Versnellingsbak-Service spoed in combinatie met Oliedruk te laag

Volvofab
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Versnellingsbak-Service spoed in combinatie met Oliedruk te laag

· 
Posted: 22.01.2014 - 08:03  ·  #1
Beste Volvoliefhebbers,

Ik rij zoals jullie wel weten (zie eerdere post) in een Volvo S80 uit bj 2000
Hier mijn onderstaand probleem en herkennen jullie dit ?:

Vanochtend nadat ik de auto had gestart en paar km had gereden op de snelweg, kreeg ik de waarschuwingsmelding Versnellingsbak-Service Spoed in display te zien.En toen moest ik nog bijna 75km naar werk rijden.

Ik ben zo rond de 100-110 km gaan rijden en zag benzineverbruik ook iets toenemen (normaal geeft ie dan tussen de 1 liter op 5.5 en grofweg 1 liter op 8.0 aan maar nu reed ik zowat rond 1 liter op 10 a 1 op 11.En zo rond de 3000 toeren.Normaal is dat tussen de 2000-2500 toeren.Bij 1e benzinepomp meteen gestopt, auto uitgezet en opnieuw opgestart, melding blijft.Automaat hapert ook een beetje bij opschakelen dus wat dat betreft verklaarbaar.

Toen ben ik maar handgeschakeld gaan schakelen met die automaat en dus van 1 naar 2 etc. en lijkt wel of de versnellingsbak in 3 blijft hangen.Nadat ik in 4 kwam bleek de motor weer rustig en kon ik normaal rijden en was toerental ook weer normaal althans wat ik gewend ben dus onder de 3000 toeren.Herkennen jullie dit?

Nog wat anders en heeft ermee te maken wellicht?
er gaat als ik afrem een lampje branden van oliedruk te laag en gaat het oliesymbool knipperen.
Olie zelf heb ik pas gecontroleerd en check ik regelmatig en dat is goed.
Ik rij elke dag ongeveer 160 km naar werk en geen probleem en als ik va nde snelweg af kom en dus moet gaan remmen dan gaat dit lampje dus branden, rij ik weer wat harder gaat lampje weer uit.Ook bij file rijden gaat dit lampje wel branden en als de auto weer op gang is, lampje ook weer weg.

gr.

Fabian
Misschien goed idee om de auto eens van grote beurt te voorzien en dit allemaal te laten controleren.ik heb de auto nu ongeveer 14 maanden en
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Versnellingsbak-Service spoed in combinatie met Oliedruk te laag

· 
Posted: 22.01.2014 - 09:40  ·  #2
Oliedruk: het bekende verhaal van de O-ringetjes in de carterpan? Ik meen me te herinneren dat Dennis 850 in een ander oliedruktopic hier iets over heeft geroepen.

Automaat: lijkt me sterk dat deze problemen samenhangen met oliedrukzaken, maar dat zou je uit moeten (laten) zoeken.
...

Subject:

· 
Posted: 22.01.2014 - 09:45  ·  #3
Je bent welkom in Varsseveld bij VarioClean.

Pm mij of pm via VarioClean op het forum. Automaat staat in noodloop, staat in 3e versnelling. Dat is ook de verklaring voor het hogere verbruik / toerental. Als het goed is, gaat het om een 4-bak van GM bij een 6-in lijn.

Oliedrukmelding is tricky voor je motor, te lang mee doorrijden is einde oefening blok.
kevinwalter

Subject:

· 
Posted: 22.01.2014 - 14:29  ·  #4
...
Volvofab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.02.2014 - 19:13  ·  #5
Hoi Volvoliefhebbers,

Helaas vervelend nieuws wat mijn S80 T6 automaat betreft.

Na een kleine 2 weken voor de 1e keer problemen met de automaat van mijn Volvo te hebben ervaren, vorige week mijn garage monteur laten kijken.
Deze gaf aan dat hij na de auto had uitgelezen, foutmeldingen te zien kreeg mbt "ventielen in het kleppenhuis" en/of problemen met magneetklep.Althans zo heb ik het als niet techneut dit begrepen.
Automaat blijft hangen in zijn 3e versnelling en handmatig opschakelen lukt wel maar blijft de bak ook op gegeven moment in 3 hangen.
Garage monteur gaf toen aan dat het zeer waarschijnlijk is dat de problemen in het kleppenhuis te vinden zijn en misschien dat een flushbeurt kan helpen maar zeer waarschijnlijk had dit geen nut.

Na dit vervelende nieuws gehoord te hebben, veel op dit forum zitten lezen en heb ik contact opgenomen met Varioclean (Telefonisch gesproken met Arthur).Gevraagd wat wijsheid is en wat ik het beste kan doen.Gelukkig kon ik gisteren langskomen en heb ik de situatie nog een keer aangegeven.Monteur terrplekke meteen de auto uitgelezen en de boel gereset en daarna even kort stukje in de auto gereden en die gaf meteen al aan dat het niet goed zat en dat zeer waarschijnlijk de spoelbeurt nieteens nut heeft maar niet geschoten is altijd mis en kan geen kwaad om het toch te doen.Ik wist immers ook niet wanneer de automaatbak voor het laatst voorzien is van schone olie dus maar meteen laten doen.

Na de spoelbeurt de monteur weer een stukje gereden en die gaf meteen weer aan dat het probleem toch echt in het kleppenhuis zit.
Oftewel conclusie, de bak moet dus of vervangen worden of gereviseerd.

Ik twijfel nu dus erg sterk wat wijsheid is en of het de moeite waard is om de bak te vervangen aangezien dit een behoorlijke kostenpost gaat worden.Moet alleen dit gebeuren, kan ik er nog mee leven maar in de toekomst moet ook de distr.riem +spanrol vervangen worden (heb nu 280.000 km op de teller) en moet de rembekrachtiger vervangen worden want die sist nu als een gek en die is ook aan zijn Latijn.Er zitten nu nog winterbanden onder maar heb ook 4 nieuwe zomerbanden nodig dus dat kost ook weer wat. En dan wellicht op termijn de luchmassameter vervangen want die kan weer voor andere problemen zorgen als die kapot gaat of niet goed meer werkt.
Vraag me nu dus sterk af of ik al deze zaken op korte termijn wil gaan vervangen of beter de auto inruilen/verkopen.
Komende dagen maar eens goed de boel laten bezinken en kijken wat wijsheid is.

gr.

Fabian
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.02.2014 - 19:29  ·  #6
succes ermee, maar weet, alle auto's kosten(op den duur) (veel) geld.
Een andere auto, mits (bijna) nieuw, kan het zelfde gaan vertonen, wat is wijs, en hoe is de wagen verder.
Ik weet uit ervaring dat wegdoen van een goede wagen waar nu even onderhoud aan is, vaak duur uitpakt.
(probeer maar eens een kapotte auto te verkopen, en dan weer een andere kopen= 2 x veel geld.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.02.2014 - 19:40  ·  #7
Erg vervelend dit.
Als het alleen het kleppenhuis is, hiervoor koop je geen andere Volvo.
Overigens, Varioclean doet toch ook deelrevisie's ?
Misschien eens doorspreken welke optie's er resten ?
Hoe dan ook, succes gewenst.
Volvofab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.02.2014 - 19:53  ·  #8
Klopt.Varioclean kan ook revisie doen.

Ik zal de komende dagen eens goed afwegen wat de beste keuze zal zijn.
Best lastig want het is en blijft een geweldige auto, liever doe ik de auto ook niet weg.
Maar de komende maanden zitten er wel wat kosten aan te komen naast de automaat die de grootste kostenpost zal zijn.
En inderdaad, voor dat geld dat ik een andere auto kan kopen,heb je niet de luxe en comfort van een S80.

wordt vervolgd...
...

Subject:

· 
Posted: 09.02.2014 - 20:28  ·  #9
Balen maar ja... Het kleppenhuis reviseren en dan weer jaren ertegen kunnen... Ik denk dat ik hem toch zou laten maken! ;)
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 11.02.2014 - 15:25  ·  #10
Zeker als ik lees een S80 met 6 cyl. motor en automaat, altijd reviseren en opnieuw gaan genieten. Zoveel km's staan er niet op om zo'n wagen weg te doen voor minder, want dat wordt het altijd!
Volvofab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.02.2014 - 14:46  ·  #11
Quote door folke3

Zeker als ik lees een S80 met 6 cyl. motor en automaat, altijd reviseren en opnieuw gaan genieten. Zoveel km's staan er niet op om zo'n wagen weg te doen voor minder, want dat wordt het altijd!

Klopt Folke3.

Op dit moment staat er 281.000 km op de teller.
Net even de onderhoudshistorie bekeken en vanaf mrt 2000 tot nu toe dus 281.00 km op de teller.
Dat is gemiddeld ongeveer 20.000 km per jaar.\

Vanaf 2000 t/m 2004 is er heel veel km,s mee gereden (Boerenleenbank directeur die vaak van A naar B werd vervoerd :-) en stond er in sept. 2004 meteen 170.000 km op de teller en al die jaren bij volvodealer onderhouden.Soms na 3 maanden weer een 20.000 km beurt :-)

Van 2004-2008 naar 2e eigenaar en ook zo zijn beurten gehad en in dec 2012 in mijn bezit.
Ik heb de auto gekocht bij rond de 250.000 km en in 14 mnd zit ik nu rond de 281.000.

Denk dat ik de automaatbak laat maken + wat andere zaken preventief laat vervangen en dan kan de auto er wel weer een tijdje tegenaan. Althans hoop ik.

Wat wel vreemd was, is dat de waarschuwinglamp van de versnellingsbak uit ging en ik normaal kon schakelen, zowel handmatig opschakelen als via in zijn Drive schakelen.Normaal bleef de automaat in zijn 3 hangen maar nu dus niet.Ik dacht houden zo en dan is het probleem even weg maar de volgende dag na starten auto meteen weer de waarschuwing is display en via zijn Drive meteen niet verder dan 3e versnelling en een hoop toeren.
Auto maar weer langs de snelweg gezet, auto uitgeschakeld, weer aangezet om zo weer handamtig te kunnen opschakelen.Staat de automaat in de 4e versnelling is er normaal mee te rijden.

Gelukkig rij ik voor 90% van de km's over de snelweg en rijdt de auto zo prima maar is natuurlijk niet de meest ideale situatie.

Vind het dus wel raar dat lampje uit ging en ik heel even weer normaal kon schakelen.
Komende dagen even aankijken en alvast op zoek naar de alternatieven.

wordt weer vervolgd :-)

gr.

Fabian

Selected quotes for multi-quoting:   0