Verwarming aan 1 zijde op standje puntlassen

mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Verwarming aan 1 zijde op standje puntlassen

· 
Posted: 21.10.2024 - 20:01  ·  #1
Ik heb een XC70 2.5t van 2004. Deze heeft het volgende probleem met de verwarming:
Aan de passagierszijde blijft deze warme lucht geven. Ik heb alles al een paar keer gecalibeerd met Vida en ik heb alles getest of het werkte.

Via Vida is te zien dat de kleppen bijstellen op vraag, maar er komt altijd warme lucht uit de passagiers zijde. Ook achter de knoppen wordt het warm.

In de winter was dit geen probleem natuurlijk. Dan was het -20 tot -30 en merk je er niks van. De zomer was er geen warmte vraag, Maar nu valt het op.

Dus alles heb ik al met Vida nagelopen, geen errors, kleppen lijken normaal te reageren. Heeft iemand ideeen?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Verwarming aan 1 zijde op standje puntlassen

· 
Posted: 22.10.2024 - 09:19  ·  #2
Yep, de temperatuursensor voor het interieur schoonmaken, achter die 3 sleufjes onder de rechter temperatuurknop. Uitzuigen en/of voorzichtig uitpulken met een naaldje (geduldklusje) - het sensordraadje zit horizontaal achter de sleufjes, dat moet je vooral heel laten.
Hier al vaker gelezen dat als de sensor van de leg raakt doordat er dik stof op zit, dat dan 1 kant verwarmd wordt.
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2024 - 10:46  ·  #3
Quote door Bolbo

Yep, de temperatuursensor voor het interieur schoonmaken, achter die 3 sleufjes onder de rechter temperatuurknop. Uitzuigen en/of voorzichtig uitpulken met een naaldje (geduldklusje) - het sensordraadje zit horizontaal achter de sleufjes, dat moet je vooral heel laten.
Hier al vaker gelezen dat als de sensor van de leg raakt doordat er dik stof op zit, dat dan 1 kant verwarmd wordt.

Ik heb net het schoon zitten maken. Ik ben benieuwd. Kwam erg veel plukken stof uit. Dus een hele goeie tip.

update: Helaas blijft nog steeds hetzelfde fout doen... Passagierszijde is warmer dan de bestuurderszijde. Ik moet wel zeggen dat het nu minder is qua hitte. Ik ga morgen er nog met een lucht blazer er over. Eens kijken of dat helpt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2024 - 21:49  ·  #4
Helaas.
Achter die sensor zit een klein ventilatortje dat lucht aanzuigt om luchtstroming langs dre sensor te krijgen. Die kan je testen door een licht stukje papier (vloeitje of stukje kassabon) tegen de sleufjes te houden en dan moet dat worden aangezogen. Zonder luchtstroming ook geen goede meting.
Met vida kan je ook de gemeten binnentemperatuur uitlezen, en evt de kleppen kalibreren die de uitstromende lucht reguleert. Kan ook zijn dat die ontregeld zijn.
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2024 - 16:41  ·  #5
Na wat uitzoek werk werd vaak de stoelverwarming genoemd die gelinkt is aan de zijde welke niet goed werkt. Nu klopt het dat de stoelverwarming van de passagierszijde niet goed werkt dus ik wil de module gaan vervangen.

Heeft iemand een idee of ik de module kan doormeten, of naar de sloop en deze vervangen? En ik kan nergens het onderdeelnummer vinden. Ik kom vooral veel 2005 en hoger qua modules tegen.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 24.12.2024 - 20:29  ·  #6
Is jouw module te grote van een pakje sigaretten of kleiner?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.12.2024 - 21:49  ·  #7
Quote door mrsillywalks

Ik heb een XC70 2.5t van 2004. Deze heeft het volgende probleem met de verwarming:
Aan de passagierszijde blijft deze warme lucht geven. Ik heb alles al een paar keer gecalibeerd met Vida en ik heb alles getest of het werkte.

Via Vida is te zien dat de kleppen bijstellen op vraag, maar er komt altijd warme lucht uit de passagiers zijde. Ook achter de knoppen wordt het warm.

In de winter was dit geen probleem natuurlijk. Dan was het -20 tot -30 en merk je er niks van. De zomer was er geen warmte vraag, Maar nu valt het op.

Dus alles heb ik al met Vida nagelopen, geen errors, kleppen lijken normaal te reageren. Heeft iemand ideeen?

airco vol genoeg??

mijn oude auto gaf rechts warme lucht als de airco leeg raakte, alleen links bleef koel.
Skipper
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 25.12.2024 - 11:35  ·  #8
ecc-links-koud-rechts-warm-t24391.html
Bij mij was de rechter stelmotor het probleem. Die is vervangen en het probleem was weg.
Overigens gaf uitlezen geen foutmelding.
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.12.2024 - 13:59  ·  #9
Quote door Plein69

Is jouw module te grote van een pakje sigaretten of kleiner?

Al het de tweede is gezien vanaf de voorzijde naar achteren is het kleiner dan een pakje sigaretteb. Het is een stoel zonder geheugen functie. En geen electrische verstelmogelijkheid.

Quote door hermanusb

airco vol genoeg??

mijn oude auto gaf rechts warme lucht als de airco leeg raakte, alleen links bleef koel.

Auto wordt netjes koud in de zomer. Dan is het probleem ook niet aanwezig. Alleen bij warmte vraag wordt de passagiers zijde te warm. Kleppen allemaal netjes horen calibreren (meerdre malen).

Quote door Skipper

ecc-links-koud-rechts-warm-t24391.html
Bij mij was de rechter stelmotor het probleem. Die is vervangen en het probleem was weg.
Overigens gaf uitlezen geen foutmelding.

Als het de stelmotor is dan is het probleem ook aanwezig met koude lucht volgens mij. Dit treedt alleen op bij warmtevraag
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 00:16  ·  #10
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 12:24  ·  #11
Ik heb eens een keer in een occasion gereden en daar werkte het systeem ook niet goed. Nadat ik aan alle knoppen gedraaid had: max-min, boven / onder, uit / max ventilatie etc. ging het systeem weer goed werken. Onder het mom van "Niet geschoten is altijd mis" hoop ik dat het de oplossing voor je is.
Mr_volvo
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: hocom-advies.nl
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:50  ·  #12
Ervaar een soortgelijk probleem met mijn V70 uit 2006. Maar bij mij wordt de rechterkant (bijrijder) niet meer warm. Links werkt prima. Is bij de V70 2006 de sensor ook op dezelfde plaats te vinden? Iemand in de buurt van mijn woonplaats die evt. mijn auto kan / wil uitlezen met Vida? (dm).
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:54  ·  #13
Quote door Mr_volvo

Ervaar een soortgelijk probleem met mijn V70 uit 2006. Maar bij mij wordt de rechterkant (bijrijder) niet meer warm. Links werkt prima. Is bij de V70 2006 de sensor ook op dezelfde plaats te vinden? Iemand in de buurt van mijn woonplaats die evt. mijn auto kan / wil uitlezen met Vida? (dm).

zie de Vida lijst uit mijn onderschrift :-)
Ik woon te ver weg vermoed ik..

Selected quotes for multi-quoting:   0