Verschillende merken banden op AWD

Is dit mogelijk?

Annoff
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Verschillende merken banden op AWD

· 
Posted: 03.07.2016 - 20:55  ·  #1
Omdat mijn Michelins vrij snel versleten waren heb ik nu aan de voorkant Continentals laten monteren. Dit om te kijken of deze langer meegaan.

Van achteren zitten er nog Michelins op.

Maar nu lees ik het het gebruikersboekje dat je ivm de vierwielaandrijving dezelfde maat maar ook hetzelfde merk band achter en van voren moet gebruiken.

De bandenmaten zijn voor en achter hetzelfde en ik kan me niet voorstellen dat het verschil in merk een verschil zou kunnen betekenen en dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor mijn aandrijflijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgende week ga ik een week naar Duitsland en dan moet het natuurlijk wel in orde zijn.
Het schijnt namelijk dat vooral met hoge snelheden de aandrijflijn beschadigd kan raken bij ongelijke wielen.
Hoe gevoelig is zo een aandrijflijn hiervoor eigenlijk?

Ben heel benieuwd!
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Verschillende merken banden op AWD

· 
Posted: 03.07.2016 - 21:39  ·  #2
Hallo Annof,

Die heeft wel degelijk afwijking, al is het maar minimaal kun je het wel merken ik heb 2 voorbeelden:

Mijn 850T5 reed op 16" daar gooide we altijd continentals onder in de maat 205/55/16 dat was dacht ik de standaard maat.
Omdat ik op de rallyauto bridgestone banden gebruikten voor de APK en ik daar tevreden over was met sneller rijden zijn we toen ook Bridgestone's gaan gebruiken op de 850T5.
Precies de zelfde maat besteld als de conti's en toch liepen ze aan in de wielkasten voor bij inveren, ze waren dus wel breder.
Die hebben we toen dus ook gewisseld met achter.
Die hoogte **/55/** is dus 55% van de breedte, dus tel uit wat er gebeurt als bijvoorbeeld exact 206 hebt als breedte hebt.

Mijn rallyauto is uitgerust met een sperdifferentieel en op de achterwielen aangedreven.
Toen ik voor een goed doel mijn auto had gebruikt met drift werk heb ik aan het einde van de dag achterop gewoon wat banden gegooit, wel APK waardig en precies in de zelfde maat, alleen een ander merk.
Toch werd het spannend als ik bij 120Km/u alleen al het gas los liet.
Ik ben niet snel nerveus of bang in een auto maar ik schrok toen wel even, je weet niet wat je meemaakt.
De auto begon heel raar te trekken en te sturen, dit kwam omdat mijn sper door had dat links harde draaide dan rechts en probeerde dit op te lossen.
Dit had dus te maken met bandenomtrek, en dit kan dus invloed hebben op je tussendiff.

kijk eens bij crossbanden op marktplaats, daar staan de omtrekafstanden vaak bij, dat heeft weer te maken met reglementen.
de omtrekafstanden is per merk verschillend.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 03.07.2016 - 22:05  ·  #3
Hallo Annoff,

Als je weet hoe je AWD werkt begrijp je ook wat er gebeurd.

Je auto is uitgerust met continue voorwielaandrijving en wanneer het nodig is achterwiel aandrijving.
Voor je differentieel zit een koppeling die de cardansas met het differentieel verbind op het moment dat de auto merkt dat de voorwielen hun grip verliezen.
Als de omtrek van je voorwielen teveel verschilt ten opzichte van de achterwielen dan kan de auto dus denken dat je tractie verlies hebt. De koppeling verbind de cardan as met het achter differentieel zodat de achterwielen ook aangedreven worden.

Dit is even heel kort in een notendop waar het om gaat.

Je auto is zeer waarschijnlijk uitgerust met een vloeistof (olie) koppeling die weerstand geeft als het rotatie verschil tussen de cardanas en het differentieel (de inkomende en uitgaande as van de koppeling) te groot is.
Omdat de koppeling door de olie zich verzet tegen dat rotatie verschil ontstaat er warmte. Als de boel daardoor te heet wordt zal de koppeling sneuvelen.

Zelfs het verschil in slijtage tussen voor en achter kan voor de oudere AWD's al funest zijn.

Ik weet niet precies alle ins en outs maar volgens mij is dit waar het om gaat.

Als er mede forummers zijn die mij kunnen corrigeren/aanvullen dan graag.

Ik weet in elk geval dat in mijn R (MY2006) ook een dergelijke koppeling zit (Haldex) die elektronisch wordt ingeschakeld en niet op basis van hydraulische weerstand werkt. Deze heeft dan ook geen problemen met verschillende merken tussen voor en achter, gelukkig.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 03.07.2016 - 22:12  ·  #4
Jawel hoor maar minder. Verschillende merken is niet aan te raden, groter probleem is je verschil in omtrek. De oude banden zullen deels versleten zijn en bijv nog 6mm profiel hebben, de nieuwe hebben tussen de 9-11mm. Zeker bij de oudere awd's (-03) mag er niet meer dan 2mm verschil tussen zitten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 00:39  ·  #5

Jawel hoor maar minder. Verschillende merken is niet aan te raden, groter probleem is je verschil in omtrek. De oude banden zullen deels versleten zijn en bijv nog 6mm profiel hebben, de nieuwe hebben tussen de 9-11mm. Zeker bij de oudere awd's (-03) mag er niet meer dan 2mm verschil tussen zitten.

Ik heb het voor mijn V70R MY2006 nog even opgezocht in Vida en onderstaande schermafdruk vertelt met dat het systeem niet gevoelig is voor verschillen tussen banden (bijvoorbeeld bij het rijden met een reserveband)

Hoe het met oudere modellen zit weet ik niet. Zou ik moeten opzoeken in Vida wat daar over geschreven is. Heb ik geloof ik wel voertuig informatie nodig....

V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 01:41  ·  #6
tot 2004 is de AWD daar gevoelig voor, dan absoluut dezelfde bandenmaat met gelijke slijtage monteren.

Twee verschillende merken is ook een absolute NO GO, ik heb het gemeten en dezelfde maat band van een ander merk gaf een flinke afwijking in omtrek (meerdere centimeters).
ThuurC
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 10:41  ·  #7
Quote door V70R^2

tot 2004 is de AWD daar gevoelig voor, dan absoluut dezelfde bandenmaat met gelijke slijtage monteren.

Twee verschillende merken is ook een absolute NO GO, ik heb het gemeten en dezelfde maat band van een ander merk gaf een flinke afwijking in omtrek (meerdere centimeters).

Mijn R is uit 2003, maar volgens mij hebben alle R'en (ook pré-2004, want MY2004) het niet-gevoelige AWD systeem (Haldex nummertje-X). De post-facelift modellen hebben dan weer een latere Haldex variant die nóg beter is. Kan iemand dat bevestigen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 11:29  ·  #8

Een kleine maand geleden heb ik mijn achterbanden vervangen door twee exemplaren met de zelfde maat en loadindex. Omdat ik door alle rumoer hier begon te twijfelen heb ik mijn auto op de krik gezet en van de vier wielen de omloop gemeten. LV=2032, RV 2031, LA 2035 en RA 2035. Waar die flinke afwijking in meerdere centimeters dan vandaan moet komen weet ik niet. Bij mijn wielen scheelde het in elk geval dus nog geen 5mm.

Wat denk je overigens wat er gebeurd als je een wat zachtere band er tussen hebt zitten? Blijft de omloop dan het zelfde? Lijkt mij niet.....
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 11:41  ·  #9
Quote door Steve

Een kleine maand geleden heb ik mijn achterbanden vervangen door twee exemplaren met de zelfde maat en loadindex. Omdat ik door alle rumoer hier begon te twijfelen heb ik mijn auto op de krik gezet en van de vier wielen de omloop gemeten. LV=2032, RV 2031, LA 2035 en RA 2035. Waar die flinke afwijking in meerdere centimeters dan vandaan moet komen weet ik niet. Bij mijn wielen scheelde het in elk geval dus nog geen 5mm.

Wat denk je overigens wat er gebeurd als je een wat zachtere band er tussen hebt zitten? Blijft de omloop dan het zelfde? Lijkt mij niet.....

regelmatig bandenspanning checken dus. Banden V<>A wisselen en je hebt geen problemen.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 12:42  ·  #10
[/quote]

Lijkt mij wel !
Annoff
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Dan bestel ik 2 nieuwe banden

· 
Posted: 04.07.2016 - 13:02  ·  #11
Omdat ik een Volvo heb uit 2001 blijkt mijn aandrijflijn toch erg gevoelig te zijn, gezien de reacties.
Ik heb dus meteen nieuwe banden besteld voor op de achteras zodat ik 4 nieuwe, dezelfde, banden heb.

Afgelopen weekend reed ik een kwartiertje op de snelweg en begon iets van een brandlucht te ruiken. Vanuit de motorkap kon ik niet achterhalen waar het vandaan kwam maar gezien de reacties zou het kunnen zijn dat de koppeling die de cardanas aandrijft is gaan slippen/overbelast.

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de waardevolle info, wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren volgende week op de autobahn als ik lekker door wil rijden....
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 13:07  ·  #12
Toen ik mijn V70 kocht wilde ik ook een awd.

Maar de nadelen maakten dat ik voor een normale auto koos.
Kennis van mij heeft ook boel ellende gehad met zijn awd.

Die heeft de achterwielen nu niet meer aangedreven.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 13:14  ·  #13
Gaat prima maar wel met wat aandachtspuntjes. @Annoff, verstandig :thumb: Niet meer dan 2mm verschil tussen voor- en achterbanden. Check ook eens of de olie van de tussenbak recent gewisseld is.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 14:39  ·  #14

Lijkt mij wel !

:o
Correctie dan, omloop zal dan wel niet verschillen, dan de rotatie van het wiel misschien? Ik kan me niet voorstellen dat het niets uitmaakt.

Als ik het mis heb vind ik dat helemaal niet zo'n probleem alleen zou het zo leuk zijn voor alle geïnteresseerden om het tegendeel te verklaren ipv alleen maar een "one liner" te plaatsen zonder argument want daar heeft/leert niemand iets aan/van.
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2016 - 20:42  ·  #15
Quote door Steve

Lijkt mij wel !

:o
Correctie dan, omloop zal dan wel niet verschillen, dan de rotatie van het wiel misschien? Ik kan me niet voorstellen dat het niets uitmaakt.

Als ik het mis heb vind ik dat helemaal niet zo'n probleem alleen zou het zo leuk zijn voor alle geïnteresseerden om het tegendeel te verklaren ipv alleen maar een "one liner" te plaatsen zonder argument want daar heeft/leert niemand iets aan/van.

Natuurlijk verschilt, onder belasting, de (af)rolomtrek van een zachtere band tov een identieke harde band. De wang van de band zakt verder in waardoor de afstand van het midden van het wiel tot het wegdek afneemt (de straal neemt dus af) en daarmee dus ook de afgelegde afstand per omwenteling...

Selected quotes for multi-quoting:   0