Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 14:05  ·  #1
Het overmatige vacuüm was te merken aan een toenemend 'gekerm/gefluit' onder de motorkap.
Eerst alleen bij warme motor en tot max. 2400 toeren, later ook stationair.
In het begin was niet te lokaliseren waar het geluid vandaan kwam. Later bleek het op diverse plekken te zijn: olievuldop, peilstok en mogelijk nog andere plekken.
Te sterke vacuüm zou veroorzaakt worden door een niet goed werkend membraan in de olieafscheider. Bij het uit elkaar halen van de PCV (olieafscheider/membraan) kon ik niets ontdekken aan het membraan.





Tijdens het te sterke vacuüm heeft de motor heel wat olie uit het carter naar binnen gewerkt:






In de volgende bijdrage de voortgang van de werkzaamheden.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Werkzaamheden

 · 
Posted: 21.12.2024 - 14:34  ·  #2
Het gaat om een V70 zonder turbo, maar met een LPG installatie.

Om de PCV te vervangen moet er het een en ander verwijderd worden om erbij te kunnen.

1) Minkabel accu loshalen (je werkt in de buurt van de dynamo en startmotor met constante spanning). Zorg wel dat de auto al 'in rust is' : dus pas doen na 5 min nadat je de sleutel uit het contact verwijderd hebt.
2) LPG injectoren kan je op druk laten, door ze uit de voetjes te halen en het geheel op te hangen aan de motorkap.



3a) Afdekking boven bobines verwijderen en bobine 2 verwijderen, zodat je de ontluchtingsslang goed kan losmaken.
3b) De druk op de benzinerail er afhalen door ventieltje in te drukken aan de rechterkant. Daar kan een beetje benzine uitkomen.
4) Koppeling benzine toevoer loshalen. Ik heb hiervoor een tooltje gemaakt van deurbeslag.



5a) Uit voorzorg alle elektra aansluitingen van de injectoren nummeren
5b) rail met injectors loshalen uit spruitstuk. Spuit een beetje universele olie rondom de bevestiging van de injectoren. Voorzichtig heen en weer bewegen en trekken. Let op dat je geen ringetjes van de injectoren verliest. Een setje per injector kost 15 euro.
6) Oliepeilstok en bovenste houder verwijderen
7) Vacuümslangen van inlaatspruitstuk merken met plakkertjes en verwijderen
8) Gasklephuis (4 bouten) verwijderen en stekker losmaken
9) Bovenste bouten van inlaatspruitstuk (4) verwijderen
10) Onderste bouten (3) een stuk uitdraaien en LATEN ZITTEN. De meest linkse bout via bovenkant dynamo te bereiken met 1/4 doppenset.
11) Vanaf de onderkant van de auto (kan met autobruggen) de steunbout van inlaatspruitstuk loshalen. Hiervoor heb je een lange 1/4 doppensetverlengstukken nodig:



Bij mij was die bout verdwenen, maar het is een M8 bout.

12) Inlaatspruitstuk met wat kantelen en draaien (benzinepijp en rubberslang tussen de openingen wegwerken. De steun waarop het inlaatspruitstuk rust vooral NIET losdraaien anders wordt het een hel om hem weer goed te positioneren voor de bout die er van onderaf in moet komen.



13) PCV zit vast met 2 bouten





14 Inbouwen in omgekeerde volgorde. Vet je ringetjes van de injectors even in, zodat ze wat makkelijker in hun openingen glijden. Druk de benzinerail goed aan.
Bijvoorkeur Otiker een-oor ringen gebruiken voor bevestigen van de slangen. Daarmee kan je nooit iets te strak aandraaien als je de goede maat gebruikt. Slang bovenzijde kleppendeksel: 25,6. Onderkant, ik meen 18,5
Verdere opmerking m.b.t. inbouwen:
Aanhaalmoment bouten inlaatspruitstuk: 20Nm. Aandraaien vanaf het midden van inlaatspruitstuk beginnen.
Aanhaalmoment gasklephuis: 10 Nm.

Opm. Ik heb uiteraard Vida gebruikt. Een opmerking in hun tekst kan ik niet volgen: "Controleer of de kunststofnippel (5) in de aansluiting bij de inlaat de slang niet volgt". En '5' verwijst dan naar een pijl die op de linkerkant van het inlaatspruitstuk wijst.

15) Minkabel accu weer aansluiten, voordat je dat doet even contact op stand II zetten.
16) Het kan zijn dat de eerste 20-30 km de auto nog moet inleren. Doe dat dan op benzine.
Ed-Raket
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2024
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 14:50  ·  #3
Dat is een mooi verslag.
Zelf nog nooit gedaan/laten doen bij mijn oude 2003 V70 2.4.
Ik zag bij Rendcarparts dat je verschillende pcv setjes kan kopen.
Die van PPS en origineel Volvo.
Welke heb jij gemonteerd?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 14:54  ·  #4
Ik heb de originele gebruikt. Ziet er merkwaardig uit, door allerlei handwerk dat ze er aan besteed hebben. Maar omdat dit een klus is die ik niet al te vaak wil doen, gekozen voor originele kwaliteit.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 15:03  ·  #5
Ik zou zeker ook de originele nemen, vorig jaar van mijn (inmiddels ter ziele) 2.4 170pk 2005 de boel vervangen. Had een set bij R&D gekocht, gemonteerd en na 100km olielekkage. Hoop gezeur i.v.m.garantie.

Boel weer los gemaakt, vervangen door originele delen en geen last meer gehad.
Zou de spullen van Professional parts sweden links laten liggen en voor origineel gaan.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 1955
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 16:40  ·  #6
https://up.picr.de/49054062py.jpg

Is dit een specifieke voor een non turbo ?? (Volvo V70N 2001 140PK Comfortline)

Heb ze eigenlijk enkel voorbij zien komen zonder dat ronde membraan ding 🤔

Als ik overigens Google op dat nr 31333023 dan zie ik alleen gender brackets voorbij komen ??
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 18:05  ·  #7
Het nummer is 31338023.
Voor een turbomotor heb je volgens mij een andere nodig.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 1955
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 18:14  ·  #8
Quote door brulkjaer

Het nummer is 31338023.
Voor een turbomotor heb je volgens mij een andere nodig.


Ah ok, ik pakte het nummer dat op de foto zichtbaar op de stikker van Volvo stond.. daar lijkt de 8 een 3 😄

Keurig verslag overigens 👍
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39944
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verslag oplossen overmatige cartervacuüm

 · 
Posted: 21.12.2024 - 20:32  ·  #9
Mooi verslag / uitleg.👍🏻
Ik ben zo vrij geweest deze toe te voegen aan de “Handige Linkjes”.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0