zo'n 123 ontsteking is wel echt de moeite waard hoor. Geen geklooi meer met puntjes stellen en de motor loopt, zeker onder belasting, wat mooier en je hoeft er dus nooit meer naar om te kijken. Heb het op al onze oldtimers gezet en het gaat gewoon op de plaats van de normale rotor zonder verdere moeilijkheden (plug&play).
Ik zou dan voor de,123tune gaan , kun je alles aanpassen zoals je wenst .
Wel enige kennis vereist , met een app op de telefoon of op de computer , vervroeging etc etc .
En heb je nog een diefstal beveiliging ook , met de app kun je onsteking uit zetten .
We gaan gestaag verder. Inmiddels de deuren eens grondig bekeken: linksvoor is zo rot als wat. De huidplaat is onderaan helemaal door en daardoor de dorpel ook redelijk opgevreten.
Ik dacht: ik koop een nieuwe deur... nou, die kost gewoon minimaal 250€. En dan heb je nog steeds een deur met werk (ik ben er achter: pas als de verf eraf is, zie je hoe de toestand echt is - en het valt altijd tegen...
Vandaag via Ebay nog een new-old-stock complete huidplaat linksvoor weten te krijgen voor weinig. Dat is dus de hele plaat van het portier, tot aan het raam. Scheelt ook weer plamuur- en uitdeukwerk.
Bij de andere deuren weet ik het nog niet zeker - mijn hart zegt: in 1 keer goed aanpakken (dus ook nieuwe delen inlassen); mijn verstand zegt soms iets anders. 't Zal wel het eerste worden. Dan ben je overal in een keer van af. Rechtsvoor is prima, maar krijgt hoe dan ook een nieuw ingelaste huidplaat, want gedeukt (alleen onderste 46 cm, precies tot aan de chromen sierstrip, dus prettig weggewerkt). Achter zitten wat doorgeroeste puntjes in de plaat.
Blijft wel leuk: 54 jaar oud - de meeste dingen draai ik denk ik voor het eerst uit elkaar. "Voor de volgende 50 jaar" zeg ik dan in mezelf. De kosten lopen ondertussen rustig door. Huidplaat linksvoor 150€, onderkant deur €40, huidplaat rechts €110, en achter kosten nieuwe onderste huidplaten ook 175€ per stuk. Maar ja, overspuiten na 3 jaar kost dat ook... plus de ellende die je dan hebt.
O ja, en de motor is klaar. Onderblok is opgeboord, de kop heb ik ook maar gelijk laten doen. Kleppen en veren kun je zelf makkelijk vervangen, maar klepgeleiders is een ander verhaal. En de kosten vielen me mee: 370€ voor de kop. Dan kan ik me richten op andere dingen. Toch gaat een complete motorrevisie gewoon 2500€ kosten. En dan houd ik het gunstig.
Maar: we zijn inmiddels wel bezig aan de fase: beter maken dan het was. En dat is gewoon een gave klus. Inmiddels iemand gevonden die het constructielaswerk wil doen (dus de binnenste spatborden). Daar ga ik niet aan rommelen - 1 fout en de naden kloppen niet meer. Hechten en puntlassen volbakken kan ik zelf wel, maar bij het fijne werk laat ik me graag helpen door een prof. Hij zit in de jachtenbouw en doet veel met RVS en aluminium. Ook leuk.
Bedenk ook: deze auto is van de jaren 60 van de vorige eeuw. De meeste auto's uit die tijd waren slooprijp na 10 jaar als ze het al haalden en de APK was nog lang niet uitgevonden. Na het klokje rond (100.000 km want de tellers hadden maar 5 cijfers, of 5 + eentje die hectometers telt) te hebben gereden was de motor meestal wel aan zijn einde. Niet bij Volvo, die leken net als Mercedes destijds wel voor de eeuwigheid gebouwd.
Half werk krijg je zo veel spijt van... Dan zou je al dit werk doen, maar zou op voorhand al bepaald zijn dat het over 4 jaar weer rot is.
Ga je straks zelf ook schuren, schuren, schuren en nog meer schuren voor een mooie finish ?
Motor is compleet gereviseerd en opgebouwd. Originele dubbele SU carburateurs gekocht en gereviseerd (zat nu Stromberg op LPG op). Uiteraard ook de bijbehorende nokkenas gemonteerd.
Achteras is klaar. Vooras bijna. Alle draagarmen en ophangingsdelen gestraald en gecoat en van nieuwe rubbers voorzien. Remmerij ligt fonkeltje nieuw te wachten. Ofwel: technisch is het zo’n beetje klaar.
Volgende week begint het laswerk. Krijg daarbij hulp van een professional. Leek me wel zo veilig. Binnenspatborden voor, bodemplaten compleet, en wat kleine plekjes. Ook leuk werk.
Nu begint het dubben over de kleur... origineel is ie lichtgroen (91). Maar lichtblauw (89) is ook erg mooi... en t interieur moet ook vernieuwd worden. Is officieel groen (tikje saai); rood is ook een optie. Keuzes, keuzes, keuzes. Wel veel voldoening.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39895 Geregistreerd: 07 / 2009