Als je wat langer met een rti navigatie rijdt is het haast onvermijdelijk dat de dvd laser op enig moment de geest geeft. Eerst wordt je navigatie trager. Totdat op enig moment de dvd eenheid volledig dienst weigert. Voor de dealer is dit reden om de hele dvd eenheid te vervangen voor 700 euri. Daarom wemelt het van de bedrijfjes die voor minder geld een reparatie uitvoeren.
Maar omdat een simpele google actie aantoont dat het onderdeel in kwestie (de interne dvd lezer) maar een paar tientjes kost, en de dvd eenheid toch al waardeloos was heb ik besloten uit te puzzelen of ik deze reparatie niet zelf kan uitvoeren. Met succes. Op meerdere momenten hebben forumgenoten hierbij hulp geboden. Om die reden hier de toegezegde tegenprestatie: Een detail verslag van hoe ik dit heb aangepakt. Een aantal van de stappen hieronder heb ik meerdere keren doorlopen om uit te vinden hoe het nu werkt, maar heb ik gemakshalve even als één stap beschreven. Ik zou nu de hele reparatie in ongeveer anderhalf uur kunnen doen.
Dit verslag is ivm het maximaal aantal afbeeldingen verspreid over 3 forum posts. Dit is de eerste van drie.
Vooraf even een tweetal disclaimers:
Paklijst. Wat heb je nodig:
Stap 1: bestellen van de juiste dvd eenheid.
Typenummer bij de ND04 DVD eenheid is de VJB62124z panasonic dvd lezer. Om het zeker te weten heb ik eerst de ND04 dvd eenheid gedemonteerd en gecheckt. In mijn geval met de constatering dat ik eerst het verkeerde onderdeel heb besteld. Zie mij andere draadje. Ik heb de dvd lezer besteld via aliexpress, happyBuy. Kosten 6 tientjes incl verzending. Binnen 2 weken verzendtijd binnen. Dvd speler werkt uitstekend, Maar gebruikssporen op de dvd lezer geven de indruk van een refurbished exemplaar terwijl deze mij als nieuw is aangeboden. Irritant. Maar hij werkt verder als een zonnetje.
Nb. Dezelfde hardware wordt ook verkocht onder typenummer YGAP9690 en YGAP9754. Lijkt wat goedkoper. Maar omdat DVD spelers ook regiocode bescherming kunnen hebben durfde ik dat niet aan. De printplaat van mijn rti vermeld duidelijk VJB62124z. Daarbij zie ik op afbeeldingen dat het voetje van de lintkabel op een andere plek zit.
Stap 2
Demontage van de ND04 dvd eenheid
Ik beschrijf even de demontage vanuit een V70 mj 2011. Bij andere types kan de inbouw verschillend zijn. (Maar het stekkerprobleem is er niet minder om).
Verwijderen torkx 25 schroeven
Ik verwijder de 4 torkx schroeven waarmee de dvd eenheid in het frame hangt. 2 links, 2 rechts. Is echt een rotklus omdat de dvd eenheid onder de bagagerails zit waardoor je weinig bewegingsruimte hebt. Met een ratel en een torkx bitje lukt het mij vlot.
Verwijderen van de 5 stekkers aan de achterzijde van de dvd eenheid.
De eenvoudigste manier om bij de stekkers te komen is via de zekeringkastje.
De drie linker blokstekkers hebben een eenvoudig nokje zoals iedere rj45 telefoonstekker en haal ik vlot los.
De twee optische kabels daarentegen zijn krengetjes. Beide zitten met een nokje vast. Alleen heeft een of andere briljante geest bedacht dat het nokje voor de witte stekker aan de ONDERZIJDE zit en voor de roze stekker aan de BOVENZIJDE. Als je ietsjes schuift met de dvd eenheid dan kun je er beter bij. Ik schuif jet nokje naar achteren, en dan komt de stekker los. Kan wat gefriemel kosten.
Na wat frustratie, info van de dealer, en minder mooi woord gebruik kan ik nu de hele dvd eenheid uit de auto nemen.
Bestudeer goed de vorm van de stekkers en de kant waar de nokjes zitten
De twee optische stekkers waarvan het nokje naar achteren getrokken moet worden
Opvallend: Zodra deze stekkers verwijderd zijn schakelen alle audiofuncties in de auto uit. Dus geen navi (maar die was toch al kaduuk), geen radio, geen carkit, geen pdc piepje, geen motormanagement waarschuwingspsiepjes, geen autogordel piepjes. Ok. Die laatste is een voordeel....
Maar omdat een simpele google actie aantoont dat het onderdeel in kwestie (de interne dvd lezer) maar een paar tientjes kost, en de dvd eenheid toch al waardeloos was heb ik besloten uit te puzzelen of ik deze reparatie niet zelf kan uitvoeren. Met succes. Op meerdere momenten hebben forumgenoten hierbij hulp geboden. Om die reden hier de toegezegde tegenprestatie: Een detail verslag van hoe ik dit heb aangepakt. Een aantal van de stappen hieronder heb ik meerdere keren doorlopen om uit te vinden hoe het nu werkt, maar heb ik gemakshalve even als één stap beschreven. Ik zou nu de hele reparatie in ongeveer anderhalf uur kunnen doen.
Dit verslag is ivm het maximaal aantal afbeeldingen verspreid over 3 forum posts. Dit is de eerste van drie.
Vooraf even een tweetal disclaimers:
- Dit verslag betreft specifiek de vervanging van de hele dvd lezer van de ND04 DVD eenheid van de MMM2 rti navigatie zoals deze in 2008 - 2011 in de V70 en S80 zat. (Zie afbeelding hierboven) Veel Volvo’s gebruiken een andere dvd eenheid, waarvoor je juist de yesszved0440 laser moet vervangen. Dat is in alle opzichten een totaal ander apparaat.
- Dit is een verslag. Geen handleiding. Als je besluit om aan de hand van dit verslag ook zelf je rti navigatie te repareren doe je dat voor eigen risico. “De directie accepteert geen aansprakelijkheid...blabla.” Anderzijds: ik ben geen electrotechnicus, heb geen speciaal gereedschap. Dus als ik het kan, moet iedereen met gezond verstand deze reparatie kunnen doen.
Paklijst. Wat heb je nodig:
- Geduld, lef, gezond verstand en zorgvuldigheid.
- Een torkx 25 haakse schroevendraaier of ratel
- Een middelformaat kruiskop schroevendraaier
- Een kleinformaat kruiskop schroevendraaier
- Een spateltje of mesje om de lintkabelschoentjes open te wippen
- Een scherp mesje. (Stanley of afbreekmes)
Stap 1: bestellen van de juiste dvd eenheid.
Typenummer bij de ND04 DVD eenheid is de VJB62124z panasonic dvd lezer. Om het zeker te weten heb ik eerst de ND04 dvd eenheid gedemonteerd en gecheckt. In mijn geval met de constatering dat ik eerst het verkeerde onderdeel heb besteld. Zie mij andere draadje. Ik heb de dvd lezer besteld via aliexpress, happyBuy. Kosten 6 tientjes incl verzending. Binnen 2 weken verzendtijd binnen. Dvd speler werkt uitstekend, Maar gebruikssporen op de dvd lezer geven de indruk van een refurbished exemplaar terwijl deze mij als nieuw is aangeboden. Irritant. Maar hij werkt verder als een zonnetje.
Nb. Dezelfde hardware wordt ook verkocht onder typenummer YGAP9690 en YGAP9754. Lijkt wat goedkoper. Maar omdat DVD spelers ook regiocode bescherming kunnen hebben durfde ik dat niet aan. De printplaat van mijn rti vermeld duidelijk VJB62124z. Daarbij zie ik op afbeeldingen dat het voetje van de lintkabel op een andere plek zit.
Stap 2
Demontage van de ND04 dvd eenheid
Ik beschrijf even de demontage vanuit een V70 mj 2011. Bij andere types kan de inbouw verschillend zijn. (Maar het stekkerprobleem is er niet minder om).
Verwijderen torkx 25 schroeven
Ik verwijder de 4 torkx schroeven waarmee de dvd eenheid in het frame hangt. 2 links, 2 rechts. Is echt een rotklus omdat de dvd eenheid onder de bagagerails zit waardoor je weinig bewegingsruimte hebt. Met een ratel en een torkx bitje lukt het mij vlot.
Verwijderen van de 5 stekkers aan de achterzijde van de dvd eenheid.
De eenvoudigste manier om bij de stekkers te komen is via de zekeringkastje.
De drie linker blokstekkers hebben een eenvoudig nokje zoals iedere rj45 telefoonstekker en haal ik vlot los.
De twee optische kabels daarentegen zijn krengetjes. Beide zitten met een nokje vast. Alleen heeft een of andere briljante geest bedacht dat het nokje voor de witte stekker aan de ONDERZIJDE zit en voor de roze stekker aan de BOVENZIJDE. Als je ietsjes schuift met de dvd eenheid dan kun je er beter bij. Ik schuif jet nokje naar achteren, en dan komt de stekker los. Kan wat gefriemel kosten.
Na wat frustratie, info van de dealer, en minder mooi woord gebruik kan ik nu de hele dvd eenheid uit de auto nemen.
Bestudeer goed de vorm van de stekkers en de kant waar de nokjes zitten
De twee optische stekkers waarvan het nokje naar achteren getrokken moet worden
Opvallend: Zodra deze stekkers verwijderd zijn schakelen alle audiofuncties in de auto uit. Dus geen navi (maar die was toch al kaduuk), geen radio, geen carkit, geen pdc piepje, geen motormanagement waarschuwingspsiepjes, geen autogordel piepjes. Ok. Die laatste is een voordeel....