Sinds afgelopen week heb ik wat gedoe met de koude start van mijn auto.
Ongeveer 10 seconden na het starten van de motor begint de pieper van mijn Vogels LPG systeem te piepen alsof de tank helemaal leeg is. Het enige wat dan helpt is overschakelen naar benzine. Als ik dan later alsnog over wil schakelen krijg ik direct weer die piep te horen.
Als ik de auto dan volledig uit zet (contactslot op 0) en dan weer normaal start met het LPG systeem weer op 'aan', dan schakelt hij wel normaal over naar LPG.
Dit trad op met een buiten temperatuur van 10 °C. Op benzine loopt hij goed, maar sloeg afgelopen zondag 4x achter elkaar af nadat de auto 3 dagen had stil gestaan. Dit is sindsdien niet meer voorgekomen. Wel schiet het stationair toerental direct naar de 1700 rpm bij koude start en blijft hier zo'n 10 sec hangen.
Het volgende heb ik in de afgelopen 10000 km gedaan:
- Olie en filter, bougies, luchtfilter, benzinefilter en gasfilter vervangen.
- AEB injectoren voorzien van nieuwe rubber ringen en cupjes.
- Vervolgens is de het kenveld opnieuw ingesteld zodat mijn LTFT trim weer rond de '0' bivakkeert. Hij loopt overigens ook erg goed op LPG.
De enige twee dingen waar ik nu aan denk is:
- de lpg instelling is toch niet helemaal lekker en kan daardoor niet goed met de kou overweg
- Ik heb er E10 benzine in zitten die zeker twee maanden oud is. Ik kan me voorstellen dat die inmiddels zo slecht is dat de inspuitduur bij koude start zo lang is dat deze buiten het bereik ligt van de LPG?
Ik hoor graag jullie kijk op dit probleem
Ongeveer 10 seconden na het starten van de motor begint de pieper van mijn Vogels LPG systeem te piepen alsof de tank helemaal leeg is. Het enige wat dan helpt is overschakelen naar benzine. Als ik dan later alsnog over wil schakelen krijg ik direct weer die piep te horen.
Als ik de auto dan volledig uit zet (contactslot op 0) en dan weer normaal start met het LPG systeem weer op 'aan', dan schakelt hij wel normaal over naar LPG.
Dit trad op met een buiten temperatuur van 10 °C. Op benzine loopt hij goed, maar sloeg afgelopen zondag 4x achter elkaar af nadat de auto 3 dagen had stil gestaan. Dit is sindsdien niet meer voorgekomen. Wel schiet het stationair toerental direct naar de 1700 rpm bij koude start en blijft hier zo'n 10 sec hangen.
Het volgende heb ik in de afgelopen 10000 km gedaan:
- Olie en filter, bougies, luchtfilter, benzinefilter en gasfilter vervangen.
- AEB injectoren voorzien van nieuwe rubber ringen en cupjes.
- Vervolgens is de het kenveld opnieuw ingesteld zodat mijn LTFT trim weer rond de '0' bivakkeert. Hij loopt overigens ook erg goed op LPG.
De enige twee dingen waar ik nu aan denk is:
- de lpg instelling is toch niet helemaal lekker en kan daardoor niet goed met de kou overweg
- Ik heb er E10 benzine in zitten die zeker twee maanden oud is. Ik kan me voorstellen dat die inmiddels zo slecht is dat de inspuitduur bij koude start zo lang is dat deze buiten het bereik ligt van de LPG?
Ik hoor graag jullie kijk op dit probleem