Je kunt wat vinden van het beleid omtrent milieu en klimaat, maar ik heb nergens in de argumentatie van Volvo iets daarover gelezen. Het ging ze puur om het imago van veiligheid, dit hele verhaal is marketing, geen politiek.
Volvo is nothing if not safety-conscious, and it's making clear that speed is one of its greatest concerns. The Swedish brand is limiting the top speed on all its cars to 112MPH starting with the 2021 model year. Safety technology and city infrastructure isn't enough to prevent injuries at high speeds, Volvo said. The lower limits would both address this gap and encourage better driver behavior. On top of this, it hinted at using technology to restrict speeds.
Dat is een discussie die al liep bij de ontwikkeling van de Volvo 480 in de vroege jaren 80. Volvo-topman Pehr Gyllenhammer en designer Jan Wilsgaard wilden persé geen snelle, sportieve auto, dus de 1.7 liter turbomotor die door Porsche naar 170 pk was getuned werd afgevoerd naar 120 pk. Vooral Gyllenhammer wilde het imago van een veilige gezinsauto handhaven. Toen de fusie met Renault mislukte vertrok Gyllenhammer bij Volvo, zo kwam denk ik de weg vrij voor rallyauto's die vanuit Volvo worden ondersteund, de BTCC 850 bijvoorbeeld in 1994. En niet te vergeten de 850 T-5R in 1995, dat soort auto's waren ondenkbaar in de jaren 70. Het lijkt erop dat qua marketing Volvo terug is bij de gedachte van logge, veilige gezinsauto's.
Vergeet ook niet dat Volvo, mede door de Chinese eigenaar, erg in aan het zetten is op elektrische auto's. Dan is een hoge topsnelheid iets wat je als automaker niet wilt, omdat de batterij dan wel erg snel leeg is. De Polestar 2 is overigens nog niet begrensd, die kan 205 km/h halen, maar da's denk ik meer omdat ze met Tesla willen concurreren.
Quote
Volvo is nothing if not safety-conscious, and it's making clear that speed is one of its greatest concerns. The Swedish brand is limiting the top speed on all its cars to 112MPH starting with the 2021 model year. Safety technology and city infrastructure isn't enough to prevent injuries at high speeds, Volvo said. The lower limits would both address this gap and encourage better driver behavior. On top of this, it hinted at using technology to restrict speeds.
Dat is een discussie die al liep bij de ontwikkeling van de Volvo 480 in de vroege jaren 80. Volvo-topman Pehr Gyllenhammer en designer Jan Wilsgaard wilden persé geen snelle, sportieve auto, dus de 1.7 liter turbomotor die door Porsche naar 170 pk was getuned werd afgevoerd naar 120 pk. Vooral Gyllenhammer wilde het imago van een veilige gezinsauto handhaven. Toen de fusie met Renault mislukte vertrok Gyllenhammer bij Volvo, zo kwam denk ik de weg vrij voor rallyauto's die vanuit Volvo worden ondersteund, de BTCC 850 bijvoorbeeld in 1994. En niet te vergeten de 850 T-5R in 1995, dat soort auto's waren ondenkbaar in de jaren 70. Het lijkt erop dat qua marketing Volvo terug is bij de gedachte van logge, veilige gezinsauto's.
Vergeet ook niet dat Volvo, mede door de Chinese eigenaar, erg in aan het zetten is op elektrische auto's. Dan is een hoge topsnelheid iets wat je als automaker niet wilt, omdat de batterij dan wel erg snel leeg is. De Polestar 2 is overigens nog niet begrensd, die kan 205 km/h halen, maar da's denk ik meer omdat ze met Tesla willen concurreren.