Hallo allemaal,
Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik een vraag over mijn S60 heb. Mijn naam is Jeroen, en ik kom uit de omgeving van Zwolle. Sinds een maandje de (trotse) eigenaar van een S60 uit 2003 (model 2004) met de 163 PK diesel motor.
Sinds een weekje een nieuwe koppeling/drukgroep/drukgroeplager erin (+ nog wat kleine dingen), dus hoopte dat ik de komende tijd probleemloos kan rijden......
Echter... Het viel mij op dat er een lichte ratel hoorbaar is in de cilinderkop. Ik ben naar mijn (universele) garage gegaan, daar is met een stethoscoop geluisterd.
Conclusie: het geluid komt uit de omgeving van het rode vierkantje in onderstaande foto.
Ook is geluisterd naar de EGR klep (zit er vlak achter), dit was het niet.
Het geratel/getik gaat behoorlijk snel, ongeveer 2-3x sneller dat een te losse klep zou tikken tijdens stationair draaien, daarom denken we ook niet dat het iets is met de kleppen, hydraulische klepstoters oid.
Uit de tekeningen van de cilinderkop worden we ook niet veel wijzer, volgens mij zit er verder niets wat dit geluid kan veroorzaken. De uitlaat-nokkenas stuurt de hogedrukpomp aan, maar deze zit aan de andere kant als waar het geluid vandaan komt.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn????
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Jeroen.
Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik een vraag over mijn S60 heb. Mijn naam is Jeroen, en ik kom uit de omgeving van Zwolle. Sinds een maandje de (trotse) eigenaar van een S60 uit 2003 (model 2004) met de 163 PK diesel motor.
Sinds een weekje een nieuwe koppeling/drukgroep/drukgroeplager erin (+ nog wat kleine dingen), dus hoopte dat ik de komende tijd probleemloos kan rijden......
Echter... Het viel mij op dat er een lichte ratel hoorbaar is in de cilinderkop. Ik ben naar mijn (universele) garage gegaan, daar is met een stethoscoop geluisterd.
Conclusie: het geluid komt uit de omgeving van het rode vierkantje in onderstaande foto.
Ook is geluisterd naar de EGR klep (zit er vlak achter), dit was het niet.
Het geratel/getik gaat behoorlijk snel, ongeveer 2-3x sneller dat een te losse klep zou tikken tijdens stationair draaien, daarom denken we ook niet dat het iets is met de kleppen, hydraulische klepstoters oid.
Uit de tekeningen van de cilinderkop worden we ook niet veel wijzer, volgens mij zit er verder niets wat dit geluid kan veroorzaken. De uitlaat-nokkenas stuurt de hogedrukpomp aan, maar deze zit aan de andere kant als waar het geluid vandaan komt.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn????
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Jeroen.