Hallo allemaal. Heb sinds een jaar een Volvo V70 2.5 Tdi uit 1999 met 370.000 op de teller. Distributieriem zit er over een 20k ongeveer aan te komen. Auto rijdt prima zonder noemenswaardige problemen.
Sinds een week gaat direct na het starten het motor management lampje branden en gaat niet uit. Vreemd genoeg merk ik bijna niks wat anders is. Hij rijd nog steeds zoals voorheen, turbo komt er gewoon in, hij hapert of stottert niet bij het doortrekken, het benzineverbruik is hetzelfde, maar het lijkt zelfs alsof de motor een beetje feller reageert dan voorheen.
Sinds een paar dagen merk ik bij een koude motor een lichte hapering, in zoverre dat bij het rustig wegrijden de auto soms (niet altijd) bij een zelfde gasstand ineens een fractie harder gaat, alsof er een ineens een cilinder weer meedoet of zo. Maar dat gebeurt dan maar 1 keer. Ook stationair helemaal stabiel, geen schommelend toerental.
Via een medeforummer bij mij in de buurt van het weekend de codes laten uitlezen en de volgende twee codes zijn eruitgekomen:
284: ECM-0038 EGR-regeling. Te veel stroming
284: ECM-0039 Turbo control. Flow too high
Ik heb een voorzichtige inspectie gedaan onder de motorkap en wat slangetjes gecontroleerd die van de turbo naar het regelblokje met drie slangetjes gaan en die lijken niet kapot of gescheurd. Wat ik wel zag is dat een van de kleine brandstofslangetje naar de injector toe helemaal doordrenkt is, terwijl de andere gewoon droog zijn...
Zijn er dingen die ik zou kunnen controleren natrekken, alvorens ik de auto bij de garage ga parkeren?
Sinds een week gaat direct na het starten het motor management lampje branden en gaat niet uit. Vreemd genoeg merk ik bijna niks wat anders is. Hij rijd nog steeds zoals voorheen, turbo komt er gewoon in, hij hapert of stottert niet bij het doortrekken, het benzineverbruik is hetzelfde, maar het lijkt zelfs alsof de motor een beetje feller reageert dan voorheen.
Sinds een paar dagen merk ik bij een koude motor een lichte hapering, in zoverre dat bij het rustig wegrijden de auto soms (niet altijd) bij een zelfde gasstand ineens een fractie harder gaat, alsof er een ineens een cilinder weer meedoet of zo. Maar dat gebeurt dan maar 1 keer. Ook stationair helemaal stabiel, geen schommelend toerental.
Via een medeforummer bij mij in de buurt van het weekend de codes laten uitlezen en de volgende twee codes zijn eruitgekomen:
284: ECM-0038 EGR-regeling. Te veel stroming
284: ECM-0039 Turbo control. Flow too high
Ik heb een voorzichtige inspectie gedaan onder de motorkap en wat slangetjes gecontroleerd die van de turbo naar het regelblokje met drie slangetjes gaan en die lijken niet kapot of gescheurd. Wat ik wel zag is dat een van de kleine brandstofslangetje naar de injector toe helemaal doordrenkt is, terwijl de andere gewoon droog zijn...
Zijn er dingen die ik zou kunnen controleren natrekken, alvorens ik de auto bij de garage ga parkeren?