Om me dan ook maar eens in de discussie te mengen: Er is vanuit de historie altijd een relatie geweest tussen Cylinderinhoud en Duurzaamheid. Het is nu nog te vroeg om te praten over de duurzaamheid (lees:betrouwbaarheid) van die 1.6 motoren die enorme vermogens moeten ophoesten of 2.0 liter dieselmotoren die het moeten opnemen tegen royale 5 en 6 cylindermotoren met veel grotere inhouden.
Ik heb in de jaren 80 een Volvo 264 GLE uit Amerika gehaald met een 3.5 liter (MAN)dieselmotor, die in Gotenborg gebouwd werd voor de USA markt. Eindeloos rijden, niet hard (135km/h)maar wel zeer comfortabel. Hoefde deze auto pas na 580.000miles (bijna 1 milj.km) naar de sloop te rijden, waarna de motor uitgebouwd is en nog steeds in een sloepje in Drimmelen zijn best doet.
Ik zie die huidige motoren met minimale inhouden dat nog niet doen!
Ik heb in de jaren 80 een Volvo 264 GLE uit Amerika gehaald met een 3.5 liter (MAN)dieselmotor, die in Gotenborg gebouwd werd voor de USA markt. Eindeloos rijden, niet hard (135km/h)maar wel zeer comfortabel. Hoefde deze auto pas na 580.000miles (bijna 1 milj.km) naar de sloop te rijden, waarna de motor uitgebouwd is en nog steeds in een sloepje in Drimmelen zijn best doet.
Ik zie die huidige motoren met minimale inhouden dat nog niet doen!