Quote door grrroovedude
De technische dame was er nog niet, maar bij Ardeca kreeg ik haar mailadres. Ik heb gemaild:
Ik ben van plan mijn versnellingsbakolie van mijn Volvo V70 te vervangen door Syngear 75W90 GL3/4/5 versnellingsbakolie, dit specifiek vanwege de eigenschappen van de olie; breed viscositeitsbereik en hoog belastbaar én de leeftijd van mijn versnellingsbak; 14 jaar, met 371.000 km op de klok. Een wat dikkere olie kan geen kwaad, mijns inziens, gezien de slijtage die ongetwijfeld ontstaan is. Deze olie is mij ook aangeraden door een oliespecialist.
Op uw website staat:
Synthetic based extreme pressure lubricant for gear boxes, specially formulated for synchronised gear boxes for high speed, shockloads and high torque at low speeds.
De olie heeft een GL3/4/5 specificatie. Nu lees ik her en der dat GL5-oliën de messing/bronzen synchromeshringen kunnen aantasten door het hoge zwavelgehalte in de olie.
GL4 olie is echter specifiek voor versnellingsbakken mét synchromeshringen. Mijn vraag is: is Syngear 75W90 te gebruiken in een bak met synchromesh? Uit bovenstaande tekst lees ik van wel, maar ik weet het graag zeker .
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Ik laat wel weten wat het antwoord is.
Hmm, hier toch even op doorgaan. Vond onderstaand ergens op het www (wel veel tekst):
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Quote door Ergens op pagina 8
Warning:
If Nissan service manual asks for API GL-4 rated oil than you have to use API GL-4 oil. GL-5 is NOT made to replace GL-4. DO NOT USE GL-5, it will destroy your transmission.
Hier wordt dan specifiek Nissan genoemd, maar 't kan ook prima voor Volvo gelden (in welke merken wordt de M56 nog meer gelepeld? Meende eens gelezen te hebben dat die bak niet alleen door Volvo gebruikt wordt...).
Dus wellicht beter het zekere voor het onzekere nemen en de Ardeca van V-parts laten staan (niks ten kwade van V-parts/Ardeca).