Te verwachten kosten V70 2000-2003

 
 
 
 
 
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 14:50  ·  #1
In afwachting van elektrische auto's met een betere range heb ik mijzelf aangepraat dat we de S60 volgend jaar voor augustus (afloop lease van de 14% Japanner) moeten omruilen voor een V70 of XC70. Een combi is praktischer en die Jap is ook een combi. Oh nee, anno 2017 moet ik natuurlijk zeggen dat een combi beter aansluit op onze lifestyle :D
Geen enorme haast dus. Ik heb al een aantal punten voor mezelf duidelijk, met name de must-haves en de wanna-haves qua opties.

Must haves
Elektrische verstelbare stoel(en) met half leer (we willen geen vol leer)
Stoelverwarming
2.4T
Een gewone bak, geen Geartronic
Parkeersenioren

Wanna haves
RTI (met imiv en camera)
Schuifdak
Passagierstoel ook elektrischer verstelling

Liever niet
T5 ivm de kosten en het risico
Geen atmosferische motor, mijn 170 pk vind ik net aan genoeg in de S60
Trekhaak - ik heb hem niet nodig en de auto heeft dan ws een minder hard leven achter de rug
AWD ivm de kosten en het risico

Nu zie ik diverse plaatjes van auto's staan bij de bedrijven die zeggen deze auto's uit Zwitserland of Zweuden te halen met kilometerstanden onder de 2 ton. Nu vind ik persoonlijk € 8-10.000 wel erg pittig voor een auto van 15 jaar oud. Soms is het een BTW auto waarmee de aanschaf dan weer wat vriendelijker is maar meestal zijn het marge auto's. Bovendien als onze Roverheid deze Youngtimerregeling de nek omdraait dan is je dure auto ineens 3-4 mille minder waard. Ik zag dat gebeuren met alle oude Benzen op LPG of diesel die tot een jaar of wat terug wegenbelastingvrij waren. € 12.000 betalen voor een SEC krokantje en 2 jaar later nog geen 1.500 van een export inkoper vangen.

Uiteraard staan er ook V70's te koop met wat meer kilometers op de klok waarbij de verkoper uiteraard ook Youngtimer brult maar vanaf 250.000-300.000 zijn de prijzen doorgaans wat beter te verteren: zo rond de 4-5.000 voor een op het oog fatsoenlijk exemplaar. Bovendien is de bijtelling toch over de aanschafprijs. Ja officieel de waarde i/h economisch verkeer maar de aankoopprijs is toch wel een belangrijk aanknooppunt daarbij.

Na deze lange aanloop: wat kan ik nu rond de 300.000 aan onderhoud verwachten? Ik kom zelf wel uit bij de distributie en de waterpomp. Maar welke zaken zijn er nog meer 'standaard' of een potentieel risico bij auto's van deze leeftijd/met deze kilometerstanden? Schokbrekers? Dempers? Die nivo-dingen aan de achterkant? Draagarmen?

Welke andere valkuilen zijn er nog?

Ik wil proberen een plaatje te maken van de investering in een strakke Youngtimer of een meer doorsnee auto.
marcus01
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 15:12  ·  #2
Hey Kaaskop,

Ik denk meteen aan de rubbers, dat is sowieso na 15 jaar eigenlijk wel een dingetje.
En dan idd zoals je zelf al aangeeft die in de draagarmen.Hoewel de torsiesteunen (onder en boven) ws ook aan de beurt zijn indien deze niet vervangen zijn.

Heb 1,5 jr geleden zelf ook een youngtimer aangeschaft. Zelf geimporteerd uit DL vanwege de prijs.
Wel een T5 btw, en ook dat viel me op dat je dat liever niet wilde vanwege het risico/ kosten.
Mijn ervaring is juist dat dit blok redelijk bulletproof is. Én ook nog eens superleuk! Met een klein beetje kietelen heb je zomaar 300pk hoor. Ik heb nog steeds schik, het is een fantastische motor!
Met 300K op de teller heb ik geen ervaring nog, maar ik neem aan dat dat met goed onderhoud (dát, samen met de gebruiker) geen enkel probleem moet zijn.

Het is iig een leuke zoektocht, veel plezier en succes!

Grt Marco
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 15:12  ·  #3
Mijn ervaring met een XC70 D5 2003 automaat met 303k gekocht en wat ik heb vervangen:

- Draagarmen + fuseekogels
- Motorsteunen boven en distributiekant
- Intercooler lek
- Gebroken veren
- Veerschotels voor
- Nivomat lek
- Accu
- Standkachelpompje en brandstofvernevelaar
- Lampjes, heul veul lampjes

Heb wel alles zelf gedaan waardoor het qua kosten niet volledig ontspoorde.

Maar nu al wel weer op de 380k km en er zit volgens mij niet zo heel veel aan te komen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1531
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 15:25  ·  #4
Mijn ervaring met de S60 uit 2002 (weliswaar diesel) is dat een en ander lang meegaat, afhankelijk hoe er met de auto is omgegaan natuurlijk.
Hij staat nu op 588000km en wat is er vervangen:
- Draagarmen 1 keer
- Koppeling en vliegwiel 1 keer
- Condensor 2 keer (ondanks gaas)
- Accu (na 587000 km)
- Veerpoten vanwege kapotte veerschotels
Daarnaast wat klein spul, het kunststof droogt uit waardoor er wel eens wat afbreekt.

Uitlaat, schokdempers achter en aandrijfassen zijn nog origineel.

Als je een beetje handig bent kan je veel zelf doen, al dan niet met onderdelen van donor auto's.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 15:55  ·  #5
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 16:46  ·  #6
denk dat je met €1000 een heeel end bent met onderhoud, als je het zelf doet. dan heb je alle slijtage delen wel gehad; schokdempers, remschijven en blokken, draagarmen, diverse rubbers, motorsteunen etc.
en ik zou ook de T5 in de zoektocht houden, dit is ook een probleemloos blok bij juist onderhoud. verder vind ik de keuzes goed gemaakt, daarmee heb je de grootste kosten risico's al van tafel geveegd. En als je m zakelijk als youngtimer gaat rijden, kun je ook het onderhoud opvoeren, dat kan het wat makkelijker maken om zaken preventief te (laten) doen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 16:53  ·  #7
Lambdasonde is ook wel op na 3 ton. Zo zijn er nog wel meer sensoren (luchtmassameter) waar de glans al wel van af is zeg maar.... Heb zelf ook al de nodige sensoren vervangen. Uitlaat overigens al genoemd? Was bij mij ook gaar rond die stand...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 19:32  ·  #8
Zeker het dualmassa vliegwiel is iets om in de gaten te houden. Is een dure grap. Alleen aan onderdelen ben je al ruim 600-800 euro kwijt.
Te herkennen aan een wat ratelend geluid bij stationair draaien. Het geluid verdwijnt bij het intrappen van de koppeling.
Verder kenmerk: En een of 2 heldere tikken na het uitzetten van de motor.

En verder algemeen: kijk welke onderdelen er gebruikt zijn. Veel Bölk e.d.? dan is er bezuinigd op onderhoud.
Idem merk banden: als er goedkope rommel onder zit, dan zal het met het onderhoud niet veel beter gesteld zijn.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 21:40  ·  #9
Ja ik zou zeker kijken of hij al een nieuwe koppeling gekregen heeft.
De mijne krijgt morgen de hele set nieuw (incl vliegwiel). Dat geintje is te groot voor mij om op de oprit te doen. Met 8 uur werkloon + de onderdelen kom je bij de Volvo specialist toch tussen de 1700 en 1900 euro uit. De stealer vraag dan 2300. (Let op, het gaat bij mij om een Diesel)
Die D-riem en rollertje zijn de kosten niet.

Nivomats zijn vervangbaar door goedkopere standaard dempers, maar dan moet je ook de veren vervangen.
Rubbers bij de draagarmen voor is ook iets om naar te kijken. Die gaan als ik de ervaringen hier zo lees zo'n 150dkm tot 200dkm mee
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 21:49  ·  #10
Het vliegwiel is bij een benzine model niet zo n issue. De rustigere loop van een benzine motor zorgt dat deze langer mee gaat. En als je een beetje je best doet met zoeken kun je voor een redelijk bedrag klaar zijn.
Zie hier het verhaal van groovveduude:
topic.php?t=17900
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 21:56  ·  #11
...
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 21:58  ·  #12
Met een automaat zal ik geen last krijgen van een 2massa vliegwiel denk ik ;-)

Ik wil liever geen diesel. Te veel gedoe met EGR kleppen, swirl kleppen en andere zaken. Bovendien is een D5 uit de bouwjaren die ik zoek een Euro 3. Met 1 pennestreek vanuit Den Haag is zo'n ding waardeloos over een paar jaar omdat je de grote steden niet meer in mag en krijg je er een kiloprijs voor terug. Zie België.
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Te verwachten kosten V70 2000-2003

 · 
Posted: 11.12.2017 - 22:01  ·  #13
Quote door JOv70BI

OJA proefrit met werkelijk alles testen zoals airco, stoelverwarming, audio, en ramen enz dat zijn vaak zaken waar je e.a. over het hoofd kan zien, en echt uitlezen mogelijk indien voor en na.. ( vooral bij imports..... soms kan men zo ook meer zien over teller enz)

Aankoopkeuring ergens anders als het kan.


Een proefrit sowieso. Met een aankoop keuring heb ik slechte ervaringen. Bij mijn S60 laten doen en drie maand verder was ik 2 draagarmen, een bakspoeling en een carterventilatie reparatie verder omdat de zogenaamde Volvo specialist waar ik de aankoopkeuring liet doen zijn ogen in zijn r€€t had..... o.O
 
Selected quotes for multi-quoting:   0