Volvo aan driecilinder benzinemotor

 
 
 
 
 
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 20:24  ·  #16
Ik houd het voorlopig even bij mijn 10v :D

Ja Martijn die Daewoo zal best lang meegaan. Als jij hem niet aftrapt op de snelweg :bandit: :D :devil:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 20:45  ·  #17
Daewoo ? :dont:
Martijn prefereet Volvo en gelijk heeft hij. :yes:
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:11  ·  #18
Quote door Bigdog

Hoeveel classics rijden er niet rond met 2.0 motoren, welke zelf vandaag de dag nog geen problemen geven ?
Zal wel de sound van de 5 pitter roffel missen.

ehm, volgens mij zijn die classics met 2.0 korteslag vijfpitters en geen vierpitters..
of doel je op die driepitters.. die hebben hun eigen roffel :D (ik denk bij mijn classic trouwens meer aan "gorgel" dan "roffel"..)
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:17  ·  #19
Haha ja tuurlijk Hans begrijpelijk!

Quote door 626Ronin

Quote door Bigdog

Hoeveel classics rijden er niet rond met 2.0 motoren, welke zelf vandaag de dag nog geen problemen geven ?
Zal wel de sound van de 5 pitter roffel missen.

ehm, volgens mij zijn die classics met 2.0 korteslag vijfpitters en geen vierpitters..
of doel je op die driepitters.. die hebben hun eigen roffel :D (ik denk bij mijn classic trouwens meer aan "gorgel" dan "roffel"..)


2,0 klinkt nog beter dan een 10v 2.5. Zijn inderdaad gewoon 5 pitters. Classic is bij mijn weten nooit met een 4 pitter geleverd.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:20  ·  #20
Quote door Bigdog

Daewoo ? :dont:
Martijn prefereet Volvo en gelijk heeft hij. :yes:


Voor de lange afstand zeker. Voor korte stukjes is de Daewoo ook wel erg belevingswaardig. 8-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:22  ·  #21
Quote door 626Ronin

Quote door Bigdog

Hoeveel classics rijden er niet rond met 2.0 motoren, welke zelf vandaag de dag nog geen problemen geven ?
Zal wel de sound van de 5 pitter roffel missen.

ehm, volgens mij zijn die classics met 2.0 korteslag vijfpitters en geen vierpitters..
of doel je op die driepitters.. die hebben hun eigen roffel :D (ik denk bij mijn classic trouwens meer aan "gorgel" dan "roffel"..)


Ik had het over cylinderinhoud, niet over het aantal cylinders.
De vrouw heeft ook een driepitter, een eigen geluid, maar wat een beest is dat.
Je zit al binnen de 14 seconden op 100 ! :yes:
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:23  ·  #22
Quote door Bigdog

Ik had het over cylinderinhoud, niet over het aantal cylinders.
De vrouw heeft ook een driepitter, een eigen geluid, maar wat een beest is dat.
Je zit al binnen de 14 seconden op 100 ! :lol:


Das best snel. De daewoo op 17 sec. :party: - en een top van, jawel, 144km/h !
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 21:59  ·  #23
Zozo mensen, wat een waardes!!! Niet te geloven zeg... :whisper:
Maar het stelt niets voor vergeleken bij wat de DAF presteerd hoor :dont:
Met z'n alles verslindende, niet te geloven, ontzagwekkende, wereldschokkende, giga, niet te bevatten, ja zelfs angstaanjagende vermogen van wel 45 HELE PK's sleurt die 1100(!)cc 4 pitter het automobiel in een wel heel erg buitenaardse, van tijdsbesef ontrokken dikke 23 seconden naar de 100, ja mensen, hon-derd kilometer in het uur :yes:
Maar je bent wél het snelste weg bij het stoplicht.... :thumb:

Overigens, volgens mij is zelfs de V70 N nooit met minder dan 5 cilinders geleverd. Althans, voor zover ik weet.
Als je gaat kijken naar vermogen per inhoud dan zit er eigenlijk niet eens zoveel verschil tussen de oude blokken en sommige nieuwe Volvo blokken. Ga maar na:
- Een 2.5 T5 met 300 pk heeft 120pk/l
- Een 2.5T met 193 pk heeft 77 pk/l
- Een 2.0 T5 (nieuwe 4 cilinder) met 245 pk heeft 122,5 pk/l
- Een 1.6 T4 (4 cilinder) met 180 pk heeft 112,5 pk/l

- Een 2.4 D5 met 205 pk heeft 85,4 pk/l
- Een 2.0 D4 (4 cilinder) met 181 pk heeft 90,5 pk/l

Ja daar zitten best wel verschillen in, maar sommige grotere blokken hadden meer vermogen per liter dan de huidige. Bovendien zijn de ontwikkelingen op gebied van materialen ook enorm hard gegaan, dus wat dat betreft is er ook een stuk meer mogelijk. De vraag is dan allleen of ze het ook doen...
Uiteindelijk hebben de oude blokken een goede reputatie, maar de nieuwere zouden dat net zo goed weer kunnen krijgen. De vraag is alleen hoe mooi zulke blokken lopen.
Ik heb laatst in een gehuurde Renault Clio 0.9 TCe gereden en om eerlijk te zijn viel me dat niet eens tegen (sorry, het was geen Volvo). Het blokje draaide best wel mooi rond en pakte netjes op bij alle toerentallen. De vermogens- en koppelafgifte was wel aardig lineair en de auto voelde vlot genoeg aan met 90 pk. Toch kon je wel degelijk merken dat je met een klein blok te maken had want op steilere hellingen in het Sauerland kon je goed merken dat het de turbo was die voor het vermogen zorgt. Het blok had van zichzelf wat dat betreft niet zoveel te bieden en dat gaat uiteindelijk ten koste van de soeplesse. Maar toch, al met al viel het me niet echt tegen.
Dat wil overigens niet zeggen dat de 5 cilinders nu de deur uit mogen, want dat blijft toch echt wel superieur aan dat soort keukengerei... :cook:
Maar goed, we zullen zien wat Volvo in de toekomst gaat brengen! Ik ben in ieder geval wel benieuwd, maar ook hier 'eerst zien, dan geloven'.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 13.12.2014 - 23:07  ·  #24
Overigens waarom de 5 cilinder kenmerken als typisch Vokvo. Als ik het goed heb produceert Vokvo pas sinds goed 10 jaar 5 cilinders. Daarvor 4 cilinders en alles wat geen 4 cilinder was werd panklaar ingekocht. Niks Volvo aan dus. Noch 5 noch 6 noch 8 cilinders.

Maar de motoren die Volvo zelf maakt zijn goed. Dus nogmaals, heb vertrouwen. Volvo for life, ik blijf het zeggen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 01:00  ·  #25
Quote door V-driver

Als ik het goed heb produceert Vokvo pas sinds goed 10 jaar 5 cilinders.


Haha en wat zat er dan in de 850 in 1992?

Maak daar maar 22 jaar van. :thumb:
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 10:22  ·  #26
Oeps... Daar zeg je wat. Ik zit zo in de diesels, dat ik even niet aan benzine dacht. Maar 22 is nog niet een complete automerkhistorie.


Als je dat bv afzet tegen Mazda en wankelmotoren, Subaru en boxers.... Dan heb je het over motoren die specifiek bij een merk horen.

Specifiek bij Volvo is niet de techniek, maar de betrouwbaarheid en levensduur.

En bekijk het positief. Kenmerkend aan oneven cilinder aantallen is een afwijkende geluid en looocultuur. Dan is 2 cilinders minder logischer dan 1 cilinder minder. Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 10:30  ·  #27
Haha jep. Eigenlijk al sinds 91 bij de introductie maar goed.

Ik heb ook zeker wel vertrouwen in Volvo maar heb tot op heden nog geen goede ervaring gehad met een motor met minder dan 4 cilinders. Het zal mij benieuwen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 11:38  ·  #28
Quote door V-driver

Oeps... Daar zeg je wat. Ik zit zo in de diesels, dat ik even niet aan benzine dacht.


Ook in de 850 is al een 5 cilinder diesel geleverd.
Hetzij niet door Volvo zelf ontwikkeld, maar ze reden er al wel mee rond :)
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 13:08  ·  #29
Dat weet ik. Ik had het ook over produceren, niet over in een koetswerk lepelen. ☺
Breg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: midden Limburg
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 17:19  ·  #30
De wankelmotor is oorspronkelijk van NSU in de RO 80 en ik dacht dat ze in een VW ook hebben gezeten.

De diesel in de 850 TDI was een 5 cil. van Audi, deze heb ik zelf gereden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0