Quote door Wakkerewilly
Met legale snelheden op Nederlandse wegen is het gevraagde vermogen van de motor niet meer dan 40% van het beschikbare vermogen. Toch vindt de motor het fijn na de snelweg rit nog even na te koelen.
Abrupt de motor uitzetten zoals dat met start stop gebeurt is niet aan te bevelen.
Start stop is het gevolg van de milieu gekte die toegeslagen is bij constructeurs.
Metingen op het voorgeschreven testtraject tonen een iets lager verbruik wanneer de motor afgezet wordt bij stlstand van de auto.
Het komt in de plaats van het inmiddels niet meer toegestane afplakken van carrosserienaden, bandenspanning verhogen en dergelijke om het verbruik van de auto te verlagen.
Dan moet je de andere helft van mijn bericht ook even lezen
Quote
Ik zet wel serieuze vraagtekens bij hoe aardig dit voor je motor is. Als ik afga op mijn Toyota ervaringen dan geeft het starten (al dan niet rollend) een beste klap op de aandrijflijn wanneer de motor (vermoedelijk door een wat slome CVT) meteen op 5000 toeren gestart word en daar blijft hangen tot de wat slome CVT bijgebeend is.
Op mijn eigen Seat is het ook al geen groot succes, telkens bij koude motor afslaan en dan net niet snel genoeg opstarten om met het verkeer mee te komen is ronduit irritant en ook als ik de snelweg af kom met goed warme motor en turbo dan heb ik liever dat het ding gewoon blijft lopen. (Overigens bij het chippen is de stop/start uitgeschreven gelukkig)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat (in elk geval voor mijzelf) de irritatie van het systeem wel meevalt omdat ik bijvoorbeeld in de situatie van Bigdog de motor toch niet gebruik. Maar dat staat (zoals wat ik daaronder schreef) los van wat de motor er zelf van vind.
Ik denk trouwens dat zoals Bartk aangeeft dit ook niet zozeer bij de constructeurs ligt, maar meer bij de overheid die de regels bepaald. Een goed voorbeeld daarvan is de 1.2 TDI Slowmotion zoals in mijn Ibiza. De Polo, Fabia en Ibiza waren puur gebouwd om maar aan alle regels te voldoen. Dat is VW gelukt, maar ik denk niet dat ze trots zijn op het eindresultaat.
En een heel andere discussie is dan weer hoe effectief al die regels zijn want zodra die auto's eenmaal besteld waren en de voordeeltjes berekend toen gingen al die rottige eco bandjes eronder weg voor fatsoenlijk spul en zodra het kon werden massaal de EGR's eruit gesloopt en werd de boel gechipt zodat er tenminste fatsoenlijk mee te rijden viel (ik ben ook schuldig overigens)
Ik heb het in een ander topic al eens aangehaald; ik ben erg benieuwd hoeveel beter al die regeltjes gaan zijn voor de toekomst. Want wat zou schadelijker zijn? Een auto met een 2.4 die 20 jaar mee gaat en wat meer uitstoot, of een nieuwe auto met een 1.0 eco blokje wat niet fatsoenlijk rijd en zich binnen een paar jaar dood werkt. En dan hebben we het nog even niet over het produceren en afvoeren van accu's. Dat feest gaan we met een paar jaar ook krijgen.