VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

Bereik max 65%

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 09.10.2018 - 22:22  ·  #1
Ik ben op dit moment bezig om mijn weg te vinden in VIDA.

Een van de zaken die mij opvallen zijn de "contact aan" en stationair waardes van de wervelklep aandrijving en turbo actuator.

De actuator heb ik tot nu toe nog geen hogere waarde dan 65% zien aanduiden, en zelf bij handmatige activering loopt deze waarde niet hoger op.

De wervelaandrijving geeft bij activering dan weer bijzonder hoge waardes aan. Iets van 600% bij activering.

Het beeld wat ik er bij krijg is dat mogelijk de verstelbare schoepen van de turbo volgekoekt zitten met roet. Vooral bij VAG (mijn keurmeester) komt dit nogal voor. Ik vroeg mij af of iemand dit herkent.

De wervel aandrijving is goed te inspecteren, en loopt goed. Ook stationair waardes zijn vergelijkbaar met de opgegeven waardes in VIDA. Echter die activering waarde van 600% vindt ik niet logisch.

Heeft iemand een aanvullende, ruime blik op deze waarneming?

Overigens vandaag de brandstofdruk regelklep vervangen voor een andere (sloop) uitvoering. Dit is tot nu toe al een behoorlijk verschil. Hiervoor viel de wagen nog net niet uit bij ontkoppelde AC bij stationair rpm. Of de oude echt slecht was vraag ik mij af, maar er zat wel een behoorlijk visueel verschil in de rubberen keerring. Deze was aanzienlijk dunner.
Even afwachten wat het doet. Wellicht later overwegen voor een hele nieuwe te gaan. Maar wellicht heeft iemand een onderdeel nummer voor de keerringen??

Ik hoor jullie input graag.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 09.10.2018 - 22:41  ·  #2
Dag Martijn,
Ik zal morgen eens bij mij kijken, echter deze waarden komen mij niet bekend voor.
Je kan bij geavanceerd kiezen voor een adaptatie van deze kleppen, dan worden deze weer ingeleerd.

Welke klep heb je juist vervangen? Die op de pomp, of die op de rail? Wat doet je raildruk nu?
Ik had gisterenavond nog gekeken naar mijn raildrukken, en die schommelden op dat ogenblik ergens tss de 318 en 340 bar. Echter op dat ogenblik was er niets speciaal waar te nemen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 09.10.2018 - 23:12  ·  #3
Quote door staaf

Dag Martijn,
Ik zal morgen eens bij mij kijken, echter deze waarden komen mij niet bekend voor.
Je kan bij geavanceerd kiezen voor een adaptatie van deze kleppen, dan worden deze weer ingeleerd.

Welke klep heb je juist vervangen? Die op de pomp, of die op de rail? Wat doet je raildruk nu?
Ik had gisterenavond nog gekeken naar mijn raildrukken, en die schommelden op dat ogenblik ergens tss de 318 en 340 bar. Echter op dat ogenblik was er niets speciaal waar te nemen.


Ik merkte bij het draaien van een grafieklijn op de nominale brandstofdruk en actuele druk, dat de misfire's (rijkelijk overdreven) zich exact gelijk manifesteerde met de dips op de grafieklijn. Ik heb daarom tussendoor bij Rima voor €20 een hogedrukpomp klep gehaald (die met de 3 boutjes) om het uit te proberen. Het is beter, helemaal glad loopt hij nog niet. Ik moet ook even afwachten wat het over meerdere dagen doet. Ik ben er nog niet aan toegekomen om een nieuwe grafiekdiagram te maken na de klepwissel.

Het inleren had ik al gevonden.

Had trouwens nog een onaangename verrassing, met het weghalen van het luchtfilter kijk je ook bovenop de bedieningsklok van de bak. Daarop lag een kabel oog los over de kogel......

Ik had de auto afgenomen op (mondelinge voorwaarde) dat de bak gerepareerd zou worden. Was een kleinigheid. In de 5 bewoog de pook bij het gas geven en o-stand. Maar bij aflevering bleek het lastiger. De bak moest eronderuit. Ook gebeurd, ten minst, ik vermoed een reparatie aan de klok, want de bak heeft geen sporen van demontage.

De klok achteraf wel, maar blijkbaar was een nieuw kabelset te veel, dus het oog maar los over de kogel gehangen. Er zat wel iet wat speling op de pook wat ik raar vond, ik dacht eerder aan afstellen. Helaas ligt het anders.

Notabene al 8000km gereden met een losse schakelkabel bovenop de bak.

Nieuw klusje, en een klacht naar de handelaar..
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 10.10.2018 - 09:31  ·  #4
Ik vermoed dat een nieuwe kabelset (te) veel werk is: die kabels lopen onder de middenconsole-unit. Ik vermoed dat om deze te vervangen er veel moet gedemonteerd worden. Ik zit zelf ook met speling op de pook, maar bij mij zit deze speling in het bal-gewricht van de pook (slijtage). Voor goed te zijn zou deze moeten vervangen worden, maar ik zie op tegen het werk.
Goed dat je progressie maakt in je brandstofdruk verhaal. Ik sta hiermee eigenlijk nog nergens, enkel alleen maar omdat de wagen het sporadisch eens doet.
Voor die 20€ kan je eigenlijk niet veel misdoen, jammer dat Rima hier zo ver vandaan is. Ik heb deze sensor ook al eens gemonteerd gehad, en niets aan miszien, daarom maar teruggeplaatst.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 12.10.2018 - 19:32  ·  #5
Quote door staaf

Ik vermoed dat een nieuwe kabelset (te) veel werk is: die kabels lopen onder de middenconsole-unit. Ik vermoed dat om deze te vervangen er veel moet gedemonteerd worden. Ik zit zelf ook met speling op de pook, maar bij mij zit deze speling in het bal-gewricht van de pook (slijtage). Voor goed te zijn zou deze moeten vervangen worden, maar ik zie op tegen het werk.
Goed dat je progressie maakt in je brandstofdruk verhaal. Ik sta hiermee eigenlijk nog nergens, enkel alleen maar omdat de wagen het sporadisch eens doet.
Voor die 20€ kan je eigenlijk niet veel misdoen, jammer dat Rima hier zo ver vandaan is. Ik heb deze sensor ook al eens gemonteerd gehad, en niets aan miszien, daarom maar teruggeplaatst.


Had ik vandaag even geluk!
Ik had mij voorgenomen om de laaddruksensor op te sporen, dus luchtfilter eruit en tegelijk ook nog kijken of ik een oplossing kan verzinnen voor de losse schakel kabel. Tijdje bezig geweest om een veerring passende te maken met een dremel, laat ik die veerring vallen op de bak.

Wil ik hem eruit hengel, lampje erbij, zie ik de kap van het kabeloog liggen!
Gewoon een plastic hoedje!

Eruit gevist, met secondelijm weer op zijn plaats gelijmd. Perfect schakelende pook zonder speling! Heerlijk!

En tenslotte ook nog de laaddruk sensor gereinigd. Die was toch behoorlijk vet en zwart van de carterventilatie.

Daarna rondje gereden. Hierbij rijd ik altijd een vast rondje wat ik zo goed mogelijk onder dezelfde omstandigheden kan rijden.

Een paar weken geleden reed ik dit (provinciale weg) met de astronomische verbruikswaarde van 1:15,2.

Nu 1:19,5!! Lekker!

Ik moet nog kijken of er waarde verschillen zijn tov vorige VIDA metingen en hoe dit verbruik zich over langere tijd gaat duiden, maar ik heb een lekkere avond!
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 28.11.2018 - 15:37  ·  #6
Goedendag,

Bedoel je met de laaddruk sensor de sensor(de map sensor heet die toch?) die aan de passagierskant op boven op het motorblok zit? (ik heb trouwens een d5 uit 2003)
die heb ik ook in de planning staan om schoon te maken samen met mijn luchtmassameter maar ik zoek nog het juiste middel om het mee schoon te maken.
waar heb jij het mee schoongemaakt?

groet,

qawsedrf
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 28.11.2018 - 20:20  ·  #7
Quote door qawsedrf57

Goedendag,

Bedoel je met de laaddruk sensor de sensor(de map sensor heet die toch?) die aan de passagierskant op boven op het motorblok zit? (ik heb trouwens een d5 uit 2003)
die heb ik ook in de planning staan om schoon te maken samen met mijn luchtmassameter maar ik zoek nog het juiste middel om het mee schoon te maken.
waar heb jij het mee schoongemaakt?

groet,

qawsedrf


Als je het hebt over een sensor, passagierskant op het blok denk ik eigenlijk aan koelwatersensor.

Ik mijn geval gaf het schoonmaken van de laaddruksensor van de intercooler (bestuurderskant, onderaan radiateur) en de lmm (direct na het luchtfilterhuis) goede resultaten. Dit heb ik met speciale LMM reiniger gedaan van Liqui moly. Het is vervliegt extreem waardoor er geen residu achterblijft.

Na verloop van tijd kakte dit resultaat echter deels weer in. Onlangs heb ik de lmm weer gereinigd, maar ik denk dat deze bij mij op is. Het schoonmaken heeft resultaat, maar het toerental blijft bij licht verhoogd toerental op en neer gaan
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 29.11.2018 - 10:35  ·  #8
bedankt, dan zal ik eens goed kijken voordat ik sensoren los draai. maar volgens mij bedoelen we in verschillende sensor, volgens mij komt de sensor die ik bedoel bovenop het inlaat traject uit.
maar ik zal goed kijken ook zo jammer als ineens alle kvs er uit stroom. bedankt voor de hulp!
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: VIDA waardes bij stationair. regeling drukeenheid (actuator turbo)

 · 
Posted: 29.11.2018 - 11:50  ·  #9
Je had gelijk, ik haal sensoren door elkaar hij zit inderdaad op de interkoeler
 
Selected quotes for multi-quoting:   0