Vervangen kachelradiateur

 
 
 
 
 
Johan2141
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 23
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 17.08.2024 - 17:24  ·  #1
Hallo Volvofanaten,

Mijn kachelradiateur begint helaas te druppelen. Tijd voor een nieuwe dus.
Waar kan ik het beste mijn materiaal bestellen?
Ik heb de kachelradiateur nodig + de O ringen en de clips om alles weer goed te installeren.
Kan ik dit ergens in een pakketje krijgen. Laat het me weten!
Uiteraard heb ik mij al voorbereid aan de hand van de filmpjes en de berichten op het forum.
Zijn er nog mensen die dit lezen en misschien nog goede tips hebben?

Ik rijd een v70n 2.4t. De kachelradiateur lijkt nog nieuw dus na 24 jaar mag het wel eens dat er wat begint te lekken.

In afwachting.

Groetjes Johan
Johan2141
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 23
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 17.08.2024 - 17:27  ·  #2
Ohja, ik zal de Volvo ook voorzien van nieuwe koelvloeistof. Waar kan ik dit het beste krijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 479
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 17.08.2024 - 18:24  ·  #3
Radiateur even op onderdeelnummer zoeken via daparto.de. Motointegrator.de is een fijne website, ze hebben ook een Nederlandse shop maar is vaak duurder.

Koelvloeistof kan je gewoon bij de dealer halen, is niet mega duur. En als je echt goedkoop wil bij de toolstation.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1526
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 18.08.2024 - 07:59  ·  #4
Bij mij lekte alleen de o-ringen. Die waren uitgedroogd.
Nog steeds een vervelende klus, maar veel beter dan ook de kachelradiateur. Kijk dus even goed of je erachter kan komen wat het euvel is.
Mijn radiateur uit 2002 is nog origineel...
Johan2141
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 23
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 18.08.2024 - 17:10  ·  #5
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zal er mee aan de slag.
Ik ben er nog niet uit waar de lekkerij vandaan komt.
Heb de plastic platen bij het gaspedaal verwijderd om het zo goed te kunnen zien.
Maar ik kan er nog niet wijzer van worden.
Nog even afwachten dus.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 54
Berichten: 360
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Vervangen kachelradiateur

 · 
Posted: 18.08.2024 - 21:31  ·  #6
Quote door Musicus

Bij mij lekte alleen de o-ringen. Die waren uitgedroogd.
Nog steeds een vervelende klus, maar veel beter dan ook de kachelradiateur. Kijk dus even goed of je erachter kan komen wat het euvel is.
Mijn radiateur uit 2002 is nog origineel...


Dit lijkt mij ook de grootste oorzaak van de lekkage. Bij mij lekte het ook. Ik had al een nieuwe kachelradiateur (Mahle die ook door volvo orgineel wordt gebruikt) in huis. En toen ik aan de klus begon bleek het ook alleen de o-ringen te zijn. Ik heb de kachelradiateur er wel uit gehaald en vervangen, maar die zag er nog goed uit voor z'n leeftijd.

Ik zou eerst eens de ringen vervangen, en kijken of je dan je lekkage is opgelost. Alleen de o-ringen vervangen is al een pittig klusje. De oude ringen zijn waarschijnlijk uitgedroogd, en daarom kun je de in-uitlaat pijp zo los trekken uit de kachelradiateur. Maar de nieuwe -ringen zijn lekker dik en die zijn best moeilijk in de kachel radiateur te duwen. Daar moet je flink veel kracht voor zetten, en dat is moeilijk in die beperkte ruimte. Beste is om een lang stuk gereedschap te gebruiken als hefboom tegen een van de pedalen, en zo de in-uitlaat pijp terug in de kachelradiateur te klikken.

Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0