Vijf of zes cilinders?

De zoektocht naar een S80

 
 
 
 
 
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 11:20  ·  #1
De kogel is door de kerk: er gaat een andere Volvo komen. Nu ben ik wel gecharmeerd van de ruimte en luxe van een S80. Na ruim zes jaar roffelen in een V70 classic (eerst een handgeschakelde 10-kleppert, en daarna een 2.5T automaat) wil ik het liefst een turboloos model. Die zijn toch wat minder onderhouds- en storingsgevoelig. Om nog maar te zwijgen over het verbruik.
Gisteren in een 170pk-versie met automaat gereden; dat was toch wel duidelijk minder alert en pittig dan de turbo. Komende week ga ik eens proefrijden met een ongeblazen 2.9 zespitter.
Wat zouden de overwegingen zijn? Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden bij het maken van een keuze? Wat zijn bijvoorbeeld de verschillende 'zwakke plekken' van de blokken?
Ik hoor het graag...
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 11:51  ·  #2
Denk dat een 6pitter je wel gaat bevallen , alleen het verbruik zal niet echt beter zijn dan een turbo denk ik .
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 12:14  ·  #3
Er loopt niets mooier dan een lijn 6 cilinder. Zou het wel weten!!
Als deze er was geweest in 2010 dan had ik de 6 cil. gekocht.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 12:14  ·  #4
Om geen turbo te kiezen vanwege verbruik is niet nodig, raar maar waar, ze zijn vaak zuiniger bij onze 5 cilinders (mits goed onderhouden en gelijke rijstijl).

De 2.5t/2.4t vijfcilinder en de t6 hebben last van een scheurende cilinderwand, hoofdzakelijk door bij koude motor te snel vermogen te vragen.

De atmosferische blokken zullen onderin sowieso weinig doen.

6 cilinder loopt meer "smooth" en trillingsvrij.

Lastige keuze, maar uit economisch oogpunt en betrouwbaarheid de 2.4 non turbo 170 pk. eigenlijk de enige optie, wil je sneller dan een S60 t5 kopen, die zijn betrouwbaarder.

Nooit de S80 t6 kopen overigens, duur onderhoud, en een waardeloze versnellingsbak.. (made in usa van een oude pontiac met 150 pk, kan het koppel van de t6 absoluut niet aan).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 12:17  ·  #5
2.5T scheurende cilinderwanden...? :wtf:
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 12:33  ·  #6
De eerste generatie 2.5t is erg zwak, is eigenlijk een t5 (2.3t) maar dan opgeboord tot er 200cc meer was, er is minder cilinderwand dikte over.. Ik heb er diverse gehad met een scheurtje in de wand.

Er zijn in de jaren daarna vele zaken aangepast in het blok door Volvo, de nieuwe generatie (waar jij mee rijd) zal wel een stuk betrouwbaarder zijn geworden :D Maar daar heb ik nog geen blok van open gemaakt..
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 13:00  ·  #7
De 2.0T is wellicht een leuk alternatief? wel 5 cilinders (+roffel) maar iets vriendelijker qua verbruik.. hoewel ik het inderdaad niet spectaculair vind zoals eerder vermeld door Olaf :-)

Een Volvo blijft nu eenmaal een zware bak en dat kost brandstof. (vooral in beweging komen; stadsverkeer en files zijn killing qua verbruik met dit soort auto;s.

Maar na 3/4 jaar absoluut geen spijt van mijn keuze voor de 2 liter turbo.
Kracht genoeg, de mijne is bij Obbe van Volvotune geweest en ik rijd erin als een diesel!
Lekker schakellui rijden :bandit:
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 13:10  ·  #8
Alleen is de 2.0T niet geleverd in een S80 fase 1 en 2.

Ik zou het houden bij de 2,4 non turbo of de 2,5T.
Succes met de keuze
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 13:27  ·  #9
In welk bouwjaar of price range ga je zoeken?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 15:17  ·  #10
Quote door V70R^2

De eerste generatie 2.5t is erg zwak, is eigenlijk een t5 (2.3t) maar dan opgeboord tot er 200cc meer was, er is minder cilinderwand dikte over.. Ik heb er diverse gehad met een scheurtje in de wand.

Er zijn in de jaren daarna vele zaken aangepast in het blok door Volvo, de nieuwe generatie (waar jij mee rijd) zal wel een stuk betrouwbaarder zijn geworden :D Maar daar heb ik nog geen blok van open gemaakt..
Kleine aanvulling / herstel, de 2.5T is nooit een 2.3T5 geweest welke is opgeboord ! Volvo had een 2.3 T5 met 226 PK en de atmosferische 2.5-20V met 170 pk. Om dit 'gat' op te vullen hebben ze een standaard 2.5-20V atmosferische motor voorzien met een LPT 13G turbo waardoor deze 193 PK kon leveren.

Volvo is op zijn fikken getikt in Amerika want de 2.5T is eigenlijk een 2435 CC low pressure turbo. vandaar dat alleen de naam (!!) is veranderd naar 2.4T. Het gehele blok is exact gelijk gebleven (en net zo beroerd)

Heb je een goede 2.5T / 2.4T heb je een heerlijke auto, met meer als zat vermogen erin. Als je de pech hebt om een gaar blok te hebben, of een blok met veel storingen, dan loont het vaak beter om er meteen een 2.3 T5 motor in te hangen en dan de software aan te passen.

Dit gold al vanaf de eerste 2.5T's in de 850 tot aan de huidige generatie in de N's.

Seen it, done it serval times, and oh ja, dat T-shirt heb ik ook al :D
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 21:14  ·  #11
Quote door Plein69

In welk bouwjaar of price range ga je zoeken?


Ik zoek in de prijsklasse tussen de 2500 en 3500 euro. Bouwjaren liggen zo rond 2001 tot 2003. Er is een redelijk aantal auto's te vinden en ik heb er al een paar bekeken ook. Sommigen zijn heel erg slecht onderhouden. Daar zou je je hond nog uit schoppen... ;-). Maar anderen zijn keurig met onderhoudsboekjes en NAP. Via de site van het RDW kun je zien hoeveel eigenaren er zijn geweest en of de kilometerstand 'logisch' is. Ik heb al heel wat auto's afgeserveerd om diverse redenen (slecht of onduidelijk onderhoud, smerig en afgeleefd uiterlijk en/of interieur, goedkope versie met gescheurd velours en een kaal dashboard, etc.) maar er staan er nu nog wel een paar op mijn lijstje. Het goede nieuws: ik heb geen haast. Mijn V70 doet het nog prima en als hij weg is heb ik altijd nog een Peugeot 306 cabrio om mee van A naar B te gaan.
Mocht er dus iemand een gouden tip hebben dan houd ik mij aanbevolen. Ik zoek in principe een netjes onderhouden 140/170pk 2.4 vijf- of een 2.9 zescilinder met een kilometerstand onder de 300k en een leuke uitrusting. Het liefst van eerste eigenaar en sowieso met een helder verleden.
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 49
Berichten: 2455
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 01.05.2016 - 22:42  ·  #12
Je hebt er dus nog een paar op je lijstje:

"140/170pk 2.4 vijf- of een 2.9 zescilinder met een kilometerstand onder de 300k en een leuke uitrusting. Het liefst van eerste eigenaar en sowieso met een helder verleden."

"Ik zoek in de prijsklasse tussen de 2500 en 3500 euro. Bouwjaren liggen zo rond 2001 tot 2003."

Zou ik niet te lang wachten om er één van je lijstje aan te schaffen,zulk soort zeldzaamheden zijn meestal snel verkocht.

Succes met je zoektocht,en wel de tijd nemen om te genieten van de proefritjes,dat is beleving. :yes:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 02.05.2016 - 11:20  ·  #13
Ik geloof niet dat een 2.5T per definitie onzuiniger is..
Ik rij met mijn S80 met 2.5T (en 210 pk), automaat, gemiddeld 1:10, en ik rij veel binnen de bebouwde kom. Op de snelweg met 130 op de CC loopt het apparaat gewoon netjes 1:12. Het ligt meer aan je rechtervoet.

Overigens denk ik dat je je eisen moet bijstellen, voor dat geld. Iig het hele eerste eigenaar verhaal :P
Ik zou lekker voor de 2.5T gaan. Ik vind mijn S80 aardig vlot, maar niet supersnel (alhoewel, het lijkt niet supersnel te gaan, maar stiekem gaat het wel hard :P). Vooral het koppel onderin is zalig (iets wat je met een atmosferische motor mist) en bevordert het lui rijden. Eerlijk gezegd lijkt mij een 140pk S80 versie echt helemaal niks >_<
De 2.5T heeft uiteindelijk meer koppel (en op een lager toerental) beschikbaar dan de 6-cilinder, dus de atmosferische 6-cilinder zou ik eigenlijk niet eens overwegen.
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 05.05.2016 - 21:16  ·  #14
Ik wil ook wel een duit in het zakje doen. Ik ben anderhalf jaar gelden overgestapt van een V70R (P2) naar een XC90 met een zescilinder 3.2 liter.
Het verschil in motorgeweld is natuurlijk zeer goed merkbaar maar met 240 pk en 2150 kg komt hij goed van zn plek. Het geluid van de zescilinder vind ik zelf ook erg mooi. Zeer betrouwbare motor met een gemiddeld gebruik van 11 l/100 km vergelijkbaar met een gekietelde 5 cilinder. Ik hoop er nog vele jaren gebruik van te maken.
Henk
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vijf of zes cilinders?

 · 
Posted: 11.08.2016 - 22:14  ·  #15
Dank voor de reacties zover.

Het moment van aanschaf komt nu steeds dichterbij. Ik ben de zomer aan het doorkomen met een Peugeot Cabrio, wat in ons klimaat best nog wel een uitdaging is <_< . Er zijn nog altijd wat gegadigden in beeld en eentje daarvan is een T6. Nu hoor ik daar heel verschillende verhalen over: drama's met automaatbakken en lambdasondes, of probleemloze snelwegzoevers. Ben ik echt helemaal knetter als ik daaraan begin? Of kun je met goed onderhoud en de nodige zelfbeheersing gewoon jarenlang plezier hebben van het overschot aan pk's?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0