3 oktober 2011 | 15:20 | Tekst: Nic de Boer | Bron: Autoweek.nl
Volvo sluit in 2013 de poorten van de fabriek in Uddevalla. Daar wordt op het moment alleen nog de C70 gebouwd.
In 2013 stopt de levenscyclus van de Volvo C70. Dat betekent meteen het einde voor de fabriek in Uddevalla, waar de cabriolet het enige model is dat daar nog wordt gebouwd. “Het is slimmer om de productie die hier plaatsvindt elders onder te brengen,” vindt Stefan Jacoby, CEO bij Volvo.
Eén model is te weinig om de schoorsteen van Uddevalla te laten roken. Vorig jaar werden nog slechts 10.000 auto’s geproduceerd. Dat is maar 65 procent van de capaciteit van de vestiging. De zeshonderd werknemers krijgen allen de kans om bij een andere vestiging van Volvo aan de slag te gaan.
Sinds 2005 wordt er in Uddevalla geproduceerd in een joint venture met Pininfarina. In maart van dit jaar is overeenstemming bereikt dat die samenwerking wordt beëindigd. Vorig jaar was er nog sprake van dat de productie van de Saab 9-3 cabriolet in Uddevalla werd ondergebracht. Uiteindelijk is die verhuisd van Magna in Oostenrijk naar Trollhättan.
Volvo sluit in 2013 de poorten van de fabriek in Uddevalla. Daar wordt op het moment alleen nog de C70 gebouwd.
In 2013 stopt de levenscyclus van de Volvo C70. Dat betekent meteen het einde voor de fabriek in Uddevalla, waar de cabriolet het enige model is dat daar nog wordt gebouwd. “Het is slimmer om de productie die hier plaatsvindt elders onder te brengen,” vindt Stefan Jacoby, CEO bij Volvo.
Eén model is te weinig om de schoorsteen van Uddevalla te laten roken. Vorig jaar werden nog slechts 10.000 auto’s geproduceerd. Dat is maar 65 procent van de capaciteit van de vestiging. De zeshonderd werknemers krijgen allen de kans om bij een andere vestiging van Volvo aan de slag te gaan.
Sinds 2005 wordt er in Uddevalla geproduceerd in een joint venture met Pininfarina. In maart van dit jaar is overeenstemming bereikt dat die samenwerking wordt beëindigd. Vorig jaar was er nog sprake van dat de productie van de Saab 9-3 cabriolet in Uddevalla werd ondergebracht. Uiteindelijk is die verhuisd van Magna in Oostenrijk naar Trollhättan.