Vogelfluitje onder de wagen

 
 
 
 
 
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 11:39  ·  #1
Om maar kort en duidelijk te zijn om verwarring te voorkomen:
Ik wil weten waarom mijn auto een kort vogel gefluit / piep geluid maakt.
Dit gebeurt bij 7 van de 10 keer tijdens schakelen en opkomen koppelingspedaal. 3 van de 10 keer bij schakelen hoor je dus niks.
Ik dacht automatisch aan de koppeling.
Ik heb een tijdje zonder dat ik het wist met een vastgeroeste remklauw gereden dus koppeling slijtage zou plausibel zijn.
Echter ontstaat hier verwarring:
Heel soms hoor ik het piepje ook zonder dat ik de koppeling laat opkomen. Namelijk als ik in wat hogere toeren het gaspedaal snel loslaat en de auto een “hik” / schok maakt. Ik probeer dit geluid uit te lokken en het blijkt maar 2 van de 10 keer te komen. Ik hoor het dus veel vaker bij op laten komen koppeling. Kan het zo zijn dat een koppeling bijgeluid ook bij normaal rijden te horen is? En wat zou di kunnen zijn, waar begin ik met kijken?
Ik heb gelezen over mogelijk loshangende koppelingkabels maar vind het gek dat ik het bij een lelijke drempel of plots loslaten van het gas ook soms hoor.
Verder rijdt de auto perfect.
Wanneer ik de koppeling in z’n 2 bijna helemaal laat opkomen rolt de auto lichtjes naar voren. (Zo test je op simpele manier de koppeling toch? :) )

Alvast bedankt voor de gouden tip!
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 12:24  ·  #2
Ga er maar vanuit dat je koppelingsplaat ver versleten is.
De piep wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat de nagels, waar het voeringmateriaal mee op de plaat vastzit, het vliegwiel of de drukgroep raken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 14:00  ·  #3
Bij gas plots loslaten stopt de aandrijving vanuit de motor maar het gewicht van de auto wil door, dus die kracht komt via de koppeling richting de motor om dan op de motor af te remmen, dus inderdaad, als het dan ook piept dan verdenk ik ook de koppeling.
Je kan ook 50km/u in de 4 gaan rijden en dan het gas vol intrappen, dan zal hij ook gaan piepen/slippen waarschijnlijk.
Of andersom: met een beetje tussengas schakelen (toeren vd krukas dichterbij de toeren vd versnellingsbak brengen voordat je de koppeling laat opkomen) en dan zal hij niet piepen als je dat nauw genoeg doet.
Ervan uitgaande dat het inderdaad de koppeling is: deze auto's hebben bij mijn weten een dubbelmassavliegwiel, dus je zult je ook de vraag moeten stellen of "als alles dan toch los ligt" je er niet beter aan doet om ook nog wat andere dingen te vervangen, zoals het vliegwiel en een of ander rubber stopje/plugje wat daar achter zit (bij sommige motortypes dacht ik) en dan wordt het al gauw een dure operatie, maar de moeite wel waard als je langer met de auto door wil.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 15:01  ·  #4
Vermoed dat Bolbo het bij het rechte eind heeft.

Er schijnen er te zijn die het dubbelmassa vliegwiel vervangen door een enkel massa. Iets met kosten enzo.

Of het veel scheelt en wat het in rij effect doet, daar komt weinig terugkoppeling over.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 17:40  ·  #5
Bedankt voor de snelle reacties.
Bolbo’s uitleg klinkt wel heel logisch.
Vind het wel gek dat ik absoluut geen verlies van trekkracht merk. Schakelen gaat niet moeilijk en de toeren schieten niet omhoog ten opzichte van de snelheid. Ik vraag me dus af in hoeverre vervanging van de koppeling nu nodig is.
Ik zal met behulp van de tips nog wat tests uitvoeren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 19:50  ·  #6
Ik denk eerder aan een motorsteun en vooral dan de steun bij de versnellingsbak.

Dit is een redelijk kwetsbaar ding met een vrij klein rubber erin.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 22:32  ·  #7
Quote door martijn-a

Ik denk eerder aan een motorsteun en vooral dan de steun bij de versnellingsbak.

Dit is een redelijk kwetsbaar ding met een vrij klein rubber erin.


Bedankt voor de tip. Het zou mooi zijn als het zoiets bleek te zijn.
Ik heb eerder de tip gekregen om motorsteunen te controleren aangezien mijn pook heel soms uit de derde versnelling naar neutraal vliegt, of ertussen blijft hangen. Dit gebeurt eigenlijk alleen in een ruime bocht naar links of heel zachtjes rollen in de derde versnelling. Monteur zag niks geks na een oppervlakkige controle maar ik zal de steun nu misschien direct vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 13.06.2023 - 22:19  ·  #8
Eerst de eenvoudige dingen controleren en dan pas rigoreus gaan. test van koppeling, zoals boven beschreven is ook een makkelijke controle. Je zult niet de eerste zijn die een grote vervanging doet en er dan achterkomt dat het iets anders is.
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 07.07.2023 - 22:37  ·  #9
Quote door GRUNNS60

Eerst de eenvoudige dingen controleren en dan pas rigoreus gaan. test van koppeling, zoals boven beschreven is ook een makkelijke controle. Je zult niet de eerste zijn die een grote vervanging doet en er dan achterkomt dat het iets anders is.

Goed nieuws, ik heb laatst inderdaad eerst de versnellingsbaksteun vervangen, en de pook schiet nooit meer uit de derde versnelling.
Dat is een hele opluchting voor een klein bedrag.

Echter is de piep er nog steeds, en ik weet niet waar het vandaan komt. Je hoort het bijvoorbeeld als je het gas flink intrapt in de tweede versnelling en dan plots loslaat, wanneer de auto voorover schokt zeg maar.. je hoort het piepje af en toe ook als je over een wat hogere drempel rijdt. Maar gek genoeg ook wanneer ik inparkeer met alleen de koppeing (piep hoorbaar bij plots opkomen koppelingpedaal).

Ik heb overigens ook na een lange rit wanneer ik wil achteruitrijden met alleen de koppeling, wanneer je deze bijna te ver laat opkomen (te ver als in bijna uitvallen) dat je een rammelend geluid hoort, als 2 blikjes cola die tegen elkaar tikken. (Ik denk dat hier bij een 100% gezonde koppeling gewoon wat “getril” voelbaar moet zijn.)

Ik heb bovenstaande en meerdere koppelingstests uitgevoerd en daar zitten geen fouten. Ook tijdens het rijden werkt de koppeling gewoon naar behoren. Misschien dat het gepiep een voorteken is maar ik blijf er voorlopig nog mee rijden aangezien alles goed aanvoelt. Ik zal de overige motorsteunen nog goed bekijken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 08.07.2023 - 17:11  ·  #10
Dat geluid als blikjes is vrijwel op zeker je dubbelmassavliegwiel. Dat krijgt ook een optater bij lastwisseling (gas erop/los). Het vliegwiel bestaat uit 2 delen met veertjes ertussen, die kunnen breken en dan rinkelt het...
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Vogelfluitje onder de wagen

 · 
Posted: 10.07.2023 - 10:37  ·  #11
Quote door Bolbo

Dat geluid als blikjes is vrijwel op zeker je dubbelmassavliegwiel. Dat krijgt ook een optater bij lastwisseling (gas erop/los). Het vliegwiel bestaat uit 2 delen met veertjes ertussen, die kunnen breken en dan rinkelt het...


Ik denk vrijwel zeker dat je gelijk hebt. Die optater waar je het over hebt krijg ik inderdaad bij plots gas loslaten. Ik lees ook dat bij een defect vliegwiel de toeren een beetje onrustig kunnen zijn. Dit is na een rit van 30 minuten ongeveer wel het geval. Stationair schommelt het toerental een millimeter of 2 op en neer.
Dat wordt dus even geld opzijzetten, geen probleem om heel even te wachten aangezien er bij het rijden geen problemen zijn (en de auto is de reparatie meer dan waard!)
Bedankt allen!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0