en idd twee turbo's uit vida:
Het turbosysteem bestaat uit twee turbocompressoren van verschillende grootte: een kleine die hogedrukturbo wordt genoemd en een grote die lagedrukturbo heet.
De turbocompressoren geven een gelijkwaardige druk, maar bij verschillende toerental bereiken.
De kleine turbocompressor heeft een klein turbinehuis. Daarom reageert deze makkelijk op de uitlaatstroom, maar levert een lage stroom. De grote turbocompressor heeft een groot turbinehuis en reageer niet even snel, maar kan wel een hoge stroom leveren.
Ter inleiding wordt er door de kleine turbo laaddruk opgebouwd. De inlaatlucht passeert eerst de grote turbo die dan met een kleine drukverhoging helpt voordat de lucht de kleine turbocompressor bereikt.
De regeling van de uitlaatgassen tussen de turbocompressoren wordt aangestuurd door een klep in het spruitstuk (3), die traploos en afhankelijk van de rijsituatie wordt geregeld door een vacuümregelaar (4). De vacuümregelaar wordt geregeld door een klep, die wordt aangestuurd door de ECM.
De kleine turbo kan de druk op 2500 t/min. houden. De grote turbo begint te laden bij 2000 t/min., neemt het volledig over bij 2600 t/min. en kan daarna de laaddruk behouden totdat de motor het volledige toerental heeft bereikt.
Om te zorgen dat de grote turbocompressor geen overtoeren hoeft te maken, wordt de laaddruk met een wastegate geregeld. De wastegate is drukgestuurd en wordt geregeld via een TCV-klep die door de ECM wordt aangestuurd.
De bypass-klep (8) let erop dat de laaddrukstroom in de juiste richting gaat. Als de laaddruk vanuit de kleine turbocompressor de bypass-klep (8) bereikt, wordt de laaddruk gehinderd om achteruit naar de grote turbocompressor te gaan. De klep is zwak veerbelast en wordt geregeld door het drukverschil tussen de boven- en onderkant van de klep. De basis is dat de veer de passage vanuit de grote turbo naar de laadluchtleiding sluit, waardoor de lucht naar de kleine turbo passeert.
Als de klep (3) in het spruitstuk wordt geopend en de grote turbocompressor laaddruk begint te geven, wordt de druk aan de bovenkant van de klep hoger dan aan de onderkant. Hierdoor gaat de bypass-klep (8) open en schakelt van de kleine turbo over naar de grote. Deze functie vindt geleidelijk plaats.
Quote door FritsieV70
Quote door yes996
Jij heb een D5 Twinturbo?..
Twinturbo?
Yep, D5 met 2 turbo's. Volgens mij mag je dat twinturbo noemen :yes:
Logo is inmiddels weer hersteld.