Het goedje wat in dat reservoir 'moet' heet Flashlube. Waatoe dient het:
Volgens de fabrikant:
Waarom FlashLube?
FlashLube is een vloeistof die voor bij benzine-auto's bijgevuld kan worden in de brandstoftank, als loodvervanger.
Bij LPG wordt dit uiteraard pittig en daarom is er een setje dat de vloeistof via het inlaatspruitstuk met het LPG/lucht-mengsel vermengt.
De fabrikant heeft de volgende claims:
- het werkt smerend voor de kleppen/zittingen en voorkomt daarmee het inslaan van de klepzittingen
- het werkt reinigend voor de verbrandingsruimte
Nu een andere vraag over dit flashlube systeem. Er zit een regelknopje op (deze stond helemaal dichtgedraaid), ik heb deze iets opengedraaid, echter hoe snel moet deze druppelen? 1 druppel per ? sec.
ik hoop dat je/iemand hier een antwoord op heeft. (lees net 12 druppels per minuut?)
Ps. foto´s zijn gemaakt en zal ze dit weekend er even opzetten.
ik heb mijn flashlube syteempje eraf gesloopt.
- LPG verbrandt al heel schoon, flashlube is een olie, als je dat bijmengt wordt het er echt niet schoner op. Niet je uitlaatgassen en ook niet je verbrandingskamers.
- smering van kleppen? onzin. klepgeleiders en klepstelen dan? twijfelachtig, die worden nl. aan de bovenkant al gesmeerd door het normale oliesmeersysteem.
- het zou slijtage tegen gaan. Hoe dan? door koeling? Mijn LPG wordt al vloeibaar ingespoten en verdampt in de inlaat. Wat denk je dat dat voor effect heeft? KOELEN! Daar kan geen flashlube tegenop. Je kleppen en klepzittingen zijn standaard al bestand tegen loodvrije benzine.
Zijn dus niet afhankelijk van loodafzetting om heel te blijven. Dan kunnen ze ook op LPG werken.
- en dan nog iets: mijn moter is een T5, een TURBO dus, d.w.z. dat als ik ECHT gas geef, dus precies wanneer ik die flashlube nodig zou hebben, dat dan die turbo staat te BOOSTEN en dus OVERDRUK produceert in het inlaatspruitstuk. No way dat er dan nog maar 1 druppel uit dat flashlube flesje komt! Sterker nog, dat flashlube flesje komt op overdruk te staan. (tenzij er een terugslag kleppie in de flashlube leiding zit maar die zat er bij mij niet in)
Voor turbo's heeft Flashlube een electronisch systeem. De hoeveelheid vloeistof wordt dan met een pompje in het spruitstuk gebracht. Of het helpt weet ik niet, maar ik weet wel dat een koprevisie voor mijn T6 duurder is. Baat het niet...