Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

· 
Posted: 14.10.2020 - 13:47  ·  #61
Je kunt wat vinden van het beleid omtrent milieu en klimaat, maar ik heb nergens in de argumentatie van Volvo iets daarover gelezen. Het ging ze puur om het imago van veiligheid, dit hele verhaal is marketing, geen politiek.

Volvo is nothing if not safety-conscious, and it's making clear that speed is one of its greatest concerns. The Swedish brand is limiting the top speed on all its cars to 112MPH starting with the 2021 model year. Safety technology and city infrastructure isn't enough to prevent injuries at high speeds, Volvo said. The lower limits would both address this gap and encourage better driver behavior. On top of this, it hinted at using technology to restrict speeds.

Dat is een discussie die al liep bij de ontwikkeling van de Volvo 480 in de vroege jaren 80. Volvo-topman Pehr Gyllenhammer en designer Jan Wilsgaard wilden persé geen snelle, sportieve auto, dus de 1.7 liter turbomotor die door Porsche naar 170 pk was getuned werd afgevoerd naar 120 pk. Vooral Gyllenhammer wilde het imago van een veilige gezinsauto handhaven. Toen de fusie met Renault mislukte vertrok Gyllenhammer bij Volvo, zo kwam denk ik de weg vrij voor rallyauto's die vanuit Volvo worden ondersteund, de BTCC 850 bijvoorbeeld in 1994. En niet te vergeten de 850 T-5R in 1995, dat soort auto's waren ondenkbaar in de jaren 70. Het lijkt erop dat qua marketing Volvo terug is bij de gedachte van logge, veilige gezinsauto's.

Vergeet ook niet dat Volvo, mede door de Chinese eigenaar, erg in aan het zetten is op elektrische auto's. Dan is een hoge topsnelheid iets wat je als automaker niet wilt, omdat de batterij dan wel erg snel leeg is. De Polestar 2 is overigens nog niet begrensd, die kan 205 km/h halen, maar da's denk ik meer omdat ze met Tesla willen concurreren.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 16:06  ·  #62
Is het niet gewoon een ordinaire kostenbesparing? Minder snelheid is minder dure banden, minder staal, minder rekenwerk als het gaat om selecteren van dempers en veren....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 16:12  ·  #63
Quote door Vogel

Is het niet gewoon een ordinaire kostenbesparing? Minder snelheid is minder dure banden, minder staal, minder rekenwerk als het gaat om selecteren van dempers en veren....

Mwa, dat valt mee. Of ik nou waarde X of waarde Y invul.. En dan nog, Volvo weet dat die auto's ontgrenst gaan worden, en het zou mij niks verbazen als je voor bedrag X die begrenzing er af kan laten halen bij de dealer, onder het mom 'tuning' (dat kan bij de Duitse merken ook). Dus die auto is gewoon gemaakt voor die 300 pk o.i.d. (en bijbehorende topsnelheid). Niet echt veilig als je fabrieksbanden ineens ploffen of als dat ding als een dweil op de weg ligt bij 220 km/h ofzo
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 16:17  ·  #64
Quote door ohz274

Eigenlijk bedoel ik de wereldwijde betutteling, met het klimaat als excuus.

Er liggen al genoeg rapporten , 50 jaar gelededen werd het al voorspeld , en de rapporten blijken helaas erg nauwkeurig uit te komen .
Mijn vader bijna 80 inmiddels , en een echte polder pionier (boomkweker) , riep 40 jaar geleden al , dit gaat niet goed komen , we gebruiken teveel kunstmest/ stikstof , hier gaat de natuur van kapot .
Wij keken hem altijd aan , en zaten altijd te dollen , dat ie later een standbeeld kreeg .

Wel excuus heb jij dan ???
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 16:19  ·  #65
Fantasitsch toch wanneer je naast een tuning ook 4 nieuwe banden en nieuwe dempers kunt verkopen? En zeuren over matig comfort doet die klant niet!
Nu moeten ze nog schipperen tussen de comfort-rijder en de sportieve rijder., die ellende zijn ze dan van af.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 18:37  ·  #66
Quote door olaf

Quote door ohz274

Er liggen al genoeg rapporten , 50 jaar gelededen werd het al voorspeld , en de rapporten blijken helaas erg nauwkeurig uit te komen .
Mijn vader bijna 80 inmiddels , en een echte polder pionier (boomkweker) , riep 40 jaar geleden al , dit gaat niet goed komen , we gebruiken teveel kunstmest/ stikstof , hier gaat de natuur van kapot .
Wij keken hem altijd aan , en zaten altijd te dollen , dat ie later een standbeeld kreeg .

Hoe bedoel je?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 19:34  ·  #67
Quote door ohz274

Quote door olaf

Quote door ohz274

Hoe bedoel je?

Klimaat als excuus .
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 19:42  ·  #68
Echt waardeloze meningen topics dit.

Volvo is vrij om begrenzers in te stellen. Zij zijn van mening een bijdrage te leveren aan veiligheid. Hun keuze.

Men is vrij om zo’n auto te kopen of niet.

Punt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 20:18  ·  #69
Klopt, net zoals dat men vrij is om de begrenzer te verwijderen omdat ze harder dan 180 km/h willen rijden. En daar heeft iedereen zijn eigen reden voor.
Punt
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 20:20  ·  #70
Quote door olaf

Quote door ohz274

Quote door olaf

Quote door ohz274

Hoe bedoel je?

Klimaat als excuus .

Nou ik denk dat er toch wel een stukje co2-reductie in deze 180km/u filosofie zit, gezien volvo"s ambitieuze klimaatplan.

https://www.media.volvocars.co…limaatplan

Het klopt dat deze maatregel is gebracht met als doel het aantal verkeersdoden te reduceren naar nul, maar feit is dat de meeste verkeersdoden op de provinciale wegen vallen.

En begrijp me niet verkeerd, het klimaat gaat ons allen wat aan en ieder probeert op zijn eigen manier bij te dragen aan het verbeteren ervan, maar het moet ons niet door de strot worden gedrukt. En dat is nu wel het geval in de huidige klimaatdictatuur waarin nederland op de schop gaat zonder dat de kiezer ooit iets is gevraagd'.

Maar zoals Martijn ook zegt, gelukkkig ben je nog vrij om je eigen auto te kiezen punt
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 09:46  ·  #71
Quote door ohz274
het klimaat gaat ons allen wat aan en ieder probeert op zijn eigen manier bij te dragen aan het verbeteren ervan, maar het moet ons niet door de strot worden gedrukt.

Op zich ben ik dat met je eens, maar het is ook wel een feit dat mensen kuddedieren zijn en zich tegen beter weten in toch op een bepaalde manier blijven gedragen. Dat zie je nu ook met corona. Iedereen weet wat je zou moeten doen om het virus terug te dringen (afstand houden, handen ontsmetten, mondkapje op - ten minste als de afstand in het geding komt, etc etc) en toch zijn er heel veel mensen die [al dan niet bewust] die regels niet naleven, met een verhoogd risico voor zichzelf en anderen als gevolg.
Hetzelfde geldt voor het mileu: als de gevolgen niet direct individueel voelbaar zijn, is het heel aantrekkelijk om op je gewone manier door te blijven doen of zelfs naar anderen te wijzen die het (ook) niet doen, maar het probleem zit erin dat teveel mensen dat blijven doen en er in het grote geheel geen verbetering komt. Dus moet de overheid wel optreden om het gedrag van de kudde in een bepaalde richting te sturen. Het zou pas een revolutie zijn als de overheid met hun regelgeving achterblijft bij het gedrag van de mensen, dat mensen hun gedrag zodanig zouden bijsturen dat de regelgeving de beperkende factor wordt voor verbetering, in plaats van de sturende factor.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 10:18  ·  #72
Los daarvan, de pijn van dergelijke maatregelen c.q. gedragsverandering wordt nu gevoeld, het werkelijke resultaat merken de generaties die na jou komen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 12:24  ·  #73
En mocht je een Volvo kopen, welke begrensd is op 180km\h, hang hem dan aan VDash.
Net als start/ stop kun je dit uitschakelen.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 12:43  ·  #74
Je kunt de kudde elke kant op sturen die je maar wilt, het klimaatprobleem los je er niet mee op als de kudde toch steeds maar weer groter wordt...
sw2983

Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 13:29  ·  #75
Quote door Bigdog

En mocht je een Volvo kopen, welke begrensd is op 180km\h, hang hem dan aan VDash.
Net als start/ stop kun je dit uitschakelen.

Waarom zou je dat doen?

Selected quotes for multi-quoting:   0