Hier het antwoord van Kroon Olie op de vraag wat het verschil is tussen de specs GL-4 en GL-5.
Het antwoord van hun kwam wel (zeer) snel.
Goedemorgen,
Bij conventionele gear oils worden zwavelhoudende additives gebruikt met een zgn. actief zwavelcomponent. Hoe hoger de het additivegehalte hoe beter de extreme pressure eigenschappen maar ook hoe agressiever voor bonte metalen. Daarom zijn er verschillende API specificaties van GL1 t/m GL5. Hoe hoger het getal hoe hoger de concentratie zwavelhoudende dopes, hoe beter de extreme pressure eigenschappen. Qua extreme pressure eigenschappen (en dus bescherming tegen slijtage) zouden we uitstekend uit de voeten kunnen met één kwaliteit, de API GL-5. Maar zoals gezegd is deze kwaliteit ook het meest agressief voor bonte metalen en daardoor zijn er ook mildere varianten noodzakelijk.
Er zijn daarentegen ook formules die weliswaar zwavel bevatten, maar geen zgn. actief zwavel. Het voordeel is dat deze producten wel de extreme pressure eigenschappen hebben, maar veel minder agressief zijn. Met deze moderne additives (maar ook fors prijziger en daardoor niet de standaard) is het mogelijk een product te formuleren met de beschermende extreme pressure eigenschappen op GL-5 niveau terwijl ze tegelijkertijd de copper corrosion test van de GL-4 specificatie halen. Op deze manier wordt een zgn. Total Drive Line olie verkregen die zowel voldoet aan de GL-4 eisen als aan de GL-5 eisen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Ing. Tom Bruggeman
Technical Support Manager
Kroon-Oil B.V.
Dollegoorweg 15 - NL 7602 EC Almelo
P.O. Box 149 - NL 7600 AC Almelo
Chamber of Commerce - NL-06046651
+31 (0) 546818165 +31 (0) 646945121
www.kroon-oil.com