vervangen standaard stuurwiel door R-design Volvo P3

Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

vervangen standaard stuurwiel door R-design Volvo P3

· 
Posted: 03.02.2023 - 17:07  ·  #1
Ik heb een splinternieuw R-design stuur gekocht om in mijn S80 uit 2008 te monteren. Er zit nu het standaard stuur in. Het stuur moet zonder meer passen want je vindt op youtube veel filmpjes over de Volvo P3 serie met zo'n stuur ipv standaard.

Mijn vraag is nu hoe ik van standaard naar r-design kom qua bedrading. Onder het witte plastic plaatje van de airbag voor het r-design stuur zitten de zelfde stekkers als in de standaard airbag, In het de r-design airbag zijn die stekker anders bedraad en lopen ze naar twee stekker zie de foto' s.

Op de foto's het standaard stuur en aiorbag en het r-design stuur en airbag. Alvast dank voor het meedenken,
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: vervangen standaard stuurwiel door R-design Volvo P3

· 
Posted: 03.02.2023 - 17:18  ·  #2
Ik heb niet een antwoord op je vraag. Maar heeft het niet te maken met dat het 3 spaaks stuur pas in de latere modeljaren is gekomen en daarom de aansluitingen anders zijn? In mn V70 Rdesign uit 2011 zit een 4 spaaks (rdesign) stuur.
Dat had je vroeger ook in de p2 modellen, eerst 4 en later 3 spaaks.
Vind de 3 spaaks wel erg mooi!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 03.02.2023 - 17:57  ·  #3
Heel makkelijk.
Onder het witte kapje zitten de standaard aansluitingen.

Die weghalen en je ziet de oude stekkers.
Is al een keer op forum voorbij gekomen.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2023 - 20:07  ·  #4
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar van de twee stekkertje onder et witte kapje ligt één draad aan massa, bij de oude is dat niet het geval. Verder loopt in het kabelboompje van beide 'knoppen' op het stuur een rode draad die aan massa is gelegd met een boutje in het stuur. Het r-design stuur heeft een dergelijk boutje niet.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2023 - 13:12  ·  #5
Misschien heb je iets aan deze link, als ik het goed lees heeft deze persoon ook een nieuwer model stuur in een 2008 S80 gezet. Hij zegt nog iets over de soort airbag in het verhaal.

R-design stuur S80
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2023 - 16:07  ·  #6
Dank, maar hij heeft vergelijkbare stuurwielen gebruikt. Airbag en de aansluitingen zijn volledig identiek.

Onder jouw link staat er ook een die ik zou kunnen gebruiken, ware het niet dat de foto's niet meer te zien zijn. Het past dus wel, maar je moet, zoals ik al verwachtte, wat bedradingsissues oplossen. Is deze link; https://www.swedespeed.com/thr…vy.385865/
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2023 - 20:38  ·  #7
Na het nodige zoekwerk op het web, heb ik besloten van de wissel af te zien. Met name op Amerikaanse fora lees je diverse waarschuwingen. Het omzetten levert geen storingsmeldingen op, maar de airbags hebben verschillende technische specificaties waardoor de techneuten eraan twijfelen of hij bij een aanrijding afgaat en daar kom je helaas maar op één manier achter..

Airbag terug gebracht en stuur ga ik te koop zetten.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 07.02.2023 - 21:40  ·  #8
Ik snap dat je voor de veiligheid kiest maar jammer dat je het R-Design stuurwiel niet plaatst. Ik kan me niet voorstellen dat een veiligheidsmerk als Volvo dit stuurwiel als after market verkoopt als dit een veiligheidsrisico oplevert. Dit stuurwiel is een prachtige upgrade die de wagen een veel luxere uitstraling geeft.

In mijn XC70 is achteraf ook een R-Design (4 spaaks) stuurwiel geplaatst en ben daar erg blij mee. Dit was al aanwezig toen ik de auto kocht. Het is een beige stuurwiel met geperforeerd leer in dezelfde kleur en uitvoering als de knop van de versnellingspook. Op mijn webdagboek kun je dit zien, er staan daar foto’s van.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2023 - 22:30  ·  #9
Jammer dat het niet lukt, maar je veiligheid is meer waard natuurlijk.
Was het nieuwe stuur met zo'n scrollwieltje aan de rechterkant in het toetsenblok?
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.02.2023 - 18:10  ·  #10
ProVolvo, klopt dat Volvo dit stuur als upgrade verkoopt. Als je mijn advertentie op dit forum leest, zie je dat dit niet voor de eerste bouwjaren van de types met P3 chassis geschikt is.

De vraag m.b.t. scrollwiel, de knoppen van het stuur kunnen eenvoudig worden overgezet op het nieuwe stuur. Dus als de knoppen een scrollwiel bevatten, gaat dat mee over. Het stuur heeftbgeen aansluiting achterop voor de bediening van evt. navigatie, voor zover die hopeloos ouderwetse navigatie nog wordt gebruikt.

Selected quotes for multi-quoting:   0