Beste mensen,
ik ben bezig met het vervangen van de voorste veerpoten van mijn XC70, wegens een gebroken veer.
Maar na het vervangen staat de voorkant 5cm te hoog en ik twijfel of ik de correcte onderdelen heb gekocht.
De auto heeft dempercode 15 voor demper 31200413 en veercode 29 voor veer 31303770.
Ik vond de volvo-prijzen nogal hoog (235 euro voor een demper en 150 voor een veer) dus ben bij Sachs gaan zoeken (prijs 1/2).
Voor de demper vond ik Sachs 554 041 die bedoeld zou zijn voor mijn demper.
Voor de veer heeft Sachs geen directe overeenkomst, ze verkopen enkel veer Sachs 998 823 die o.a. bedoeld is voor Volvo 31200372. Tijdens het aanvragen van de prijs bij Volvo begreep ik uit de aanbieding dat mijn veer 31303770 vervangen is door veer 31200372. Dit staat ook op de volgende website https://www.volvopartswebstore…00372.html .
Ook Sachs geeft aan dat er een revisie is geweest van 998 822 (met Ø13,3 , zes wikkelingen en L493mm) naar 998 823( Ø13,85, zeven wikkelingen en L482mm).
Die diameters en aantal wikkelingen kloppen met mijn nieuwe én oude veer.
Dat zou betekenen dat Volvo en Sachs een revisie hebben doorgevoerd die waarschijnlijk hetzelfde veergedrag zou moeten hebben (dikkere draad, een winding meer en lengte gelijkaardig).
Maar toch staat de auto nu 5cm hoger en dat valt echt op.
Mijn opties lijken me oude stock van de originele volvo veer of bij autodoc van een ander merk dan Sachs zoeken met de diameter in gedachte (er zijn blijkbaar wat variaties te vinden).
Heeft iemand dit probleem met het vervangen van deze veer al gehad?
Of zakt de auto na wat rijden gewoon een paar cm?
vriendelijke groeten en late kerstwensen,
Maarten
ik ben bezig met het vervangen van de voorste veerpoten van mijn XC70, wegens een gebroken veer.
Maar na het vervangen staat de voorkant 5cm te hoog en ik twijfel of ik de correcte onderdelen heb gekocht.
De auto heeft dempercode 15 voor demper 31200413 en veercode 29 voor veer 31303770.
Ik vond de volvo-prijzen nogal hoog (235 euro voor een demper en 150 voor een veer) dus ben bij Sachs gaan zoeken (prijs 1/2).
Voor de demper vond ik Sachs 554 041 die bedoeld zou zijn voor mijn demper.
Voor de veer heeft Sachs geen directe overeenkomst, ze verkopen enkel veer Sachs 998 823 die o.a. bedoeld is voor Volvo 31200372. Tijdens het aanvragen van de prijs bij Volvo begreep ik uit de aanbieding dat mijn veer 31303770 vervangen is door veer 31200372. Dit staat ook op de volgende website https://www.volvopartswebstore…00372.html .
Ook Sachs geeft aan dat er een revisie is geweest van 998 822 (met Ø13,3 , zes wikkelingen en L493mm) naar 998 823( Ø13,85, zeven wikkelingen en L482mm).
Die diameters en aantal wikkelingen kloppen met mijn nieuwe én oude veer.
Dat zou betekenen dat Volvo en Sachs een revisie hebben doorgevoerd die waarschijnlijk hetzelfde veergedrag zou moeten hebben (dikkere draad, een winding meer en lengte gelijkaardig).
Maar toch staat de auto nu 5cm hoger en dat valt echt op.
Mijn opties lijken me oude stock van de originele volvo veer of bij autodoc van een ander merk dan Sachs zoeken met de diameter in gedachte (er zijn blijkbaar wat variaties te vinden).
Heeft iemand dit probleem met het vervangen van deze veer al gehad?
Of zakt de auto na wat rijden gewoon een paar cm?
vriendelijke groeten en late kerstwensen,
Maarten