Ok, we zijn net terug en toch met een gemengd/licht positief gevoel. We hebben de auto bij onze Ford garage met Volvo monteurs op de brug gehad. Hij is technisch nagekeken en de volgende punten gevonden:
- Airco condenser is lek
- Airco leiding erg roestig bij de pomp
- Ophanging RV lijkt een heel klein beetje krom zo blijkt uit de wielvlucht van het uitlijn rapport
- Remschijven zijn op het randje en moeten volgend jaar vervangen worden
- Uitlaat einddemper is matig
- Brandstoffilter is nog nooit vervangen, zit nog onder de oude tectyl
- Auto "zwalkt" een heel lichtjes bij accelereren en remmen, kan ook met wielvlucht te maken te hebben
Verdere opmerkingen: de riem is na 10 jaar vervangen bij 147000 km en de lucht filter ziet er goed uit.
De banden hebben 3mm tot 4.5mm profiel, dus nog gewoon goed.
Mijn punt is wel een beetje nu, hoe perfect kan een auto van 13/14 jaar zijn? Van binnen is de auto echt super strak. De stoelverwarming deed het bij mij eigenlijk gewoon goed. De as rubbers zagen er ook goed uit. Inderdaad bij de bijrijder koplamp zitten er krassen op het glas, maar is zeker nog helder genoeg. Voor mij is dit puur cosmetisch, net als de krassen op de velgen, er is 13/14 jaar mee gereden. De stand kachel sloeg wel aan, maar we hebben helaas niet kunnen
en of het daadwerkelijk warm wordt. Op de daklijsten zitten wel twee kleine (1cm) beginnende roest plekjes (van die bubbels in de lak), maar dat is iets dat niet gelijk aandacht nodig heeft.
Ik weet het niet meer. Kun je verwachten dat een tweedehands auto van 13/14 jaar nog punt gaaf is? Met veel auto's is er ook wel eens een keer een paaltje geraakt en is iets overgespoten. Daar kom je veelal toch ook niet achter. In dit geval zijn van alle reparaties factureren aanwezig, het enige is dus eigenlijk dat de verkoper de schijn tegen heeft omdat het een handelaar is. Als deze auto bij een Volvo dealer had gestaan was het denk ik toch een ander verhaal.
De duurste en urgentste puntjes hierboven zijn de airco condensor en het vervangen van de remschijven. We hebben een bodem prijs neergelegd en dat werd uiteraard niet geaccepteerd, maar dat moet ik via de mail nog even beter onderbouwen, wie weet.
Dat model hierboven (V70 uit 2006 bij Kooistra) heeft geen volledig leren bekleding en dat is voor ons wel een must....in verband met kinderen en sporten (mountainbiken en windsurfen).