Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

· 
Posted: 07.08.2021 - 13:34  ·  #76
Quote door sw2983

Quote door Bigdog

En mocht je een Volvo kopen, welke begrensd is op 180km\h, hang hem dan aan VDash.
Net als start/ stop kun je dit uitschakelen.

Waarom zou je dat doen?

Omdat 180km/h wel erg traag is?
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 15:44  ·  #77
Een kennis rijdt een recente V60 en toevallig zakelijk ook veel DLD.
Vindt de begrenzing nu na een klein jaartje V60 wel lichtelijk irri geloof ik.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 17:58  ·  #78
Quote door sw2983

Quote door Bigdog

En mocht je een Volvo kopen, welke begrensd is op 180km\h, hang hem dan aan VDash.
Net als start/ stop kun je dit uitschakelen.

Waarom zou je dat doen?

-start/stop is irritant
-harder dan 180 km/h is ook wel eens leuk
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 18:03  ·  #79
Het start/stop bij Volvo vind ik perfect. Zolang de wagen in de versnelling staat blijft hij gewoon lopen. Sommige merken laten de motor uitvallen zodra je stilstaat, dat vind ik wel irritant.

En 180+ rijden is leuk, en de begrenzer op 180 is een serieus signaal met een reden. Alleen is de echte oplossing een forse krimp van de wereldpopulatie.

Ik kan alleen tot nu toe weinig vrijwilligers vinden om er wat een te doen. #suicide
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 19:53  ·  #80
180km/h als veiligheidsargument is kul.
Ook met 150 km/h is de impact bij een aanrijding zo groot dat het menselijk lichaam daar niet tegen bestand is.

Het klimaat argument is wel een reden. Om dat argument serieus te nemen zou de Vmax verder omlaag moeten.
Kennlijk durft men dat bij Volvo niet aan.

Voor Nederland is dit een vrijwel theoretische discussie. Door de verkeersdrukte is het slechts tijdens nachtelijke uren mogelijk hard te rijden.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 21:27  ·  #81
Quote door martijn-a

Het start/stop bij Volvo vind ik perfect. Zolang de wagen in de versnelling staat blijft hij gewoon lopen.

Wat te denken van een automaat ?
Ook in de versnelling gaat hij bij stilstand gewoon uit.
Lekker als je net van de snelweg afkomt………
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 21:57  ·  #82
Quote door Wakkerewilly

180km/h als veiligheidsargument is kul.
Ook met 150 km/h is de impact bij een aanrijding zo groot dat het menselijk lichaam daar niet tegen bestand is.

Het klimaat argument is wel een reden. Om dat argument serieus te nemen zou de Vmax verder omlaag moeten.
Kennlijk durft men dat bij Volvo niet aan.

Voor Nederland is dit een vrijwel theoretische discussie. Door de verkeersdrukte is het slechts tijdens nachtelijke uren mogelijk hard te rijden.

Milieu is ook een kul argument uiteindelijk. Anders brengen ze geen modellen met +200 pk uit. Met 100 pk kom je er uiteindelijk ook wel (ook in een XC90) :P
Age_D5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 02:27  ·  #83
Wassen neus, die CO2 van de automotive. Al eens gekeken naar transport over het water met die ENORME dieselwolken en bijhorende vervuiling?
Dat is dan minder erg omdat het 'op' zee is en de bevolking minder snel treft.

Maatje van mij zit in die milieuscene calculaties en dankzij corona zijn alle nertsenfokkers out off business gezet.
Alleen die besparing aan CO2 uitstoot is 8x groter(!) dan alle gecombineerde maatregelen van de afgelopen 3 jaar binnen het volledige Europese wagenpark.

Shoot me.....
sw2983

Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 09:17  ·  #84
Start stop uitzetten snap ik.

Maar 180 is toch hard zat. Waar willen jullie 181 scheuren dan?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 11:03  ·  #85
In Nederland zeker niet, hier kost het je je rijbewijs.
Maar dit is meer iets wat te maken heeft met “het gevoel”.
Als je het een keer zou willen, dan is het leuk dat het kan……
Hetzelfde geldt ook voor een tuning.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 11:17  ·  #86
Voor de 1 is 100km/h prima want zuinig, maar persoonlijk vind ik 170 a 180km/h op een lange rustige rit een fijne kruissnelheid. Je bent een stuk frisser en alerter onderweg en het scheeld enorm veel tijd.

Als dat dan de max al is is het nogal frustrerend wanneer je wel een keertje gas wil geven.. Het hoeft geen 300km/h+ te gaan, maar als de situatie het toe laat dan is 250km/h wel leuk om even lekker door te rijden.
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 11:43  ·  #87
Quote door Bigdog

Quote door martijn-a

Het start/stop bij Volvo vind ik perfect. Zolang de wagen in de versnelling staat blijft hij gewoon lopen.

Mja ik moet zeggen dat dat mij niet zo stoort, als ik de snelweg afkom dan mag die motor best even 200 meter uitstaan en pas tot leven komen als ik hem nodig heb. Doorgaans moet ik toch even stilstaan aan het einde van de afrit voor ik voldoende overzicht heb om de weg op te draaien. De huidige motoren starten vlot genoeg om niet al te hinderlijk te zijn en met een Hybride is het gat nog kleiner omdat je vaak toch eerst op de elektro weg kan rijden.

Ik zet wel serieuze vraagtekens bij hoe aardig dit voor je motor is. Als ik afga op mijn Toyota ervaringen dan geeft het starten (al dan niet rollend) een beste klap op de aandrijflijn wanneer de motor (vermoedelijk door een wat slome CVT) meteen op 5000 toeren gestart word en daar blijft hangen tot de wat slome CVT bijgebeend is.

Op mijn eigen Seat is het ook al geen groot succes, telkens bij koude motor afslaan en dan net niet snel genoeg opstarten om met het verkeer mee te komen is ronduit irritant en ook als ik de snelweg af kom met goed warme motor en turbo dan heb ik liever dat het ding gewoon blijft lopen. (Overigens bij het chipppen is de stop/start uitgeschreven gelukkig)

Tsja en dat begrenzen op 180; opzich is dat in bijna alle situaties wel hard genoeg natuurlijk, maar het is een stomme maatregel. 180 of bij wijze van spreken 240 topsnelheid is beiden genoeg om het niet na te vertellen als je een boom knuffelt en voor het milieu zal het ook wel geen verschil maken. Zet hem dan op 140, maar dan koopt niemand de auto meer.

Of pas het toe zoals enkele sportwagen fabrikanten waar de begrenzer op basis van de GPS word ingesteld. Hoewel daar zeker haken en ogen aanzitten lijkt me dat aan de ene kant niet zo gek; NL 140 max, DE begrenzer op whatever en ben je op een circuit dan gaan alle registers open. Alleen aan de andere kant ben ik ook wel weer iemand die gewoon zo hard rijd als hij wil en geen kinderjuf op wielen wil die wel even bepaald hoe ik mijn eigen auto moet rijden. Als ik met 190 over een landweggetje wil rijden vliegen dan is dat mijn keuze (en accepteer ik eventuele gevolgen).

Alleen is het dan weer wachten tot de overheid besluit de auto's op die manier vast te leggen op 100 kmh, iets wat ik in de toekomst nog wel zie gebeuren. Zelfrijdende auto die gewoon niet harder kan dan toegestaan. (heel fijn als je met spoed naar het ziekenhuis wil of een ander noodgeval hebt)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 12:27  ·  #88
Quote door sw2983

Start stop uitzetten snap ik.

Maar 180 is toch hard zat. Waar willen jullie 181 scheuren dan?

Correctie, jij vindt 180 km/h hard zat ;)
In Duitsland kan je prima harder rijden. En ik moet toegeven dat ik 'm ook wel eens even doortrek op een lege A18 's avonds :)
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 15:42  ·  #89
Quote door headlight

Quote door Bigdog

Quote door martijn-a

Mja ik moet zeggen dat dat mij niet zo stoort, als ik de snelweg afkom dan mag die motor best even 200 meter uitstaan en pas tot leven komen als ik hem nodig heb. Doorgaans moet ik toch even stilstaan aan het einde van de afrit voor ik voldoende overzicht heb om de weg op te draaien. De huidige motoren starten vlot genoeg om niet al te hinderlijk te zijn en met een

Met legale snelheden op Nederlandse wegen is het gevraagde vermogen van de motor niet meer dan 40% van het beschikbare vermogen. Toch vindt de motor het fijn na de snelweg rit nog even na te koelen.
Abrupt de motor uitzetten zoals dat met start stop gebeurt is niet aan te bevelen.

Start stop is het gevolg van de milieu gekte die toegeslagen is bij constructeurs.
Metingen op het voorgeschreven testtraject tonen een iets lager verbruik wanneer de motor afgezet wordt bij stlstand van de auto.
Het komt in de plaats van het inmiddels niet meer toegestane afplakken van carrosserienaden, bandenspanning verhogen en dergelijke om het verbruik van de auto te verlagen.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.08.2021 - 16:00  ·  #90
Quote door Wakkerewilly

Start stop is het gevolg van de milieu gekte die toegeslagen is bij constructeurs.

Grappig dat jij de constructeurs daar de schuld van geeft.

Selected quotes for multi-quoting:   0