1 juni 2009 | Tekst: Cornelis Kit | Bron: Autoweek.nl
De Zweedse energieproducent Vattenfall (zeer waarschijnlijk de nieuwe eigenaar van Nuon) is een samenwerkingsverband aangegaan met Volvo om in 2012 plug-in hybride auto’s op de markt te brengen.
In 2007 presenteerde Volvo de C30 plug-in hybride conceptcar en daarna bleef het lang stil. Nu brengen de Zweden de ontwikkeling in een stroomversnelling. Het is de bedoeling dat Volvo de productie van de auto op zich neemt en Vattenfall de ontwikkeling van laadsystemen en de productie van elektriciteit.
Om welke modellen het gaat is nog niet bekend, wel weten we dat de plug-ins een lithium-ionaccu aan boord krijgen die in vijf uur opgeladen kan worden. Wanneer batterij leeg is, zal een dieselmotor aanspringen om middels een generator de accu bij te laden en de elektromotor verder van elektriciteit te voorzien.
Nog deze zomer zal Volvo drie prototypes op basis van de V70 inzetten met andere techniek dan wat er in 2012 in serieproductie gaat. Het doel van deze proto’s is de behoefte van klanten te peilen. Ook kunnen zo de rij- en laadgewoonten vast worden gesteld. Vattenfall gaat laadpunten in de openbare ruimte testen.
Na Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van de plug-ins. Volvo Cars Nederland is op dit moment in gesprek met verschillende energieleveranciers over het op korte termijn opzetten van een proef met demonstratieauto’s.
De Zweedse energieproducent Vattenfall (zeer waarschijnlijk de nieuwe eigenaar van Nuon) is een samenwerkingsverband aangegaan met Volvo om in 2012 plug-in hybride auto’s op de markt te brengen.
In 2007 presenteerde Volvo de C30 plug-in hybride conceptcar en daarna bleef het lang stil. Nu brengen de Zweden de ontwikkeling in een stroomversnelling. Het is de bedoeling dat Volvo de productie van de auto op zich neemt en Vattenfall de ontwikkeling van laadsystemen en de productie van elektriciteit.
Om welke modellen het gaat is nog niet bekend, wel weten we dat de plug-ins een lithium-ionaccu aan boord krijgen die in vijf uur opgeladen kan worden. Wanneer batterij leeg is, zal een dieselmotor aanspringen om middels een generator de accu bij te laden en de elektromotor verder van elektriciteit te voorzien.
Nog deze zomer zal Volvo drie prototypes op basis van de V70 inzetten met andere techniek dan wat er in 2012 in serieproductie gaat. Het doel van deze proto’s is de behoefte van klanten te peilen. Ook kunnen zo de rij- en laadgewoonten vast worden gesteld. Vattenfall gaat laadpunten in de openbare ruimte testen.
Na Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van de plug-ins. Volvo Cars Nederland is op dit moment in gesprek met verschillende energieleveranciers over het op korte termijn opzetten van een proef met demonstratieauto’s.