Verschillende merken banden op AWD

Is dit mogelijk?

Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Verschillende merken banden op AWD

· 
Posted: 04.07.2016 - 21:26  ·  #16

Natuurlijk verschilt, onder belasting, de (af)rolomtrek van een zachtere band tov een identieke harde band. De wang van de band zakt verder in waardoor de afstand van het midden van het wiel tot het wegdek afneemt (de straal neemt dus af) en daarmee dus ook de afgelegde afstand per omwenteling...

Zo kijk/keek ik er ook tegenaan. Ik kan me voorstellen dat de omloop van de band niet kleiner wordt als je 'm opmeet. Alleen doordat het rubber iets in elkaar gedrukt wordt omdat de as (het centrum van de cirkel) dichter bij de weg zit en je dus een kleinere straal zou verwachten. Of het helemaal zo is mogen de echte weters onder ons zeggen, als het anders is dan wil ik dat graag weten want ik vind het best wel interessante materie.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 22:15  ·  #17
Lijkt mij geen probleem, op extra bandenslijtage e.d. na dan.

Want dan zou er ook meer slip moeten plaatsvinden, het loopvlak loopt nog steeds met dezelfde afstand als de andere banden over de weg toch?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 22:16  ·  #18
Quote door ThuurC

Quote door V70R^2

tot 2004 is de AWD daar gevoelig voor, dan absoluut dezelfde bandenmaat met gelijke slijtage monteren.

Twee verschillende merken is ook een absolute NO GO, ik heb het gemeten en dezelfde maat band van een ander merk gaf een flinke afwijking in omtrek (meerdere centimeters).

Mijn R is uit 2003, maar volgens mij hebben alle R'en (ook pré-2004, want MY2004) het niet-gevoelige AWD systeem (Haldex nummertje-X). De post-facelift modellen hebben dan weer een latere Haldex variant die nóg beter is. Kan iemand dat bevestigen?

De R heeft volgens mij inderdaad altijd haldex, echter bij de XC70 van 2003 is dat nog weer niet (altijd??) het geval.

De V70N R uit 2003 is dan ook weer modeljaar 2004 of iets dergelijk, lekker ingewikkeld <_< :D
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.07.2016 - 19:33  ·  #19
Een "XC70" heeft altijd Haldex, een "V70XC" heeft altijd visco, die verandering in typeaanduidng is nl met hetzelfde modeljaar ingevoerd als de Haldex. (Benzine is icm XC70/Haldex is vanaf dat moment ook de 2.5T ipv de 2.4T)
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2016 - 14:08  ·  #20
Die eerste XC70's tot 2003 rammelen de haldexen ook stuk bij profieldiepteverschil..

Los daarvan, met de V70N R hadden we een exemplaar met 50.000km ook al de haldex stuk, bandjes achter waren 5% hogere wandhoogte en na een paar maanden begon het te bokken, stuk..

Blijft een waardeloos systeem, maar gelukkig heb ik nu nog een probleemvrij AWD op de R met inmiddels al 400.000km...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2016 - 16:02  ·  #21
5%???? :o :o

Even uitgaande van de banden op mijn V70R, te weten: 235/40ZR18 betekent dat het volgende:

De omloop (berekend) van de 235/40ZR18 is 2027mm
Bij een 5% hogere wand hoogte kom je op 2101mm

Dat is heel wat anders dan een verschil van 2mm in profiel diepte ( dat is namelijk 2014mm)

Uiteraard allemaal via berekening.

De gemeten omloop van mijn nieuwe banden bedraagt: 2035mm en mijn voorwielen (niet vervangen dus: 2031mm) Verwaarloosbaar klein. Overigens waren mijn achterbanden zo ver versleten dat de slijtindacatoren ook het wegdek raakten. Die zouden dus een omloop gehad hebben die nog veel kleiner is dan de voorbanden.

Een afwijking tussen werkelijkheid en de berekening is zo te zien onoverkomelijk. Neemt niet weg dat tussen verschillende merken/soorten banden de werkelijke omloop dan ook zou kunnen verschillen. Neem ik aan. Wellicht dat het loopvlak van de band iets bol staat waardoor als je de omloop meet over het midden van het loopvlak daardoor de grotere waarde ten opzichte van de berekende waarde ontstaat. Geen idee....

Maar goed, als je er dus "bewust" voor kiest om een verschil tussen voor en achter te nemen van 5%..... tja, dan begrijp ik wel waarom er problemen ontstaan.
Alleen de opgegeven marge in profieldiepte van slechts 2mm, dus meer dan 13mm omloop verschil, vind ik persoonlijk absurd. Dat gaat werkelijk nergens over
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2016 - 13:06  ·  #22
Het is al een jaar geleden met die N R, het was geloof ik 235/40/18 en 245/35/18 of iets dergelijks, gewoon niet over nagedacht denk ik..

Het was wel bizar, de tanden-sleeve tussen Diff en HO was daarna zelfs helemaal kaal.. Geeft toch wel te denken, ookal is het verschil kleiner, duidelijk is dat er al direct spanningen op het systeem komen die het niet op kan vangen.

Voor mij bij elke Volvo met AWD daarom altijd 4 dezelfde nieuwe banden wanneer nodig, ondanks haldex. Mocht 1 band lek gaan dan gaat de set met een nieuw bandje naar een FWD volvo in de familie :)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2016 - 15:12  ·  #23

Het is al een jaar geleden met die N R, het was geloof ik 235/40/18 en 245/35/18 of iets dergelijks

Toch een verschil van 2027mm t.o.v. 1975mm is 52mm

Selected quotes for multi-quoting:   0