Leuk nieuws uit Zweden! Een Volvo-14% spaardieseltje dat wél vooruit te branden is.
Volvo lanceert een nieuwe V40 D4, uitgerust met de nieuwe Driv-e motor, die 190 pk levert, maar toch de uitstoot tot 85 gram/km beperkt. Tot nu toe was de 2 liter vierpitter in de D4 goed voor 177 pk en een uitstoot van 114 gram. Dankzij het nieuwe Driv-e blok en enkele tweaks wordt de uitstoot beteugeld, maar dankzij twee pittige turbo’s het piekvermogen niet. Met 190 pk levert deze motor bijna 100 pk per liter, geheel zonder elektromotoren of zulks.
Het maximumkoppel blijft met 400 Nm ongewijzigd. Op papier verbruikt deze V40 3,3 liter per 100 km, maar als je het gaspedaal wat beter weet te raken kan je in 7,4 seconden van 0-100 accelereren. De D4 Business is altijd gekoppeld aan een handbak met zes verzetten en is vanaf mei leverbaar.
De V40 met 85 gram uitstoot werd specifiek voor de Nederlandse markt gehomologeerd, naast deze D4 Business komt een tweede D4 beschikbaar met een uitstoot van 99 gram (106 gram met 8-traps automaat) en 20% bijtelling. Het verschil tussen de auto’s is dat eerstgenoemde onder andere is voorzien van banden met een lage rolweerstand, 16 inch wielen, een actieve grilafsluiting en extra efficiënte achterspoiler. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast ten opzichte van de 99 gramsvariant.
Prijzen
Volvo opende de Zweedse trukendoos om onze regelgeving naar zijn hand te zetten, het resultaat van deze tweaks mag er wezen, getuige de nieuwprijzen van de V40. Volvo hoopt (mede) dankzij dit model het succes van 2013 te evenaren of overtreffen; met 12.300 verkopen was de V40 vorig jaar goed voor de helft van Volvo’s afzet, en één van de bestverkopende auto’s op de markt.
Bron : Autoblog