de Drivers edition.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3874
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verschil tussen boordcomputer en dashboard

 · 
Posted: 12.09.2021 - 09:03  ·  #30
Quote door flevodirk

Quote door brinkie

Er zijn sites waarop je de bandenmaat kunt vergelijken, bijvoorbeeld https://tiresize.com/comparison/
Als je daar 205/55R16 en 245/35R18 naast elkaar zet, krijg je een afwijking van -0,4% of 2mm op de diameter (ruim binnen het verschil veroorzaakt door slijtage), wat resulteert in 2 extra omwentelingen per kilometer. Bij 150 op de teller rijd je 149,5 in het echt. Dus verwaarloosbaar.

In de computer van mijn auto staat 225/55R16 als standaard bandenmaat ingesteld. Maar in de winter rijd ik op 205/60R16 (exact dezelfde maat qua diameter, verschil is 0) en in de zomer op 225/55R17 (+0,8%, 5 mm meer diameter). Bij de laatste is 130 op de teller 131 in het echt.
Echter, stel ik de cruise control in op 130, rijd ik misschien 126 op de GPS. Er zit dus altijd een marge in die een stuk groter is dan het verschil wat veroorzaakt wordt door een andere bandenmaat. Misschien dat het per auto verschillend is, die van mij wijst altijd te weinig aan.

Vandaar dat de techneut van de dealer met "onzin" het juiste advies heeft gegeven. :)

Bij mijn P3 exact hetzelfde Robert. 130 km/u van de auto is 126 km/u op de gps van de dashcam +die van de telefoon.
Tegenwoordig rij ik dus meestal 108 km/u als ik boetevrij wil rijden.

Maarehh.. waar stel je dan die bandenmaat in op de computer van de auto? Ik heb dat nog niet gezien in het menu.???
De mijne staat op 18 inch 235, ik denk vanaf de aflevering aan de eerste eigenaar, hoort bij die uitvoering vermoedelijk..?

De S60 uit 2007 (P2) had trouwens exact dezelfde afwijking; 4 km/u teveel. Die stond op de originele 17 inch 225 banden van de Drivers edition.

Die bandenmaat kan je niet in de boordcomputer aanpassen (dan zou je wel makkelijk kunnen frauderen met de km-stand). Dat kan hooguit via VIDA door de configuratie van de auto aan te passen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0