Volvo S80 limp mode

Volvo s80 limp mode

joeyvos
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Volvo S80 limp mode

· 
Posted: 22.02.2025 - 22:08  ·  #1
Ik heb een Volvo s80 gekocht wat op het eerste aanzicht er uit zag als een goede aankoop.

Maar helaas, week later veel storen die komen en gaan en de auto gaat in limp modus.

Auto uitgelezen veel foutmeldingen maar elke keer wat terug komt zie je in de bijlage.

De bak bij het wegrijden bij het stoplicht lijkt te denken dat hij in een hoge versnelling zit dus de auto wilt uitvallen / of komt zo goed als niet voorruit.

Ik rij er ook gewoon later weer zomaar 400 km achter elkaar zonder enige mankement in de bak als motorisch te constateren.

Wat me wel opvalt is dat verschillende lampjes / foutmeldingen komen met betrekking tot anti slip en abs en remmen. En de km/h blijft haken op een stand wat ik niet eens rij dan op dat moment.

Foutcodes:
ECM-530D DTC in transmission controle module Faulty Signal
TCM-001F Speed sensor Signal missing
ABS-0092
ABS-0093
CEM-1A5F
CCM-001B
CCM-001C

Ik moest zelf denken aan slechte kabel of sensor.

Alvast bedankt voor alle moeite:)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Volvo S80 limp mode

· 
Posted: 23.02.2025 - 08:28  ·  #2
Voor actuele foutmeldingen moet je onder het tabje "delivery" kijken.
Heb je geen garantie meer op je auto?
aelse
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 23.02.2025 - 12:04  ·  #3
Ik heb ooit een probleem gehad dat de automaat in een verkeerde versnelling bleef staan.
Het gebeurde spontaan en net zoals jij verteld, soms honderden km niet.

Probleem kwam alleen voor indien ik een OBD2 module in de uitleespoort had zitten.
Het was geen Dice module, maar een goedkope OBD2 module.
Module eruit een nooit meer dit probleem gehad.

Mogelijk heb je eenzelfde probleem?
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 23.02.2025 - 13:26  ·  #4
Ik heb iets soortgelijks net opgelost bij mijn S80. (rembekrachtiger-anti-skid-serv…29614.html)
Een aantal foutcodes die jij aangeeft komen ook overeen.

Eerste dingetjes die je makkelijk kunt checken:
- Alle ABS-sensoren even checken, is niet moeilijk, met een dopsleutel 10 met verlengstuk draai je het los, bij de voorwielen moet je misschien even wrikken met een schroevendraaier, dan komen ze wel, de achtersten zitten gewoon los. Checken of ze vies of beschadigd zijn. (ca een half uur werk)
- alle ABS-ringen even checken, dat kun je doen zonder de boel te demonteren. Even op een assteuntje zetten zodat het wiel vrij rond kan draaien. Je kunt de ring zien zitten vanaf onder af. Het wiel langzaam ronddraaien en kijken of je een scheur ziet, dan staan twee tandjes verder uit elkaar dan de rest. (als je het met de eerste actie meeneemt is dit een kwartier extra).
- Als je de voorwielen los hebt, check dan even of de centrale bout goed vast zit. Die wil nog wel eens losraken. Als ie los zit, gewoon weer vastdraaien (liefst met loctite, maar als je dat niet hebt is dat niet een probleem) op 50 Nm. Als de bout loszit, heb je kans dat de positie van de ring tov de sensoren niet goed is.

Als dit allemaal geen effect heeft op de foutmeldingen, weet je in elk geval wel dat het goed is en dat het daar niet aan ligt.
Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft is het doorsolderen van de ABS-print. Daarna is de foutmelding weggebleven.

Dat is goed te doen, met de goede voorbereidingen. Kostte mij een avond uitbouwen - solderen - inbouwen.
Wel foto's maken, anders geloven ze hier op het forum niet dat je het echt hebt gedaan. :-)

Succes, Henk
joeyvos
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.02.2025 - 19:33  ·  #5
Quote door hnoordhuis

Ik heb iets soortgelijks net opgelost bij mijn S80. (rembekrachtiger-anti-skid-serv…29614.html)
Een aantal foutcodes die jij aangeeft komen ook overeen.

Eerste dingetjes die je makkelijk kunt checken:
- Alle ABS-sensoren even checken, is niet moeilijk, met een dopsleutel 10 met verlengstuk draai je het los, bij de voorwielen moet je misschien even wrikken met een schroevendraaier, dan komen ze wel, de achtersten zitten gewoon los. Checken of ze vies of beschadigd zijn. (ca een half uur werk)
- alle ABS-ringen even checken, dat kun je doen zonder de boel te demonteren. Even op een assteuntje zetten zodat het wiel vrij rond kan draaien. Je kunt de ring zien zitten vanaf onder af. Het wiel langzaam ronddraaien en kijken of je een scheur ziet, dan staan twee tandjes verder uit elkaar dan de rest. (als je het met de eerste actie meeneemt is dit een kwartier extra).
- Als je de voorwielen los hebt, check dan even of de centrale bout goed vast zit. Die wil nog wel eens losraken. Als ie los zit, gewoon weer vastdraaien (liefst met loctite, maar als je dat niet hebt is dat niet een probleem) op 50 Nm. Als de bout loszit, heb je kans dat de positie van de ring tov de sensoren niet goed is.

Als dit allemaal geen effect heeft op de foutmeldingen, weet je in elk geval wel dat het goed is en dat het daar niet aan ligt.
Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft is het doorsolderen van de ABS-print. Daarna is de foutmelding weggebleven.

Dat is goed te doen, met de goede voorbereidingen. Kostte mij een avond uitbouwen - solderen - inbouwen.
Wel foto's maken, anders geloven ze hier op het forum niet dat je het echt hebt gedaan. :-)

Succes, Henk

Je hebt het probleem getackeld. Uiteindelijk uitgekomen op de abs module. Logisch dat de automaat raar doet als de odometer denkt dat je 120km/h rijdt terwijl in realiteit gewoon stil staat.

ABS module vervangen. En inmiddels 500km storing vrij alweer.

Dankjewel allemaal!
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.02.2025 - 20:29  ·  #6
Fijn opgelost!

Selected quotes for multi-quoting:   0