Volvo aan driecilinder benzinemotor

 
 
 
 
 
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 11:46  ·  #46
Quote door Stijn

Wijlen mijn vaderlief had ooit een Ford Granada 2.1 diesel van Fransosische komaf...AAAARRRGGHHH wat een klotebak was dat....13 keer stilstaan in een jaar tijd.
Sindsdien krijg ik spontane uitslag op alle mogelijke verkeerde plekken van Fransosiche diesels.
Vooroordeel? Yep!


Toch is dat niet terecht. Het blok in die Granada was de bekende Indenor diesel.
Dat is eens teengoed blok dat miljoenen keer geleverd is in veel Peugeots (403, 404, 504, 505, 604) Fords( Sierra, Granada, Scorpio),de Russische Volga, de UMM terreinauto, enz, enz. Het was ook een van de allereerste personenwagen diesels, samen met de Mercedes 190D Ponton. Ik denk dat het probleem in die Granada meer een Ford probleem was dan een Indenor probleem...
Indenor blokken kom je trouwens nog steeds tegen als jacht motoren.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 11:56  ·  #47
Over dat downsizen: n.m.m. kan dat prima. En het kan ook betrouwbaar.
Qua loopcultuur zou je een 3cil kunnen voorzien van een balansas (zie bmw K75 motorfiets uit de jaren '80) dan draait zo'n blok echt trillingvrij.

Een super gaaf voorbeeld van een echt mooie 3cil is de Ford 1.0EcoBoost (is meen ik ooit engine of the year geweest) , dat blok heeft 4kleppen per cilinder, variabele in en uitlaat klep timing, een uitlaatspruitstuk dat geintegreerd is met de turbine van de turbo, er zit directe injectie op en ik meen zelfs een balansas. Ik denk ook electrische waterpomp en electrische stuurbekrachtiging.

De angst dat zo'n blok koud snel afgetrapt wordt is niet nodig want dat kan prima software matig ondervangen worden.
Je kan het motor management zo programmeren dat de bestuurder nooit volgas kan geven als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is (dat doet bv bmw ook in de m3 en m5) en je kan de ECU ook de motor met electrische waterpomp laten nakoelen als deze warm wordt afgezet. Is allemaal vrij eenvoudig in te programmeren en zorgt er voor dat het blokje niet onnodig slijt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 13:18  ·  #48
Quote door VolvoS60Racer

Renault heeft idd de B5254S motor gebruikt in de Safrane. Toen was de motor al lang en breed in gebruik in de 850. De 5 cilinder motor is een pure Volvo motor. En blijft voor mij ook een van de fijnste motoren die ik ooit heb mogen meemaken. Hoe later het bouwjaar hoe leuker ze werden. Totdat de B5244 modellen kwamen, toen was de pret over.


Ik dacht eerst dat je een foutje maakte, ik wist wel dat ze met PRV motoren zijn uitgerust, maar een 5-cilinder Volvo motor, dat wist ik helemaal niet :P
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 17:25  ·  #49
Leuke info over de Granada motor, TEEFIVE! maar voor mijn vader was het een klotebak, en daarna is het een 240d, en 2 x een 250d geworden. Die waren echt onvoorstelbaar sterk en onverwoestbaar.
tsja, je moet ook wat geluk hebben natuurlijk, zo was onze ruk BMW 320d echt echt echt ruk, maar dat wil nog niet zeggen dat àlle BMW`s ruk zijn...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 19.12.2014 - 20:01  ·  #50
Quote door TeeFive

Je kan het motor management zo programmeren dat de bestuurder nooit volgas kan geven als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is (dat doet bv bmw ook in de m3 en m5) en je kan de ECU ook de motor met electrische waterpomp laten nakoelen als deze warm wordt afgezet. Is allemaal vrij eenvoudig in te programmeren en zorgt er voor dat het blokje niet onnodig slijt.

Dat wordt inderdaad gedaan in het hogere segment, maar wordt het ook in de instapklasse gedaan?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 24.12.2014 - 21:06  ·  #51
zou mij niks verbazen want het kost alleen wat regeltjes code extra.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo aan driecilinder benzinemotor

 · 
Posted: 24.12.2014 - 21:44  ·  #52
Quote Teefive: "je kan de ECU ook de motor met elektrische waterpomp laten nakoelen als deze warm wordt afgezet."

Begin jaren "80 reed ik de eerste serie Volvo 360GLS met de beroemde B19 motor. Hier liep een brandstofleiding zo dicht langs het uitlaatspruitstuk, dat bij warm wegzetten de brandstofleiding door het uitlaatspruitstuk zo werd opgewarmd dat "vapour lock" regelmatig optrad. Volvo loste dat destijds op, door een lokaal thermocontact een ventilatortje te laten inschakelen, dat de stralingswarmte van de brandstofleiding wegblies. Voila, simpel en doeltreffend.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0