Volvo 940, Cruisecontrol en remlichten werken niet

hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Volvo 940, Cruisecontrol en remlichten werken niet

· 
Posted: 26.07.2016 - 14:35  ·  #1
Omdat er mogelijk genoeg leden zijn die in het verleden, of nog steeds, een Volvo 940 rijden of hebben gereden, probeer ik hier antwoord te krijgen op het volgende probleem.
Een vriend/collega van mij heeft een oudere Volvo 940 Station 2.3 en hij heeft sinds kort een probleem met zijn cruisecontrol en de remlichten.
Beiden doen het sinds een week niet meer. Er komt overigens geen melding op het dashboard dat de remlichten niet werken.
De zekeringen zijn nagekeken en vervangen, lampen vervangen, stroomdraad naar de remlichten nagemeten op evt draadbreuk, schakelaar rempedaal is ook nagekeken/gemeten, en ook deze zou ook gewoon werken.
Kortom, de voor hem meest voor de hand liggende zaken zijn gemeten en goed bevonden.
Iemand hier die er nog iets zinnigs over wil en kan zeggen?
GerardD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Volvo 940, Cruisecontrol en remlichten werken niet

· 
Posted: 26.07.2016 - 15:24  ·  #2
Heeft de wagen ook een trekhaak?
Ik heb zelf dit soort vage klachten wel eens gehad doordat de contactpunten in de stekker niet lekker meer op hun plek zaten en sluiting maakten.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.07.2016 - 15:32  ·  #3
Hallo Gerard.
Zit inderdaad een trekhaak onder.
Ook deze is getest met een aanhanger waarbij alles werkt behalve de remlichten. Maar het kan geen kwaad om e.e.a. in de stekker na te kijken. Bedankt :thumb:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.07.2016 - 15:33  ·  #4
De CC van een 940 werkt op vacuüm, mss eens controleren of er geen lek in het systeem zit. Bij de gaskabel zit een soort van 2e schijf/wiel waar de gaskabel naar de vacuüm gestuurde actuator gaat (een luchtbalg), ga daar eens in de buurt controleren op lekken.

Edit:
Remlicht en CC zeg je. Controleer de remlichtschakelaar nog eens goed (ook de stekker checken op cosrosie)? Als die stuk is kan ik mij voorstellen dat Volvo er een veiligheid heeft ingebouwd dat de CC niet meer ingeschakelt kan worden (de CC springt er af als je de rem in trapt namelijk).
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.07.2016 - 17:37  ·  #5
Quote door hsv70

................. Er komt overigens geen melding op het dashboard dat de remlichten niet werken.
.............
Iemand hier die er nog iets zinnigs over wil en kan zeggen?

Mijn hart opent zich....Een echte achterwielaandrijver... :thumb:

Was die melding er voordien wel? Dus controle van de lampen. (Bij mij blijft deze branden, totdat de eerste keer op de rem getrapt wordt.)

Want dit controle-relais wil nog weleens kapot gaan. Is een rond relais bij je zekeringen/relais. Misschien dat de cc niet werkt omdat de remlichten niet werken.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.07.2016 - 07:36  ·  #6
Het ronde controle-relais lijkt de boosdoener te zijn.
Een nieuwe is besteld en we hopen dat daarmee de boel weer werkt zoals Volvo het 25 jaar geleden bedoeld heeft.
Voorzover alleen bedankt voor de oplossingsgerichte input, het wordt zeer gewaardeerd.

Selected quotes for multi-quoting:   0