Versnellingsbak issues

Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Versnellingsbak issues

· 
Posted: 30.05.2023 - 12:42  ·  #1
Hallo allemaal,

Bij mijn 2001 V70 T5 had ik een probleem met de M56LK versnellingsbak. In de 2e, 3e, 4e en in mindere mate 5e versnelling was een duidelijk ratelend geluid hoorbaar. Het geluid verdween als je het koppelingspedaal in drukte. De diagnose van een bevriende garagist, was dat de bak kapot was.

Uiteindelijk heb ik een andere bak (zelfde specs) op de kop weten te tikken. Ik heb de bak afgelopen weekend gewisseld, en een nieuwe koppelingsdruk lagen gebruikt. Alles is (voor zover ik weet) goed gemonteerd. Goed aangesloten is het hydraulische gedeelte bij de druklager, en de aansluiting die naar de bak gaat. Er zit nog genoeg vloeistof in het reservoir. Alleen nu kan ik nog niet schakelen. Het koppeling pedaal is helemaal naar beneden, en zit geen druk op het pedaal. Ik heb gekeken, naar de koppeling positie sensor, en die is gewoon aangesloten.

Wat kan het probleem zijn?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Versnellelings issues

· 
Posted: 30.05.2023 - 12:46  ·  #2
Misschien nog lucht in de leiding of koppelingscilinder?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2023 - 14:09  ·  #3
Dat zou ik ook denken. Ik zou een slangetje vol remvloeistof (flesje hoger houden dan de nippel, zodat de lucht naar boven gaat) op de nippel op de koppeling zetten, dan opendraaien en pedaal omhoog halen in de auto, dan wordt er geen of heel weinig lucht de koppelingsleiding in gezogen. Deksel van het remvloeistofreservoir af en vloeistofpeil in de gaten houden. Dan koppeling ontluchten (vloeistof doorpompen gelijkaardig aan remontluchting), idealiter met een druksetje die de vloeistof vanzelf door de leiding drukt ipv pompen met het pedaal. Dan zou de lucht eruit moeten komen en kan je weer druk opbouwen.
eric27
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Subject:

· 
Posted: 30.05.2023 - 17:45  ·  #4
Of de het druklager in tegengestelde richting ontluchten.
Remvloeistof vanaf het druklager er in drukken.
Zo heb ik bij meerdere auto's de koppeling ontlucht als het van de bovenkant niet lukt.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Versnellingsbak issues

· 
Posted: 31.05.2023 - 21:21  ·  #5
Iedereen bedankt voor hun inbreng, ik heb de bak ontlucht, en nu kan ik weer schakelen.

Selected quotes for multi-quoting:   0