Volvo aan driecilinder benzinemotor

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 18:47  ·  #31
Nsu is door vw overgenomen, vw zelf heeft nooit wankelmotors gemonteerd bij mijn weten. Citroën wel, in de Gs birotor (hoe verrassend met die naam).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 18:52  ·  #32
Het lijkt wel een orgie,
Alle fabrikanten doen het met elkaar ( w.b.t. motoren uitwisselen )
kocht je een 93 diesel zat er een Italiaanse diesel in, koop je een 1.6D bij Volvo krijg je een Berlingo motor er in.
Koop je een Jeep, heb je weer die Italiaanse diesel er in, ( niet dat die slecht is hoor )
Het is al lang geleden begonnen, Sprinter is VW LT romp...
Zo ook met de Crafter en Sprinter, nu is MB ook met Opek, Renault deed het net Opel en met Nissan, Toyota doet het weer net Peugeot ( nieuw busje )
en ga zo maar door

Een ding is zeker, beter worden doen ze niet...
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 19:19  ·  #33
Sorry voor de domheid....maar is de 1.6 D een...grrg...nhhffh.rrr...krijghetmestrotnietuit....Renault motor?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 19:21  ·  #34
PSA.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 19:53  ·  #35
Quote door Stijn

een...grrg...nhhffh.rrr...krijghetmestrotnietuit....Renault motor?


Die lui hebben best goede blokken gemaakt hoor! En ook vroeger deed men al aan downsizing, getuige het 1108cc blok in de DAF. Dat was dan wel een 4 cilinder zonder turbo, maar je mist niets.... geen wonder ook op 750kg overigens. :thumb: :yes:
Die blokken overleefden de auto's waar ze in zaten ruim, onverslijtbaar.

Met moderne blokken van Renault heb ik alleen ervaring met de 0.9TCe, die eigenlijk prima rijdt. Het viel me alleen op dat ie bij volgas tussendoor iedere keer wat hapert... en veel toeren maken heeft geen enkele zin ook al zit het vermogen bij >5000rpm.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 14.12.2014 - 20:36  ·  #36
Zat overigens de 5 cilinder 2,5 benzine niet ook in de Renault Safrane van die tijd? Is het daarme nu een Volvo of een Renault motor? Of een joint venture?
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 15.12.2014 - 20:03  ·  #37
Wijlen mijn vaderlief had ooit een Ford Granada 2.1 diesel van Fransosische komaf...AAAARRRGGHHH wat een klotebak was dat....13 keer stilstaan in een jaar tijd.
Sindsdien krijg ik spontane uitslag op alle mogelijke verkeerde plekken van Fransosiche diesels.
Vooroordeel? Yep!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 15.12.2014 - 20:55  ·  #38
Quote door Stijn

Sorry voor de domheid....maar is de 1.6 D een...grrg...nhhffh.rrr...krijghetmestrotnietuit....Renault motor?


Die is 100% PSA Peugeot en Citroen) , als je een oliefilter haalt is die gelijk aan de Berlingo.
En de 2.0D , ( is wel beter zegt men ) die komt van Ford, wat vele niet weten is dat Ford die ook bij PSA koopt.
Zo heb je ook Land Rovers met een Peugeot Diesel motor, en ook met BMW Diesel motoren, snappen jullie het nog?
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 16.12.2014 - 12:52  ·  #39
Het is dus nog meer leentjebuur dan ik al dacht.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 16.12.2014 - 14:28  ·  #40
Midden jaren '80 vorige eeuw gebruikten Volvo (264), Peugeot (604) en Renault (25 en 30) dezelfde 6 cylinder motor die van VW werd betrokken.
Heb zelf in die periode een 264 GLE in Amerika gekocht waarin de 3,5 ltr. 6 cylinder motor zat, die VW/MAN in haar LT 40 serie bouwde.
Saab maakte in die jaren gebruik voor haar 99 model van motoren van Triumph en later Ford en ontwikkelde heel veel samen met Lancia.
Leentjebuur spelen is echt van alle tijden!
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 16.12.2014 - 16:01  ·  #41
Wikipedia

Die 6 cilinder uit de 264 etc is een joint venture met Peugeot en Renault. Komt niet van Volkswagen. Dit is de zg prv motor
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 18.12.2014 - 19:29  ·  #42
Quote
Wijlen mijn vaderlief had ooit een Ford Granada 2.1 diesel van Fransosische komaf...AAAARRRGGHHH wat een klotebak was dat....13 keer stilstaan in een jaar tijd.


Ik heb ook een vergelijkbare anekdote. Een collega vertelde me dat ze haar Peugeot 306 de deur uit deden. Deze hadden ze 4 jaar gehad en de mankementen werden te talrijk. De auto had namelijk al 13 keer in de garage gestaan. Ik reageerde: zooo dat is best vaak in 4 jaar tijd. Neee, zei mijn collega. Dat aantal was voor dat jaar!! Het was oktober :'( LOL

Als ik zo'n auto had dan had ik hem spontaal in de fik gestoken. Tijdelijk ontoerekeningsvatbaar heet dat geloof ik.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 18.12.2014 - 22:00  ·  #43
Heb ooit een leasecontract van een Citroen BX GTD (3 maanden) ten einde gereden. Heb in die 3 maanden alle Citroen-monteurs van heel west nederland bij naam en toenaam leren kennen. Wat een takkebak was dat!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 18.12.2014 - 23:55  ·  #44
Quote door VolvoS60Racer

Renault heeft idd de B5254S motor gebruikt in de Safrane. Toen was de motor al lang en breed in gebruik in de 850. De 5 cilinder motor is een pure Volvo motor. En blijft voor mij ook een van de fijnste motoren die ik ooit heb mogen meemaken. Hoe later het bouwjaar hoe leuker ze werden. Totdat de B5244 modellen kwamen, toen was de pret over.


Toch even benieuwd: wat vind je niet goed aan de B5244 motoren (er zijn ook nogal wat varianten)?

Jij bent van de B5252 / B5254 serie?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 00:25  ·  #45
Waar het denk ik om gaat met een auto is de belevenis. De glimlach op je gezicht die er niet van af wil.

Hoewel de motor en zeker ook het aantal cilinders er veel toe doet -ik kan erg van onze 5 cilinders genieten, maar ook bijvoorbeeld de BMW 6 cilinders- is er meer waar ik die glimlach van krijg:
Heb ooit een Trabant gereden met twee cilinders... heel leuk!
Een Donkervoort van 600kg met een 4 cilinder audi 1,8 turbo blok met 275 pk is ook... heel leuk rijden. Je gaat hier niet in zitten maar trekt de auto aan..
Een Renault R4 met een viercylinder motor 1,1 liter heeft een heel typisch en gezellig geluidje.
Een Carver met 660cc viercilinder motor heb ik mogen rijden (8,2 sec 100km/u), een hele belevenis kan ik zeggen!

Als het puur om het geluid gaat, al eens bij een luchtshow een Rolls-Royce 27 liter V12 motor over horen komen in een Spitfire? Kippenvel en de nekharen recht overeind...

Het gaat mij bij de bovenstaande auto's duidelijk om de belevenis, niet om het aantal cilinders. Het merendeel van de (nieuwe) hedendaagse auto's is m.i. niet ontworpen op een belevenis, het zijn meer eenheidworsten, volgehangen met touch-screens.
Ik hoop dat de belevenis terug komt in de auto's, of dit nu met een 3 of 5 cilinder gaat, of elektrisch... we gaan het meemaken. Een geluid van een drie cilinder heeft mij nog nooit kunnen bekoren...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0