Vervelende ratel bij koud wegrijden

 
 
 
 
 
Marco27
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 31.05.2024 - 20:11  ·  #1
Goedenavond,

Sinds een maand of 2 ben ik in eigendom van een V70 2.0T II uit 2006. De kilometerstand op dit moment is 306.xxx.
Vanaf het begin hoorde ik een korte ratel bij accelereren met koude motor. Het duurt een aantal schakelgangen en dan is het weg. Toch maar even de motorsteunen bekeken en die waren inderdaad aan vervanging toe.
Inmiddels zijn ze alle 7 vervangen van onder tot boven en de ratel is nog steeds erg aanwezig. Het lijkt zelf erger te worden.
Sinds kort hoor ik ook op klinkerwegen licht geklop linksvoor.
Alle geluiden dreunen door de auto. Dan hoor ik het onder, dan midden voor, dan links voor. Links voor is het ergst.
De auto staat op een BC schroefset die na 6 uur sleutelen nog niet op de gewenste hoogte staat. Linksachter zit hartstikke vast!
Zelfs met een pijp over een grote waterpomptang en brander (nood optie) hielp niet. Afijn, dan maar een nieuwe bestellen.

Wat is er recent vervangen:
- Alle motorsteunen
- Draagarmen

Wat is er controleert:
- Aandrijfas + bout
- Stuurkogels
- Stabi stangen
- Fuseekogels

Wat wil ik nog aanpassen:
- De hoogte omhoog.
- Spacers weg. Maar dan lopen de wielen nog harder aan verwacht ik. 235/40/18 ET49 momenteel.
- Koppelingspedaal sensor vervangen. Is vorige week stuk gegaan.

Kunnen jullie hieruit concluderen/opmerken of ik iets over het hoofd het gezien? Of heeft iemand dezelfde problemen ondervonden en opgelost? Dan hoor ik het heel graag!

Fijne weekend!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5190
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 31.05.2024 - 23:25  ·  #2
Wastegate asje die rammelt?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 01.06.2024 - 22:31  ·  #3
lichte klop linksvoor. was bij mij stabilisatiestangetje die een slag extra nodig had.
Marco27
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 04.06.2024 - 19:23  ·  #4
Even een update:

Van het weekend veel met aanhanger gereden. Misschien dat alle steunen nu even een veeg hebben gehad. Want afgelopen maandag ochtend hoorde ik weinig geratel. Alleen in het begin even vanaf 2000 toeren.
Wel valt het me steeds meer op dat niet alleen klinkerwegen het opwekken, maar ook bij lage snelheden gas geven en abrupt loslaten, en/of abrupt koppeling op laten komen. En vanuit stilstand koppeling op in de achteruit. Dan hoor je linksvoor toch ook echt ''klakklak'''.
Wanneer je wat harder rijdt, en dan gas geeft of los laat, is het een licht tikje. Voelbaar in de pedalen.

Misschien heeft het allemaal te maken met een samenhangend issue?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 04.06.2024 - 22:19  ·  #5
As bouten achter het naafkapje ?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 05.06.2024 - 13:41  ·  #6
Dat is een goede suggestie. En de motorsteunen natuurlijk, want je beschrijft lastwisselingen in verschillende omstandigheden. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt. De torquesteun die van de versnellingsbak naar het subframe gaat (aan de voorkant, net achter de bumper) die heeft het meest te verduren, dikke kans dat die het begeven heeft. Simpel te vervangen, of als je echt beunhaas wilt gaan kan je hem losschroeven en de ruimte opvullen met fietsbinnenband. Dat heb ik eens geprobeerd voor de gein, maar ik had het toen veel te strak gedaan (te weinig demping) waardoor er heel veel trillingen van de motor werden doorgegeven aan het subframe. Toen de nieuwe binnenkwam netjes vervangen en daarmee was het bij mij opgelost.
Marco27
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Vervelende ratel bij koud wegrijden

 · 
Posted: 05.06.2024 - 19:19  ·  #7
Quote door Bolbo

Dat is een goede suggestie. En de motorsteunen natuurlijk, want je beschrijft lastwisselingen in verschillende omstandigheden. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt. De torquesteun die van de versnellingsbak naar het subframe gaat (aan de voorkant, net achter de bumper) die heeft het meest te verduren, dikke kans dat die het begeven heeft. Simpel te vervangen, of als je echt beunhaas wilt gaan kan je hem losschroeven en de ruimte opvullen met fietsbinnenband. Dat heb ik eens geprobeerd voor de gein, maar ik had het toen veel te strak gedaan (te weinig demping) waardoor er heel veel trillingen van de motor werden doorgegeven aan het subframe. Toen de nieuwe binnenkwam netjes vervangen en daarmee was het bij mij opgelost.

Goedenavond,

Dat is het hem juist. De asbout is eruit gehaald en opnieuw vast gezet.
Vorige week alle motorsteunen vervangen waaronder de torquesteun. Vandaar dat ik het echt even niet weet. :(
Ik zal er nog even bij vermelden dat de draagarmen (denk ik) recent voorzien zijn van powerflex rubbers. Dit doet te trillingen natuurlijk niet ten goede. Maar zo'n ratel produceren ze nou ook niet.

Misschien idd nog eens extra kijken naar de stabi stang en wastegate as.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0