vliegwiel

schade vliegwiel

V70-jan

Subject:

vliegwiel

· 
Posted: 02.07.2013 - 19:14  ·  #1
mijn vliegwiel (V70 ecodrive) blijkt defect en moet vervangen worden.
1 jaar geleden heb ik mijn koppeling al moeten vervangen.
De wagen is gekocht als directiewagen en steeds bij erkende dealer onderhouden, volgens het boekje.
Ik vind het niet normaal dat ik nu al een 2de maal grote kosten heb na 93 000 km.
Iemand enig idee waarvan een vliegwiel stuk gaat? kan dit aan een foutief gebruik liggen?
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: vliegwiel

· 
Posted: 02.07.2013 - 19:25  ·  #2
Het feit dat je koppeling eraan was en nu je vliegwiel doet mij vermoeden dat er in de aandrijflijn iets niet goed zat/zit. Doorgaans vervang je overigens tegelijk met de koppeling het vliegwiel.

Het vliegwiel vangt de koppelschokken op van de motor richting versnellingsbak. Lomp rijden kan dus extra slijtage veroorzaken. Maar ook een onbalans zou een vernietigend effect kunnen hebben, dat kunnen we niet zo zeggen. 93dkm is wel vroeg

Wat mij op het tweede punt brengt: een van de weinige regels op het forum is het voorstellen van nieuwe leden. Weten we met wie we van doen hebben en vergroot de antwoordbereidheid. Met foto van de auto=goeie indruk maken
...

Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 19:31  ·  #3
Jan,

Er zijn niet veel regeltjes hier op het forum. Wel 1 heel belangrijke. Even voorstellen alvorens te vragen. Zo weten wij ook met wie we van doen hebben. We geven informatie maar ontvangen deze ook graag. ;)

Groet,

Tristan
V70-jan

Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 19:35  ·  #4
sorry voor punt 2

Ik ben architect in Antwerpen. Ik ben in 2010 eigenaar geworden van mijn eerste Volvo.
Deze wordt gebruikt voor beroep en als gezinswagen (3 kinderen).

Ik moet nog uitzoeken hoe ik de foto van de wagen er bij zet.
Ik werk eraan.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 20:07  ·  #5
Jan, welkom op het forum!

De precieze wijzigingen in de aandrijflijn voor ecodrive ken ik niet, ik dacht dat het vooral met dynamo had te maken. Wel zou je kunnen zeggen dat deze motoren vrij licht zijn voor een zware auto, wat wellicht overbelasting in de hand werkt.

Veel met slippende koppeling rijden is zowel voor de koppeling zelf, als alle onderdelen daarvoor, dus ook het vliegwiel, niet goed.

Heb je de Volvo nieuw gekocht of als occasie? In het eerste geval de regelmatige bestuurders dus maar eens op hun rijstijl ondervragen, in het tweede geval zijn er misschien andere aanwijzingen voor zware belasting? En wat zegt de garage?

Daarnaast kan het dus ook nog iets mechanisch (zoals onbalans) geweest zijn. Wees dus niet al te streng!

200.000-300.000km is een veel vaker gehoorde km-stand voor dit soort onderdelen
...

Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 20:59  ·  #6
Jan,

Welkom op ons gezellige en altijd informatieve forum! :D Dat je zowel hier als van de V70 mag genieten! Een foto uploaden kan door op volledige editor te drukken en dan add attachment. Daar kun je een foto in je bestand zoeken en uploaden. Wanneer je alle foto's hebt geuploaded klik op klaar. Dan verzenden en ze staan erop! ;)

Groetjes,

Tristan
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.07.2013 - 21:33  ·  #7
Hallo Jan,

Welkom hier.
Geen leuke berichten, ik hoop dat de komende positiever zijn.
Succes met de afhandeling.

Selected quotes for multi-quoting:   0