Volvo accepteert aansprakelijkheid bij ongeval

Belangrijke stap in de ontwikkeling van autonoom rijden

Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

Volvo accepteert aansprakelijkheid bij ongeval

· 
Posted: 03.12.2015 - 11:15  ·  #1
Bron: Autoweek

Het is één van de grootste vragen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto: wie is er aansprakelijk als zo’n voertuig bij een ongeval betrokken raakt? Volvo neemt een belangrijke stap, en legt die verantwoordelijkheid bij zichzelf.

Volvo doet wel vaker gewaagde uitspraken op veiligheidsgebied. Eerder lieten de Zweden zich al ontvallen dat er vanaf 2020 geen doden of zwaargewonden meer mogen vallen bij een ongeluk met een Volvo, en nu acht het merk de tijd rijp voor de volgende grote belofte. CEO Hakan Samuelsson windt geen doekjes om: zijn merk stelt zichzelf volledig aansprakelijk als een toekomstige Volvo in volledig autonome modus bij een ongeval betrokken raakt.

Samuelsson deed zijn uitspraken tijdens een seminar in de Verenigde Staten, het land waar het ‘verantwoordelijkheidsvraagstuk’ zo mogelijk nog belangrijker is dan in Europa. Hij benadrukt dat samenwerking tussen autofabrikanten en overheden in deze fase enorm belangrijk is, omdat de zelfrijdende auto een forse aanpassing van de regelgeving vraagt.

Alleen al het testen van dit soort auto’s is in veel staten en landen een probleem vanwege de regelgeving. Volgens Samuelsson hebben veel Europese landen zichzelf daarom buiten spel gezet als geschikt testgebied, en dreigt voor een aantal Amerikaanse staten hetzelfde lot.

Eerder deze week sprak de schrijver van het beroemde boek 'Unsafe at any speed', Ralph Nader, juist zijn zorgen uit over het concept zelfrijdende auto. Hij stelt dat een computer nooit een volledige vervanging kan zijn van het menselijke inschattingsvermogen, maar daar lijkt Volvo het dus niet mee eens te zijn.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Volvo accepteert aansprakelijkheid bij ongeval

· 
Posted: 03.12.2015 - 17:50  ·  #2
Ben weleens benieuwd hoe die meneer er uit ziet als hij in deze houding een frontale botsing krijgt... moet bij het idee er een beetje om lachen, maar ik denk dat het minder prettig voelt
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2015 - 18:05  ·  #3
Quote door PepijnZ

Ben weleens benieuwd hoe die meneer er uit ziet als hij in deze houding een frontale botsing krijgt... moet bij het idee er een beetje om lachen, maar ik denk dat het minder prettig voelt

Ik denk dat de chirurg een uurtje of 2 bezig is om de restanten van dat boek uit zijn neus en tussen zijn voortanden vandaan te peuteren :lol:
Ruanna
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: honda80cc.nl
Subject:

· 
Posted: 03.12.2015 - 18:59  ·  #4
wrom zit dat stuur er nog in????
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 04.12.2015 - 17:59  ·  #5
Quote door Kaaskop
Quote door PepijnZ

Ik denk dat de chirurg een uurtje of 2 bezig is om de restanten van dat boek uit zijn neus en tussen zijn voortanden vandaan te peuteren :lol:

Ik denk het niet. Dat boek ligt op het dashboard of in de voorruit, en meneer komt niet ver genoeg naar voren om zijn voortanden in het stuur te zetten. Misschien zijn knieën in het stuur.
Ja, ik weet dat gordels nog een meter mee geven.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 11:08  ·  #6
die meter valt wel mee, maar daarom worden ze tegenwoordig eerst helemaal strak getrokken ook.
als argument vóór de computer: computers hebben geen hormoonspiegel (oestrogeen noch testosteron) :shame:
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 12:30  ·  #7
Mij lijkt het autonoom rijden straks te vergelijken is met vliegen op de automatische piloot. Het op de weg brengen, door de woonbuurt brengen en invoegen op de snelweg, waarna het op "autonoom rijden" kan worden ingeschakeld.
Zodra de bestemming is bereikt, zal het naar het industrieterrein rijden en parkeren in de garage van het bedrijf weer handmatig dienen te gebeuren. Gedurende de hele rit zul je toch attent moeten blijven en onverwachte situaties moeten blijven beoordelen.
Er wordt momenteel geëxperimenteerd met trucks, in duo's van bijna alle fabrikanten. Doel is vanaf de fabriek van de producenten, Scania in Zweden, Mercedes in Duitsland, Iveco in Italie, DAF in Nederland, in duo's naar de maasvlakte te rijden, waarbij de 1e truck volledig handmatig gestuurd wordt en daar vlak achter een grotendeels "autonoom gestuurde" truck volgt. We zijn er al volop mee bezig dus. Alhoewel ik me nog geen krantje zie lezen, als mijn auto autonoom rijdt!

http://bigtruck.nl/nieuws/item…maasvlakte

Selected quotes for multi-quoting:   0