Alledrie mijn Volvo's hebben een trekhaak, maar met een caravan heb ik nog nooit gereden. De vouwwagen, toen we die nog hadden, werd uiteraard moeiteloos getrokken door de V70. Op de Autoroute moest ik me echt inhouden om niet 130 te gaan rijden met die combinatie, ik reed er altijd 100 à 110 mee, dan blijft het brandstofverbruik ook binnen de perken. Sterker nog, op de Autobahn, waar ik 100 constant reed (de vouwwagen had een Tempo 100 keuring), reed ik zelfs zuiniger dan gemiddeld. Alleen heuvelop moet je wel vrij vlot terugschakelen, deze Japanse 2.0 motor zonder turbo moet je flink op toeren houden wil het nog een beetje vooruit gaan.
Met de 480 heb ik een keertje de vouwwagen opgehaald uit de stalling, toen kwam ik er achter dat de remmen van zo'n lichte auto (1000 kg) niet berekend zijn op het trekken van een aanhanger... Het kan allemaal wel, maar het is niet comfortabel.
De S70 is een stuk lichter dan de V70 (1384 resp. 1467 kg), maar mag desondanks meer trekken (1600 resp. 1320 kg). Dat ligt niet aan de grotere motor, maar aan het feit dat beide auto's zijn gekeurd op maximum massa samenstel van 3500 kg, zodat je te allen tijde binnen het B-rijbewijs blijft.
Met de 480 heb ik een keertje de vouwwagen opgehaald uit de stalling, toen kwam ik er achter dat de remmen van zo'n lichte auto (1000 kg) niet berekend zijn op het trekken van een aanhanger... Het kan allemaal wel, maar het is niet comfortabel.
De S70 is een stuk lichter dan de V70 (1384 resp. 1467 kg), maar mag desondanks meer trekken (1600 resp. 1320 kg). Dat ligt niet aan de grotere motor, maar aan het feit dat beide auto's zijn gekeurd op maximum massa samenstel van 3500 kg, zodat je te allen tijde binnen het B-rijbewijs blijft.