Quote door bartv70
Valt iets voor te zeggen, je koopt een import of doet het zelf omdat de autos via een dealer te duur zijn. Maar je wil de dealer wel gebruiken, kan me er iets bij voorstellen dat ze niet allemaal heel happig zijn.
Zelf op het werk heb ik hetzelfde met elektrisch handgereedschap. Ik werk bij een groothandel voor bouw en industrie. Bij ons zijn die machines duurder als bij div internetshops. Dat komt omdat wij alleen bij de Nederlandse importeur kunnen kopen van bijv makita, bosch, festool etc.. Grijs import is vaak veel goedkoper, maar onze accessoires zijn weer veel goedkoper en dat merken ze (helaas) niet. Maar wel bij ons komen voor garantie, ja doei!
Wordt een beetje off-topic, maar qua garantie doet Volvo überhaupt moeilijk als de auto uit het buitenland komt.
De V70 die ik 3 jaar geleden heb gekocht was niet te vinden bij de dealers, die waren ofwel veel te nieuw (dus buiten budget) ofwel diesel en automaat en in de kleur van het pak van een consultant (zwart/donkergrijs/donkerblauw), alledrie dingen die mijn vrouw (die het meest met de V70 rijdt) niet wil. Dus: geïmporteerde V70 gekocht die wel aan de eisen voldeed. Met uitgebreide historie, niet alleen het boekje maar ook een pak rekeningen erbij. Gekocht bij een autobedrijf die de auto's zelf uit Zweden haalde en de auto afleverde met Nederlandse gebruiksaanwijzing en boordcomputer op Nederlandse taal. Dealer deed wel moeilijk bij een importauto maar de receptie werkplaats van deze dealer (Verkerk in Houten) doet ALTIJD moeilijk want het is gewoon een vervelende vent die achter de balie staat. Wat de neuk maakt het nou uit waar de klant zijn auto vandaan heeft, als hij bereid is om bij jou een heleboel euro stuk te slaan aan onderdelen of een onderhoudsbeurt? De auto was net 6 jaar oud toen ik daar voor het eerst kwam. Ik snap nog steeds niet waarom die kerel zo ontzettend vervelend deed.
Afijn, de auto had in januari 2017 een nieuwe brandstofpomp gekregen, maar in december 2017 ging deze weer stuk. Volvo Assistance bracht de auto naar de dealer, dealer kon qua garantie niets voor me doen, want reparatie niet bij hen uitgevoerd en onderdeel niet door hen geleverd dus kostte weer 800 euro. Ik kreeg totaal geen respons van de dealer in Zweden (Bilia) waar deze pomp is vervangen, het woord klantenservice komt kennelijk niet in het Zweedse woordenboek voor. Volvo Zweden gevraagd wat mijn rechten zijn, dat antwoord was simpel: bij export vervallen alle garanties. De enige garantie die je kunt claimen is bij de verkoper. Aangezien het juridisch een lastig verhaal wordt en er geen kwade opzet in het spel was oftewel domme pech, heb ik het hierbij gelaten.
TL;DR: bij een exportauto garantie claimen? haha, trolololololol!