Goedemorgen allemaal,
Enige tijd geleden kocht ik mijn huidige V70 uit 1999 met n goeie 390.000 km er op. Strak in de lak, mooie koets, soepel schakelende automaat. Hoop aan gedaan door vorige eigenaar. Motorisch leek alles prima, totdat de keerringen van nokkenas en krukas er uit gedrukt werden en ik zonder olie langs de weg stond. Diagnose van de garage: oliedruk liep op tot wel 7 bar door verstoppingen als gevolg van heel veel zwarte troep. Oliekanalen zitten waarschijnlijk dicht, oliepomp raakte verstopt, overdrukbeveiliging werkte niet meer - dus keerringen en alle olie dr uit.
Ze hebben m opengemaakt en zagen o.a. dat de carterpan vol zat met gruis en aangekoekte troep en het vermoeden is dat er nog veel rotzooi in de leidingen zit - zelfs na 2x spoelen wordt een nieuw oliefilter na een uurtje erg vies.
Er zijn volgens hen 3 opties:
1. de boel zo goed als t kan repareren (nieuwe pomp, keerringen, nog n keer spoelen, kanalen reinigen voor zover bereikbaar hier en daar nieuwe pakkingen etc. Ze geven me max 70% kans dat ik er zo nog een tijd mee kan doorrijden, maar geen garanties...
2. dichtschroeven en in deze conditie proberen te verkopen (uiteraard met vermelding van het probleem) en n andere kopen - hopen dat ik er nog wat redelijks voor krijg....
3. ruilmotor er in. Kost me in totaal zo'n 2500 eurootjes incl montage. PS de auto kocht ik voor 1900.....
Ik neig naar 3, want geld gaat t zeker kosten - en dan weet ik dat ik n goeie motor heb in een goeie koets die nog best lekker lang mee kan. Anders moete ik voor minstens dat geld een andere V70 zien te vinden - en dan maar hopen dat ik daar lang mee kan rijden........
Iemand een ander idee? Alvast hartelijk dank! Groeten Joost
Enige tijd geleden kocht ik mijn huidige V70 uit 1999 met n goeie 390.000 km er op. Strak in de lak, mooie koets, soepel schakelende automaat. Hoop aan gedaan door vorige eigenaar. Motorisch leek alles prima, totdat de keerringen van nokkenas en krukas er uit gedrukt werden en ik zonder olie langs de weg stond. Diagnose van de garage: oliedruk liep op tot wel 7 bar door verstoppingen als gevolg van heel veel zwarte troep. Oliekanalen zitten waarschijnlijk dicht, oliepomp raakte verstopt, overdrukbeveiliging werkte niet meer - dus keerringen en alle olie dr uit.
Ze hebben m opengemaakt en zagen o.a. dat de carterpan vol zat met gruis en aangekoekte troep en het vermoeden is dat er nog veel rotzooi in de leidingen zit - zelfs na 2x spoelen wordt een nieuw oliefilter na een uurtje erg vies.
Er zijn volgens hen 3 opties:
1. de boel zo goed als t kan repareren (nieuwe pomp, keerringen, nog n keer spoelen, kanalen reinigen voor zover bereikbaar hier en daar nieuwe pakkingen etc. Ze geven me max 70% kans dat ik er zo nog een tijd mee kan doorrijden, maar geen garanties...
2. dichtschroeven en in deze conditie proberen te verkopen (uiteraard met vermelding van het probleem) en n andere kopen - hopen dat ik er nog wat redelijks voor krijg....
3. ruilmotor er in. Kost me in totaal zo'n 2500 eurootjes incl montage. PS de auto kocht ik voor 1900.....
Ik neig naar 3, want geld gaat t zeker kosten - en dan weet ik dat ik n goeie motor heb in een goeie koets die nog best lekker lang mee kan. Anders moete ik voor minstens dat geld een andere V70 zien te vinden - en dan maar hopen dat ik daar lang mee kan rijden........
Iemand een ander idee? Alvast hartelijk dank! Groeten Joost