Quote door Bigdog
Quote door martijn-a
Het start/stop bij Volvo vind ik perfect. Zolang de wagen in de versnelling staat blijft hij gewoon lopen.
Wat te denken van een automaat ?
Ook in de versnelling gaat hij bij stilstand gewoon uit.
Lekker als je net van de snelweg afkomt………
Mja ik moet zeggen dat dat mij niet zo stoort, als ik de snelweg afkom dan mag die motor best even 200 meter uitstaan en pas tot leven komen als ik hem nodig heb. Doorgaans moet ik toch even stilstaan aan het einde van de afrit voor ik voldoende overzicht heb om de weg op te draaien. De huidige motoren starten vlot genoeg om niet al te hinderlijk te zijn en met een Hybride is het gat nog kleiner omdat je vaak toch eerst op de elektro weg kan rijden.
Ik zet wel serieuze vraagtekens bij hoe aardig dit voor je motor is. Als ik afga op mijn Toyota ervaringen dan geeft het starten (al dan niet rollend) een beste klap op de aandrijflijn wanneer de motor (vermoedelijk door een wat slome CVT) meteen op 5000 toeren gestart word en daar blijft hangen tot de wat slome CVT bijgebeend is.
Op mijn eigen Seat is het ook al geen groot succes, telkens bij koude motor afslaan en dan net niet snel genoeg opstarten om met het verkeer mee te komen is ronduit irritant en ook als ik de snelweg af kom met goed warme motor en turbo dan heb ik liever dat het ding gewoon blijft lopen. (Overigens bij het chipppen is de stop/start uitgeschreven gelukkig)
Tsja en dat begrenzen op 180; opzich is dat in bijna alle situaties wel hard genoeg natuurlijk, maar het is een stomme maatregel. 180 of bij wijze van spreken 240 topsnelheid is beiden genoeg om het niet na te vertellen als je een boom knuffelt en voor het milieu zal het ook wel geen verschil maken. Zet hem dan op 140, maar dan koopt niemand de auto meer.
Of pas het toe zoals enkele sportwagen fabrikanten waar de begrenzer op basis van de GPS word ingesteld. Hoewel daar zeker haken en ogen aanzitten lijkt me dat aan de ene kant niet zo gek; NL 140 max, DE begrenzer op whatever en ben je op een circuit dan gaan alle registers open. Alleen aan de andere kant ben ik ook wel weer iemand die gewoon zo hard rijd als hij wil en geen kinderjuf op wielen wil die wel even bepaald hoe ik mijn eigen auto moet rijden. Als ik met 190 over een landweggetje wil
rijden vliegen dan is dat mijn keuze (en accepteer ik eventuele gevolgen).
Alleen is het dan weer wachten tot de overheid besluit de auto's op die manier vast te leggen op 100 kmh, iets wat ik in de toekomst nog wel zie gebeuren. Zelfrijdende auto die gewoon niet harder kan dan toegestaan. (heel fijn als je met spoed naar het ziekenhuis wil of een ander noodgeval hebt)