Koperen ring verwarmde ik vroeger met een brander, zodat ik deze kon hergebruiken. Tegenwoordig heb ik er een stuk of 300 in verschillende maten op voorraad en hergebruik ik de oude niet. Tekenend voor deze (wegwerp)maatschappij, nu ik hierover nadenk.
Ik heb onlangs ook de olie vd bak vd v70 gewisseld. Geen idee of en wanneer het al eerder is gebeurd, maar na 320k toch maar even meegepakt. Oude olie was ook duidelijk vervuild. Nu laat de bak zich merkbaar een stuk soepeler schakelen. Ik heb er de Kendall TDL Ed 75w90 in gedaan. Klein werk, klein geld, en merkbaar verschil.
Even dit topic weer nieuw leven inblazen. Ik heb even gegoogled op de officiele volvo mtf 97309 en kwam o.a. uit bij deze half synthetische ardeca olie. Heb ik toch maar 2 litertjes van besteld, voor de prijs van nog geen 1 liter officiele volvo mtf.
Ook even gewisseld vandaag. Viel erg mee. Beide pluggen zaten niet erg vast.
Aftapplug was het beste via de onderkant te bereiken. Deze stond iets schuin naar beneden gericht. Moest wel de motorafdekplaat eraf.
Voor de vulplug moest het wiel eraf en een soort tussenkapje tussen beide wielkasten.
Pluggen zijn dop 24. Onder zat bij mij een koperen afdichtringetje tussen, boven een aluminium. Hetzelfde formaat als bij de carteraftapplug.
Ik heb met een 60mm pipetje alles gevuld , maar je kunt volgens mij het beste een stuk slang van een meter of zo gebruiken en via een trechtertje de olie er zo ineens ingieten.
Wat betreft schakelen....problemen met schakelen had ik niet, ook niet bij koud weer. Toch schakelt hij nu merkbaar soepeler.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Intussen rijden we alweer een paar duizend km met de ververste olie in de bak,
Hij blijft alleen een beetje hakerig,
En vandaag maar even gekeken naar het schakelmechanisme in het midden console
En daaronder ligt een soort kunststof slijpsel gruis en er zit aardig wat speling op de pook zie het filmpje.
Intussen rijden we alweer een paar duizend km met de ververste olie in de bak,
Hij blijft alleen een beetje hakerig,
En vandaag maar even gekeken naar het schakelmechanisme in het midden console
En daaronder ligt een soort kunststof slijpsel gruis en er zit aardig wat speling op de pook zie het filmpje.
Het losse spul is met een stofzuiger of luchtspuitje (meer verplaatsen dan opruimen) weg te krijgen.
Vervolgens wat vet of vaseline in de kunststof kogel smeren en kabel uiteinden maakt het wat soepeler.
Verder vind ik de bakken pas lekker schakelen als je wat meer toeren draait bij het schakelen.
En wat ik elders al schreef, werp een blik onder het luchtfilter hoe de kabels daar nog netjes en spelingvrij op de bak liggen.