Het gaat om een V70 zonder turbo, maar met een LPG installatie.
Om de PCV te vervangen moet er het een en ander verwijderd worden om erbij te kunnen.
1) Minkabel accu loshalen (je werkt in de buurt van de dynamo en startmotor met constante spanning). Zorg wel dat de auto al 'in rust is' : dus pas doen na 5 min nadat je de sleutel uit het contact verwijderd hebt.
2) LPG injectoren kan je op druk laten, door ze uit de voetjes te halen en het geheel op te hangen aan de motorkap.
3a) Afdekking boven bobines verwijderen en bobine 2 verwijderen, zodat je de ontluchtingsslang goed kan losmaken.
3b) De druk op de benzinerail er afhalen door ventieltje in te drukken aan de rechterkant. Daar kan een beetje benzine uitkomen.
4) Koppeling benzine toevoer loshalen. Ik heb hiervoor een tooltje gemaakt van deurbeslag.
5a) Uit voorzorg alle elektra aansluitingen van de injectoren nummeren
5b) rail met injectors loshalen uit spruitstuk. Spuit een beetje universele olie rondom de bevestiging van de injectoren. Voorzichtig heen en weer bewegen en trekken. Let op dat je geen ringetjes van de injectoren verliest. Een setje per injector kost 15 euro.
6) Oliepeilstok en bovenste houder verwijderen
7) Vacuümslangen van inlaatspruitstuk merken met plakkertjes en verwijderen
Gasklephuis (4 bouten) verwijderen en stekker losmaken
9) Bovenste bouten van inlaatspruitstuk (4) verwijderen
10) Onderste bouten (3) een stuk uitdraaien en LATEN ZITTEN. De meest linkse bout via bovenkant dynamo te bereiken met 1/4 doppenset.
11) Vanaf de onderkant van de auto (kan met autobruggen) de steunbout van inlaatspruitstuk loshalen. Hiervoor heb je een lange 1/4 doppensetverlengstukken nodig:
Bij mij was die bout verdwenen, maar het is een M8 bout.
12) Inlaatspruitstuk met wat kantelen en draaien (benzinepijp en rubberslang tussen de openingen wegwerken. De steun waarop het inlaatspruitstuk rust vooral NIET losdraaien anders wordt het een hel om hem weer goed te positioneren voor de bout die er van onderaf in moet komen.
13) PCV zit vast met 2 bouten
14 Inbouwen in omgekeerde volgorde. Vet je ringetjes van de injectors even in, zodat ze wat makkelijker in hun openingen glijden. Druk de benzinerail goed aan.
Bijvoorkeur Otiker een-oor ringen gebruiken voor bevestigen van de slangen. Daarmee kan je nooit iets te strak aandraaien als je de goede maat gebruikt. Slang bovenzijde kleppendeksel: 25,6. Onderkant, ik meen 18,5
Verdere opmerking m.b.t. inbouwen:
Aanhaalmoment bouten inlaatspruitstuk: 20Nm. Aandraaien vanaf het midden van inlaatspruitstuk beginnen.
Aanhaalmoment gasklephuis: 10 Nm.
Opm. Ik heb uiteraard Vida gebruikt. Een opmerking in hun tekst kan ik niet volgen: "Controleer of de kunststofnippel (5) in de aansluiting bij de inlaat de slang niet volgt". En '5' verwijst dan naar een pijl die op de linkerkant van het inlaatspruitstuk wijst.
15) Minkabel accu weer aansluiten, voordat je dat doet even contact op stand II zetten.
16) Het kan zijn dat de eerste 20-30 km de auto nog moet inleren. Doe dat dan op benzine.