In afwachting van elektrische auto's met een betere range heb ik mijzelf aangepraat dat we de S60 volgend jaar voor augustus (afloop lease van de 14% Japanner) moeten omruilen voor een V70 of XC70. Een combi is praktischer en die Jap is ook een combi. Oh nee, anno 2017 moet ik natuurlijk zeggen dat een combi beter aansluit op onze lifestyle
Geen enorme haast dus. Ik heb al een aantal punten voor mezelf duidelijk, met name de must-haves en de wanna-haves qua opties.
Must haves
Elektrische verstelbare stoel(en) met half leer (we willen geen vol leer)
Stoelverwarming
2.4T
Een gewone bak, geen Geartronic
Parkeersenioren
Wanna haves
RTI (met imiv en camera)
Schuifdak
Passagierstoel ook elektrischer verstelling
Liever niet
T5 ivm de kosten en het risico
Geen atmosferische motor, mijn 170 pk vind ik net aan genoeg in de S60
Trekhaak - ik heb hem niet nodig en de auto heeft dan ws een minder hard leven achter de rug
AWD ivm de kosten en het risico
Nu zie ik diverse plaatjes van auto's staan bij de bedrijven die zeggen deze auto's uit Zwitserland of Zweuden te halen met kilometerstanden onder de 2 ton. Nu vind ik persoonlijk € 8-10.000 wel erg pittig voor een auto van 15 jaar oud. Soms is het een BTW auto waarmee de aanschaf dan weer wat vriendelijker is maar meestal zijn het marge auto's. Bovendien als onze Roverheid deze Youngtimerregeling de nek omdraait dan is je dure auto ineens 3-4 mille minder waard. Ik zag dat gebeuren met alle oude Benzen op LPG of diesel die tot een jaar of wat terug wegenbelastingvrij waren. € 12.000 betalen voor een SEC krokantje en 2 jaar later nog geen 1.500 van een export inkoper vangen.
Uiteraard staan er ook V70's te koop met wat meer kilometers op de klok waarbij de verkoper uiteraard ook Youngtimer brult maar vanaf 250.000-300.000 zijn de prijzen doorgaans wat beter te verteren: zo rond de 4-5.000 voor een op het oog fatsoenlijk exemplaar. Bovendien is de bijtelling toch over de aanschafprijs. Ja officieel de waarde i/h economisch verkeer maar de aankoopprijs is toch wel een belangrijk aanknooppunt daarbij.
Na deze lange aanloop: wat kan ik nu rond de 300.000 aan onderhoud verwachten? Ik kom zelf wel uit bij de distributie en de waterpomp. Maar welke zaken zijn er nog meer 'standaard' of een potentieel risico bij auto's van deze leeftijd/met deze kilometerstanden? Schokbrekers? Dempers? Die nivo-dingen aan de achterkant? Draagarmen?
Welke andere valkuilen zijn er nog?
Ik wil proberen een plaatje te maken van de investering in een strakke Youngtimer of een meer doorsnee auto.
Geen enorme haast dus. Ik heb al een aantal punten voor mezelf duidelijk, met name de must-haves en de wanna-haves qua opties.
Must haves
Elektrische verstelbare stoel(en) met half leer (we willen geen vol leer)
Stoelverwarming
2.4T
Een gewone bak, geen Geartronic
Parkeersenioren
Wanna haves
RTI (met imiv en camera)
Schuifdak
Passagierstoel ook elektrischer verstelling
Liever niet
T5 ivm de kosten en het risico
Geen atmosferische motor, mijn 170 pk vind ik net aan genoeg in de S60
Trekhaak - ik heb hem niet nodig en de auto heeft dan ws een minder hard leven achter de rug
AWD ivm de kosten en het risico
Nu zie ik diverse plaatjes van auto's staan bij de bedrijven die zeggen deze auto's uit Zwitserland of Zweuden te halen met kilometerstanden onder de 2 ton. Nu vind ik persoonlijk € 8-10.000 wel erg pittig voor een auto van 15 jaar oud. Soms is het een BTW auto waarmee de aanschaf dan weer wat vriendelijker is maar meestal zijn het marge auto's. Bovendien als onze Roverheid deze Youngtimerregeling de nek omdraait dan is je dure auto ineens 3-4 mille minder waard. Ik zag dat gebeuren met alle oude Benzen op LPG of diesel die tot een jaar of wat terug wegenbelastingvrij waren. € 12.000 betalen voor een SEC krokantje en 2 jaar later nog geen 1.500 van een export inkoper vangen.
Uiteraard staan er ook V70's te koop met wat meer kilometers op de klok waarbij de verkoper uiteraard ook Youngtimer brult maar vanaf 250.000-300.000 zijn de prijzen doorgaans wat beter te verteren: zo rond de 4-5.000 voor een op het oog fatsoenlijk exemplaar. Bovendien is de bijtelling toch over de aanschafprijs. Ja officieel de waarde i/h economisch verkeer maar de aankoopprijs is toch wel een belangrijk aanknooppunt daarbij.
Na deze lange aanloop: wat kan ik nu rond de 300.000 aan onderhoud verwachten? Ik kom zelf wel uit bij de distributie en de waterpomp. Maar welke zaken zijn er nog meer 'standaard' of een potentieel risico bij auto's van deze leeftijd/met deze kilometerstanden? Schokbrekers? Dempers? Die nivo-dingen aan de achterkant? Draagarmen?
Welke andere valkuilen zijn er nog?
Ik wil proberen een plaatje te maken van de investering in een strakke Youngtimer of een meer doorsnee auto.