Vervangingstermijn distributieriem D5252t motor

Vsjuttio
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Vervangingstermijn distributieriem D5252t motor

· 
Posted: 30.09.2017 - 08:58  ·  #1
Zoals vaak het geval wordt een forum vaak aangewend als er problemen zijn. Zo ook nu. Ben eingelijk zeer weinig op het forum, komt omdat mijn V70 zo probleemloos was... en meer nog omdat ik in Zweden woon. Ik heb dus een V70n van 2000 met de ouwe trouwe VAG motor de D5252t. Helaas, helaas, de distriebutieriem is afgelopen donderdag spontaan gebroken op een rotonde in de stad. Geen multiriem die is geknapt en de distributieriem mee neemt, wat je ook nog wel eens hoort, nee gewoon uit het niets. Nu dacht ik dat de interval uiterlijk 120000 km is. Zolang had ik er zelf nooit mee doorgereden, het stond eingelijk al in de planning voor binnenkort. Maar na net alles doorgerekend te hebben heb ik er 82000 km mee gereden in iets meer dan 3,5 jaar. Ik kan mij wel voor de kop slaan nu dat ik niet gewoon een interval van 80000 km heb aangehouden. Ik weet dat deze motor gevoelig is p de distributie. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een duidelijke termijn gevonden en gehoord. Laatste wat ik dus kon vinden op internet is dus die 120.000 km wat mij wel veel lijkt. Wie weet het antwoord? wat wordt er voorgeschreven en wat is verstandig? Ik vindt het eingelijk verschrikkelijk dat ik mijn lieve V70 nu moet gaan missen. Een optie is een nieuwere D5, heb ik in gereden. Stiller en sneller ja, maar wat mis ik mijn eigen trouwe diesel met bijbehorend geluid. Denk dat ik een andere V70n koop met zelfde motor, en mijn auto dan als donor. Zijn in de tijd wel wat dingen vervangen die wel eens stuk gaan bij dit model, dus die heb ik dan wel mooi op de plank liggen. Andere optie zou zijn een goede gebruikte motor inbouwen, maar eingelijk is dat kosteneconomisch niet meer verantwoord, maarja een andere auto kan ook stuk gaan binnen een korte tijd als je pech hebt. Misschien is het met een gereviseerde kop ook wel weer goed.
Waarschijnlijk is de vraag weleens eerder gesteld en is er al over gesproken, maar kon het zo snel niet vinden. Sorry daarvoor
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Vervangingstermijn distributieriem D5252t motor

· 
Posted: 30.09.2017 - 10:39  ·  #2
Op zichzelf vind ik 120.000 niet veel als vervangingsinterval. De bij de d5 is dat geloof ik 160.000.

Dat de oude 2.5d gevoelig is op distributie weet ik niet. Maar ik denk dat je gewoon botte pech hebt. Verschrikkelijk balen.

Als je gehecht bent aan deze motor, zou ik een vervangende zoeken. Volgens mij zijn die dingen nog wel te betalen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.09.2017 - 10:40  ·  #3
Dat is mooi k..... als zoiets gebeurt. Maar het is niet zo dat de riem 2000 km na de vervangingstermijn spontaan knapt. Dus of je hebt je verrekend, of er is een andere oorzaak. Dus voordat je gaat kijken of dit blok weer aan de praat te krijgen is, zou ik daar ook naar op onderzoek uit gaan. Ik ben niet thuis in de diesels, dus inhoudelijk kan ik je er verder niet mee helpen.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2017 - 06:50  ·  #4
Voor de VAG motoren word idd een vervangingstermijn van 120 dkm aangehouden tegen 60 dkm voor de pompriem.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2017 - 06:54  ·  #5
Quote door Dirk342

Voor de VAG motoren word idd een vervangingstermijn van 120 dkm aangehouden tegen 60 dkm voor de pompriem.

Dan ligt het dus niet aan een te lange interval dat je riem gebroken is. In dat geval onderstreep ik wat Walter zegt: zoek eerst of er een reden is waarom deze riem gebroken is: olielekkage, aanlopen (slijtage).

Op zich is het net als melk: als het goed is tot gisteren, verzuurd het niet in de nacht van gister op vandaag ;).

Succes met zoeken.
Vsjuttio
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2017 - 09:10  ·  #6
Gaat allemaal goed komen. Er komt een andere cilinderkop op. Ik heb gelukkig een paar vrienden die in hun vrije tijd niks anders en liever doen dan sleutelen aan auto's, liefst Volvo's. 1 is zelfs lange tijd automonteur geweest, en zijn zoon rijdt ''Folkrace'' een goedkopere variant van autorally. Heb zolang een leenautootje mee van hun. Zij hebben altijd wel een wagentje staan. Erg blij mee allemaal omdat je hier in Zweden zonder auto als je niet in de stad woont echt onthand bent, en voor mijn werk als klusser ben ik ook veel op verschillende lokatie's. Maar ook erg blij dat ik mijn auto kan houden. Staat nu op 460000 km, maar nooit echt dure problemen alleen slijtagedelen, tot nu dan, maar gaat waarschijnlijk ook meevallen. Kan wel een tijdje overheen gaan voordat hij weer helemaal klaar is maar ben iedergeval weer happy!!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.10.2017 - 11:12  ·  #7
Dat is goed te horen.
Veel succes.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 01.10.2017 - 11:50  ·  #8
Balen natuurlijk wat er gebeurt is,maar veel succes toegewenst met de oplossing.
Vsjuttio
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.10.2017 - 08:38  ·  #9
Ik bedenk me ineens dat ik zo'n 2 weken daarvoor een nieuwe vacuumpomp heb gemonteerd. Kan dat er mee te maken hebben? Lijkt mij eingelijk niet, maar toch...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.10.2017 - 09:39  ·  #10
Loopt die vacuĆ¼mpomp op de nokkenas?

In theorie zou het natuurlijk kunnen dat de vacuĆ¼mpomp ergens de nokkenas "verzwaard" laat lopen, met als gevolg spanning op de distributie...

Of zeg ik nu iets heel geks?
Vsjuttio
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.10.2017 - 11:07  ·  #11
Ja, wordt aangedreven door nokkenas met een stift die erin zit en over een nok loopt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.10.2017 - 15:18  ·  #12
Ik laat dit graag aan anderen over die meer verstand hebben van het distributie-systeem bij deze dieselmotor. Ik heb gezocht, maar vond geen hits.

Wel goed om idd vaak gewoon terug te gaan naar de laatste reparatie en je af te vragen of er een logisch verband is!

Selected quotes for multi-quoting:   0