Nu twee weken verder heb ik er weer een nieuwe zekering ingedaan en opgestart.
Wel veel rook en een paar vonken uit de uitlaat maar hij bleef het doen.
Even een half uurtje laten blazen en maar een keer inwendig reinigen wanneer ik meer tijd en zin heb.
Hij werkt trouwens al 8 jaar probleemloos. Ik gebruik hem in principe altijd bij een koude start, behalve bij erg warme dagen.
Edit: ik hoor wel een rateltje welke voor de tijd niet of veel minder hoorbaar was. Misschien het ventilatortje.
Tsja, hij heeft het weer begeven. Zekering brandt elke keer door.
Zojuist heb ik hem uit elkaar gehaald, ventilator eruit gewipt en de hele boel goed schoon gemaakt.
In elkaar gezet maar toch nog elke keer de zekering erdoor. Zelfs een 40A.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Zojuist 12v op de pomp gezet en deze loopt gewoon.
Even een kortsluitingslampje gemaakt want elke keer een zekering vervangen houdt ook een keer op.
Je hoort de ventilator heel even lopen en dan volgt de kortsluiting.
Morgen maar weer verder zoeken.
Heb je al gekeken naar de connector van de brandstofpomp voor de standkachel? Lijkt op dezelfde zekering te zitten als ik het goed zie. Die is ook goed nat geworden.
Lijkt mij inderdaad ook logisch dat het probleem gezocht moet worden in water / vocht. Als hij al die jaren probleemloos heeft gewerkt zou het anders wel extreem toeval zijn.
Voordat de stand kachel opstart worden er controles uitgevoerd om te zien of hij veilig op kan starten:
Ventilator wordt aangestuurd, dan de waterpomp en het brandstofpompje daarna de gloeibougie.
Als dat allemaal goed is gaat de computer de Standkachel opstarten…
Als ik je verhaal lees:
Lijkt erop dat bij het controleren van het waterpompje en/of brandstofpompje de kortsluiting ontstaat..
Er zit ook een oververhittingstermocontact op het stsndkachelhuis, als deze door is, doet het brandstofpompje het ook niet meer, je moet dit bruine blokje (oververhittingsthermocontact) met 2 gele draden dan vervangen