Volvo + caravan

Voor de caravanners onder ons

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Volvo + caravan

· 
Posted: 04.07.2024 - 12:09  ·  #31
Alledrie mijn Volvo's hebben een trekhaak, maar met een caravan heb ik nog nooit gereden. De vouwwagen, toen we die nog hadden, werd uiteraard moeiteloos getrokken door de V70. Op de Autoroute moest ik me echt inhouden om niet 130 te gaan rijden met die combinatie, ik reed er altijd 100 à 110 mee, dan blijft het brandstofverbruik ook binnen de perken. Sterker nog, op de Autobahn, waar ik 100 constant reed (de vouwwagen had een Tempo 100 keuring), reed ik zelfs zuiniger dan gemiddeld. Alleen heuvelop moet je wel vrij vlot terugschakelen, deze Japanse 2.0 motor zonder turbo moet je flink op toeren houden wil het nog een beetje vooruit gaan.

Met de 480 heb ik een keertje de vouwwagen opgehaald uit de stalling, toen kwam ik er achter dat de remmen van zo'n lichte auto (1000 kg) niet berekend zijn op het trekken van een aanhanger... Het kan allemaal wel, maar het is niet comfortabel.

De S70 is een stuk lichter dan de V70 (1384 resp. 1467 kg), maar mag desondanks meer trekken (1600 resp. 1320 kg). Dat ligt niet aan de grotere motor, maar aan het feit dat beide auto's zijn gekeurd op maximum massa samenstel van 3500 kg, zodat je te allen tijde binnen het B-rijbewijs blijft.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 08.07.2024 - 11:32  ·  #32
Op weg naar de stalling….
Helaas afgelopen weekend de knikarm van de luifel kapot gegaan door de wind.
We hadden een paar dagen vrij en we kijken nooit tv of nieuws.

Toen de storm op kwam zetten waren we nog net op tijd om te voorkomen dat de hele luifel eraf gewaaid zou zijn.
Wel met hulp van anderen want met 2 man gaat hij gewoon vliegen.

Binnenkort wordt hij gemaakt want 5 Aug vertrekken we voor een 3tal weken naar zuid Frankrijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Gummiebeer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 11.07.2024 - 19:04  ·  #33
De Engelse Fleetwood weer achter de Zweed gekoppeld en naar de camping gebracht. Totaal gewicht van de caravan was ongeveer 1350kg, toch lekker op de cruise 95 in de 5 zonder gemekker.

Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2024 - 16:00  ·  #34
Wat een heerlijke auto deze V70.
800km in één dag zonder een centje pijn.
MarcO
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 45
Homepage: volvo40forum.nl
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 22:50  ·  #35
Dit is de combinatie waar wij mee rijden. De D5 met chip heeft hier weinig moeite maar maar afgelopen weekend toch wat meer in de Franse bergen bij 38 graden en een helling van 7%
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 16.08.2024 - 00:09  ·  #36
En dit is onze combi inmiddels 1100 km verder door Engeland met heel wat serieuze hellingen maar het is top gegaan! We hebben hem net, en voor volgend jaar staan er wel een paar andere achterveren op het verlanglijstje 😅

Met vriendelijke groet

Walter
V70Lex
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 13.10.2024 - 13:29  ·  #37
Ben van plan om een autotrailer aan te gaan schaffen om mijn trackday auto mee te gaan vervoeren.Op mijn kentekenbewijs staat geloof ik maximaal geremd trekgewicht is 1800kg en dat zal er waarschijnlijk net zo'n beetje om gaan hangen bij mij zeg maar.Trackday auto is rond de 1075kg en een beetje aanhanger zal toch tegen de 700kg zitten,goed op papier zal het mogen maar is het ook verstandig?Ben al op diverse plekken tegen gekomen zeg maar dat ze adviseren om niet meer dan 1500/1600kg te gaan trekken?Niet dan ik van plan ben om heel ver met die combinatie te gaan rijden(meestal enkele reis 30min)maar kan zo maar eens voor komen.Of komt dan gewoon het hollandse verstand tevoorschijn..zo van..ja het mag..maar zou er effe beter remmen op zetten?

V70 2.4 170pk non turbo met handbak
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 13.10.2024 - 14:53  ·  #38
Quote door WalterH

En dit is onze combi inmiddels 1100 km verder door Engeland met heel wat serieuze hellingen maar het is top gegaan! We hebben hem net, en voor volgend jaar staan er wel een paar andere achterveren op het verlanglijstje 😅

Met vriendelijke groet

Walter

Een Volvo en een Fendt…

Beter kan bijna niet.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2024 - 15:30  ·  #39
Quote door V70Lex

Ben van plan om een autotrailer aan te gaan schaffen om mijn trackday auto mee te gaan vervoeren.Op mijn kentekenbewijs staat geloof ik maximaal geremd trekgewicht is 1800kg en dat zal er waarschijnlijk net zo'n beetje om gaan hangen bij mij zeg maar.Trackday auto is rond de 1075kg en een beetje aanhanger zal toch tegen de 700kg zitten,goed op papier zal het mogen maar is het ook verstandig?Ben al op diverse plekken tegen gekomen zeg maar dat ze adviseren om niet meer dan 1500/1600kg te gaan trekken?Niet dan ik van plan ben om heel ver met die combinatie te gaan rijden(meestal enkele reis 30min)maar kan zo maar eens voor komen.Of komt dan gewoon het hollandse verstand tevoorschijn..zo van..ja het mag..maar zou er effe beter remmen op zetten?

V70 2.4 170pk non turbo met handbak

Ik vond de leenauto met 2.4 170pk met onze caravan (1.700kg) niet een fijne combinatie. Vooral in heuveltjes van Limburg miste ik de reserves die de 2.4t wel leek te hebben.
Remmen voldeden overigens wel prima, helpt ook dat de caravan/aanhanger zelf geremd is.

Als het alleen voor korte/vlakke ritten is zou het gewoon moeten volstaan.

Kijk ook eens hier:
https://caravantrekker.nl/
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 13.10.2024 - 16:33  ·  #40
Wij zijn sinds kort ook in het bezit van een caravan. Klaar voor het avontuur. Ik heb er nu alles bij elkaar 80 km mee gereden. Hangt er zo ver mijn ervaring rijkt mooi achter. Vraagt wel veel van de motor. Valt me een klein beetje tegen.

Kijk er wel naar uit om er echt mee op vakantie te gaan. Heb er nog geen snelweg mee gereden dus ben benieuwd hoe het gaat. Al veel informatie gevonden op dit forum en op caravantrekker.

Het is een Knaus Sudwind 6504 uit 1994. Mag maximaal 1300 kg wegen. En we noemen hem Knakkie.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2024 - 22:31  ·  #41
Mooie combi!

Selected quotes for multi-quoting:   0