Gisteren werd ik door mn vrouw gebeld nadat ze klaar was met sporten. Onze Volvo S60 140pk 2001 benzine wilde niet meer starten. Eerst heb ik haar door de telefoon geprobeerd te helpen, maar niks hield. Dus uiteindelijk zelf op de fiets erheen.
Bij het draaien van de sleutel tot positie II ging alles zoals normaal. Dashboard lichte op, brandstofpomp hoorde ik kort brommen, airco en radio gingen aan. Maar toen ik door draaide gebeurde er niks. Ik hoorde geen relais klapperen, dus de accu leek niet het probleem. Ook met reserve sleutel wilde zij niet starten.
Ik had mn laptop en dice mee, maar had mn hd vergeten, dus kon niet uitlezen. (Had recent te weinig ruimte op mn laptop dus de vm verplaatst naar een externe hd)
Dus auto laten staan bij de sportschool en op de fiets naar huis.
Goed om nog even te vermelden, het meldingdisplay links op het dashboard is stuk. Mogelijk had ik daar anders een melding over de startonderbreking zien staan? (Heb ik zelf stuk gemaakt bij het hersolderen van de chips op het dashboard, dat zo ineens uitviel)
Ondanks dat ik niet kon uitlezen toch even aan het rond zoeken geweest. De accu leek het niet te zijn. Ventilatie, radio alles sprong aan. En geen geklapper van relais bij startpoging.
Wat ik tegenkwam zou het de startonderbreking kunnen zijn. Ik las dat de antenne ring rondom het contactslot problemen kan geven. Ook noemde iemand sleepcontactjes in het contactslot. Zou te verhelpen zijn met contacspray.
Ik herinnerde me ineens dat ik een paar dagen eerder bij het starten ook bot ving. Eerste keer deed ie niks, bij terugdraaien en opnieuw aan draaien startte die wel. Ik dacht er toen niet zoveel van.
Vanochtend vroeg, voor mijn werk aan, naar de auto gefietst met laptop en hd. Ik had vaag de hoop dat hij nu misschien zou starten. Dat zou passen bij de symptomen van problemen met de antenne ring.
Dus eerst geprobeerd te starten. En jawel hoor, ze startte prima. Wel met een korte vertraging leek het. Al kan dat ook mijn waarneming zijn omdat ik gespannen luisterde.
Dus auto teruggereden, dan stond die tenminste thuis en door naar t werk.
Vanavond de volvo uitgelezen met vida. Accu voltage is met 11.7V prima. Voltage bij lopen is met 14.4V ook prima.
Er staan wel wat meldingen in, maar geen die iets te maken hebben met niet starten.
Mijn eerste verdenking is nog steeds dat het te maken heeft met de startonderbreking. Voor ik een nieuwe immobiliser ring bestel a 69 euro.
Wat zijn jullie gedachten. Wat kan ik nog meer testen om tot de oorzaak te komen?
Bij het draaien van de sleutel tot positie II ging alles zoals normaal. Dashboard lichte op, brandstofpomp hoorde ik kort brommen, airco en radio gingen aan. Maar toen ik door draaide gebeurde er niks. Ik hoorde geen relais klapperen, dus de accu leek niet het probleem. Ook met reserve sleutel wilde zij niet starten.
Ik had mn laptop en dice mee, maar had mn hd vergeten, dus kon niet uitlezen. (Had recent te weinig ruimte op mn laptop dus de vm verplaatst naar een externe hd)
Dus auto laten staan bij de sportschool en op de fiets naar huis.
Goed om nog even te vermelden, het meldingdisplay links op het dashboard is stuk. Mogelijk had ik daar anders een melding over de startonderbreking zien staan? (Heb ik zelf stuk gemaakt bij het hersolderen van de chips op het dashboard, dat zo ineens uitviel)
Ondanks dat ik niet kon uitlezen toch even aan het rond zoeken geweest. De accu leek het niet te zijn. Ventilatie, radio alles sprong aan. En geen geklapper van relais bij startpoging.
Wat ik tegenkwam zou het de startonderbreking kunnen zijn. Ik las dat de antenne ring rondom het contactslot problemen kan geven. Ook noemde iemand sleepcontactjes in het contactslot. Zou te verhelpen zijn met contacspray.
Ik herinnerde me ineens dat ik een paar dagen eerder bij het starten ook bot ving. Eerste keer deed ie niks, bij terugdraaien en opnieuw aan draaien startte die wel. Ik dacht er toen niet zoveel van.
Vanochtend vroeg, voor mijn werk aan, naar de auto gefietst met laptop en hd. Ik had vaag de hoop dat hij nu misschien zou starten. Dat zou passen bij de symptomen van problemen met de antenne ring.
Dus eerst geprobeerd te starten. En jawel hoor, ze startte prima. Wel met een korte vertraging leek het. Al kan dat ook mijn waarneming zijn omdat ik gespannen luisterde.
Dus auto teruggereden, dan stond die tenminste thuis en door naar t werk.
Vanavond de volvo uitgelezen met vida. Accu voltage is met 11.7V prima. Voltage bij lopen is met 14.4V ook prima.
Er staan wel wat meldingen in, maar geen die iets te maken hebben met niet starten.
Mijn eerste verdenking is nog steeds dat het te maken heeft met de startonderbreking. Voor ik een nieuwe immobiliser ring bestel a 69 euro.
Wat zijn jullie gedachten. Wat kan ik nog meer testen om tot de oorzaak te komen?