Bron: Autoweek
Het is één van de grootste vragen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto: wie is er aansprakelijk als zo’n voertuig bij een ongeval betrokken raakt? Volvo neemt een belangrijke stap, en legt die verantwoordelijkheid bij zichzelf.
Volvo doet wel vaker gewaagde uitspraken op veiligheidsgebied. Eerder lieten de Zweden zich al ontvallen dat er vanaf 2020 geen doden of zwaargewonden meer mogen vallen bij een ongeluk met een Volvo, en nu acht het merk de tijd rijp voor de volgende grote belofte. CEO Hakan Samuelsson windt geen doekjes om: zijn merk stelt zichzelf volledig aansprakelijk als een toekomstige Volvo in volledig autonome modus bij een ongeval betrokken raakt.
Samuelsson deed zijn uitspraken tijdens een seminar in de Verenigde Staten, het land waar het ‘verantwoordelijkheidsvraagstuk’ zo mogelijk nog belangrijker is dan in Europa. Hij benadrukt dat samenwerking tussen autofabrikanten en overheden in deze fase enorm belangrijk is, omdat de zelfrijdende auto een forse aanpassing van de regelgeving vraagt.
Alleen al het testen van dit soort auto’s is in veel staten en landen een probleem vanwege de regelgeving. Volgens Samuelsson hebben veel Europese landen zichzelf daarom buiten spel gezet als geschikt testgebied, en dreigt voor een aantal Amerikaanse staten hetzelfde lot.
Eerder deze week sprak de schrijver van het beroemde boek 'Unsafe at any speed', Ralph Nader, juist zijn zorgen uit over het concept zelfrijdende auto. Hij stelt dat een computer nooit een volledige vervanging kan zijn van het menselijke inschattingsvermogen, maar daar lijkt Volvo het dus niet mee eens te zijn.

Het is één van de grootste vragen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto: wie is er aansprakelijk als zo’n voertuig bij een ongeval betrokken raakt? Volvo neemt een belangrijke stap, en legt die verantwoordelijkheid bij zichzelf.
Volvo doet wel vaker gewaagde uitspraken op veiligheidsgebied. Eerder lieten de Zweden zich al ontvallen dat er vanaf 2020 geen doden of zwaargewonden meer mogen vallen bij een ongeluk met een Volvo, en nu acht het merk de tijd rijp voor de volgende grote belofte. CEO Hakan Samuelsson windt geen doekjes om: zijn merk stelt zichzelf volledig aansprakelijk als een toekomstige Volvo in volledig autonome modus bij een ongeval betrokken raakt.
Samuelsson deed zijn uitspraken tijdens een seminar in de Verenigde Staten, het land waar het ‘verantwoordelijkheidsvraagstuk’ zo mogelijk nog belangrijker is dan in Europa. Hij benadrukt dat samenwerking tussen autofabrikanten en overheden in deze fase enorm belangrijk is, omdat de zelfrijdende auto een forse aanpassing van de regelgeving vraagt.
Alleen al het testen van dit soort auto’s is in veel staten en landen een probleem vanwege de regelgeving. Volgens Samuelsson hebben veel Europese landen zichzelf daarom buiten spel gezet als geschikt testgebied, en dreigt voor een aantal Amerikaanse staten hetzelfde lot.
Eerder deze week sprak de schrijver van het beroemde boek 'Unsafe at any speed', Ralph Nader, juist zijn zorgen uit over het concept zelfrijdende auto. Hij stelt dat een computer nooit een volledige vervanging kan zijn van het menselijke inschattingsvermogen, maar daar lijkt Volvo het dus niet mee eens te zijn.